Üzleti tippek

Egyszólam

Miután az MTV anyacége, a Viacom felvásárolta a VIVA Csoportot, a VIVA zenei csatornák az MTV Networks Europe tagjaiként működnek tovább. A közös tulajdonos ellenére a két csatorna közti különbségek megmaradnak. Az MTV European angol nyelvű műsorát Londonban szerkesztik, míg a magyar VIVA piacvezető szerepét legnagyobb részben éppen a hazai piacra gyártott, saját műsoroknak köszönheti. Idén ilyen volt például a Dopeman és a haverok, Táncreakció 2 vagy CKM Címlaplány eseti projektműsorok, vagy a hagyományosan zászlóshajónak számító POParazzi. A VIVA jelenleg 1,75 millió háztartásban van jelen, mindenhol a basic programcsomag részeként, jövőre pedig felkerül a UPC Directre, így 1,9 millió háztartás érheti majd el. A magyar csatorna nézettsége nem csak a többi zenetévéénél, hanem más, Magyarországon fogható, fiataloknak szóló csatornáénál is jóval magasabb. Az idei év átlagosan 16 százalékos piaci részesedés-növekedés mellett a zenetévé május 4-én 10 százalékos közönségaránnyal (a városi 15–29 évesek körében, 13.00–18.59 között) nézettségi csúcsot is döntött.

A nézettség mérésének alapjául a csatorna az AGB adatokat használja, Hajdu Zoltán kereskedelmi igazgató szerint ezek a legtöbb szempontból megfelelnek számukra, például remekül kimutatják a hatékonyságot az affinitási index által, illetve a VIVA által generált „incremental reach”-et. Ugyanakkor a „niche”-műsoroknál a valóságnál bizonyosan alacsonyabb nézettséget mutatnak ki.

A nézettségi adatok kiegészítéseként a csatorna félévente végez kvantitatív image-kutatásokat és kiegészítő ad-hoc kutatásokat is, például a zenei ízlés tesztelésére, a célcsoporton belüli törzsek felmérésére, vagy a műsorvezetők megítéléséről. Ezek mellett a TGI fogyasztói adatbázist is rendszeresen használják.
A koncentráció nem csak a tulajdonosi szerkezetben, hanem az értékesítés terén is elindult. A jövőben a Magyarországon fogható összes MTV Networks csatorna kábeldisztribúciója egy kézbe kerül a VIVA kereskedelmi osztályán. Az R-time-mal történt sikertelen tárgyalások miatt 2006-ban még házon belül folyik mind a magyar zenetévé, mind az MTV Europe értékesítése. Utóbbit a csatorna a hirdetők felé január 1-jétől képviseli (ez eddig a Go Media feladata volt).

A magyar piacon anno elsőként megjelenő Music Television mára már számos szakosodott csatornával is jelen van a magyar piacon: közöttük megmaradt a klasszikus MTV Europe, ennél szűkebb szegmenseket céloz meg az MTV2, az MTV Hits vagy az MTV Base. A VH1, amely úgyszintén az MTV Networks tagja, ’80 ’90-es évekbeli slágereket ad.

A független, és attól eltérő értékesítési stratégiára építő Cherry Music interaktív zenecsatornánál egy teljesen automatikus rendszer az emelt díjas sms-ben érkező kérések alapján játszik le klipeket. A választható számok listája a legkedveltebb dalokból illetve az új megjelenésekből hetente változik. A szolgáltatás Magyarországon és Romániában is elérhető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik