Üzleti tippek

Nincs új a nap alatt

A karácsonyi slágerajándékok piacán egyfajta telítődési és kiégési –’burn-out’– szindróma figyelhető meg. A meglepetések évről-évre változnak, nehéz igazi újdonsággal, ritkasággal vagy kreatív ötlettel előrukkolni. Mégis elmondható, a megszokott klisék ideje lejárt.

Az idei slágertermékek közül a csinosan becsomagolt bor és pálinka volt a legjellemzőbb, de a kényeztetési témához tartozó wellness irány, a precíz irodai bőr ajándék- illetve használati tárgyak valamint az alapítványi jótékony ajándékozás is nagyon kedvelt volt. Ez utóbbi elősorban a cég filozófiájától függ, „konjunktúrája” tavaly tetőzött, de idén is számtalan vállalat döntött úgy, az ajádékokra szánt, elkülönített pénzt – megfelelő kommunikációval kiegészítve – jótékonysági célokra fordítja.

Sokak szerint a karácsonyi ajándékozási procedúra inkább csak gesztusértékű figyelmesség, a kötelező ügyfél interakció része illetve a kapcsolat ápolásának eszköze, az ajándék önmagában nem változtat az ügyféllel már korábban kialakult viszonyon. Aki egész évben odafigyelt rá, annak egy ilyen ajándék csak egy plusz kör, ami szükség esetén akár el is hagyható. Emiatt nem lehet sem értékesítést növelő, sem üzleti kedvet serkentő tényező. Arra sem alkalmas, hogy ezen keresztül próbálják meg burkolt formában lekötelezni a partnert. Ilyen értelemben a karácsony nem kiemelt jelentőségű „akció” és valójában nem is az ajándékozásról szól, hanem egy egész éves kapcsolattartási folyamat jelentős, de nem kiemelt jelentőségű állomása.

Ha egy parti beindul

A 2005-ös karácsonyi ajándékokra vonatkozó cégstratégiákban legalább négy eltérő tendencia volt megfigyelhető. A tradicionális megközelítés szerint a vállalat praktikus használati tárgyakat – naptárat, faliórát – ajándékoz partnereinek és saját dolgozóinak, amit maximum megpróbál egyedivé tenni vagy speciálisan díszíteni. A másik stratégia szerint a cég minden évben „tematikusan vált” és az egyre igényesebb, bár kevésbé használat-orientált termékek felé fordul. Nem ritka az sem, hogy a vállalat igyekszik nehezen beszerezhető, különleges ritkaságokkal előrukkolni. Sokan pedig az „ami belefér, ereszd el a hajam” típusú show műsoros, dínom-dánommal, táncprogrammal egybekötött karácsonyi partit választották az ügyfelek és a munkatársak számára szervezett exkluzív ajándékozási formaként. Bár ezek száma egyre kevesebb, mivel talán ez a legingoványosabb kezdeményezés az összes közül. A nagy hűhóval beherangozott esemény ugyanis sok esetben nagyszámú, végletesen rossz visszajelzést és negatív élményt generált. Ráadásul a nem egyszer többszáz fős buli mindenki számára megfelelő lélektani időzítését is nehéz eltaláni. Sokak szerint a kollégáknak és üzletfeleknek szánt repi buli nem is tekinthető ajándéknak. Sokkal inkább az egységesen, pénzben kifejezett prémium vagy néhány nap szabadság okozhat igazi örömet.

Kreatívot a kreatívtól

Kreatív részleggel rendelkező ügynökségeknél két eltérő tendencia jelentkezik. Jónéhányan azt vallják, hogy az egész évi kreatívkodás után karácsonykor – mivel elsősorban kereskedelmi akcióról van szó – inkább maradnak a bevált, elegáns és minőségi ajándékoknál, amivel – kockázat híján – így nem nagyon lehet lyukat rúgni. A másik vélemény szerint egy kreatív ügynökség mindig legyen kreatív, vegye a bátorságot és találjon ki szellemes, különleges ajándékot. Ebben az esetben persze könnyedén lehet elhibázott, „túlkreatívkodott” döntést hozni, bár egy vagány, nem mindennapi ötlet emlékezetessé válhat és emelheti az ügynökség presztízsét. Megtörtént, hogy egy ügynökség VIP ügyfeleinek kollégájuk akvarelljeit adta ajándékba. Először sokakat kellemetlenül érintett, mert azt hitték, egy értékes festményt kaptak. Amikor megtudták, hogy „csak” az ügynökség munkatársa festette, azonnal megváltozott a véleményük.

A másik véglet

Bár történt már olyan is, hogy egy gyógyszergyártó cég egy jó nagy adag füstölt kolbásszal és sonkával kedveskedett partnereinek, a legtöbben azért nem mernek ilyen messzire menni. Sokak szerint nem vagyunk jók a karácsonyi ajándékozásban, nincs mindenki által elfogadott „menetrendünk”, nem szánunk rá elég időt és sokszor túllövünk a célon. Azért egy saját kezűleg készített fotóalbum, otthoni illatosító spray, tíz perces irodai masszázs, háromrészes ’Keresztapa’ DVD vagy egyedi kívánságokkal szúrkálható woodoo baba és persze egy kis bevállalalós kedv azért még mindig meghálálja magát az egyébként rendkívül „zajos” karácsonyi ajándékesőben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik