Üzleti tippek

A webáruházak hatmilliárdot kapnak a karácsonyi tortából

Karácsony közeledtével a túlzsúfolt hipermarketeket és bevásárlóközpontokat kerülendő, egyre többen szavaznak bizalmat az internetes vásárlásnak – a szezon kezdete óta az online áruházaknál megduplázódott a szokásos forgalom. A becslések szerint a webáruházak decemberben csaknem hatmilliárd forintos forgalomra számíthatnak.

Átlagosan a teljes évi forgalom 25-30 százalékát bonyolítják le a november–decemberi karácsonyi időszak alatt az online áruházak. Bár ez az arány évek óta változatlan, az online kereskedelem évi 40 százalékos növekedésével összevetve ez hatalmas fejlődést jelent évről évre – mondta el az Üzlet & Sikernek a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője. Lemák Gábor hozzátette: az év végi forgalomnövekedés azonban nemcsak a karácsonynak, hanem a télnek is köszönhető, mivel egyre népszerűbbek az olyan online turisztikai szolgáltatások, mint például a síutak lefoglalása és utasbiztosítás kötése.

Ütemesen fejlődő piac

Bár a hazai internetezőknek csupán hat százaléka vásárol a világhálón, az e-kereskedelem egyre nagyobb lehetőséget jelent a termékeit interneten is árulni kívánó kis- és középvállalkozásoknak. Az egyelőre alacsony vásárlási adatok ugyanis egy rohamosan fejlődő piacot takarnak.

A GKI adatai szerint a Magyarországon működő csaknem 1000 webáruház – évi 40 százalékos növekedés mellett – 2005-ben várhatóan 18 milliárdos forgalmat bonyolít majd le.


A webáruházak hatmilliárdot kapnak a karácsonyi tortából 1

A webáruházak hatmilliárdot kapnak a karácsonyi tortából 2



A GKI adatait alátámasztják az online áruházak is: a TeszVesz online piactér napi 5 millió forintos forgalma megduplázódott, a Depo.hu webáruház pedig 30–40 százalékos megrendelésnövekedésről számolt be az Üzlet & Sikernek.

A virtuális vásárlás mellett nemcsak a kényelmi szempontok szólnak, hanem sokszor a kedvezőbb árak is. A GKI adatai szerint az online áruházak 35 százaléka a termékek többségét, további 35 százaléka pedig egy részét olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek.

A növekvő online megrendelések ellenére azonban még nagyon ritka, hogy a felhasználók a teljes karácsonyi vásárlásukat a fotelből bonyolítsák – az átlagos e-vásárló a karácsonyi szezon alatt mindössze egy-két ajándékot rendel az interneten keresztül.

A kiszámítható termék a sláger

A szezon webes slágertermékei egyértelműen a „kézzelfogható” termékek, így a könyvek, DVD-k, CD-k és számítógépes játékok – fogalmazott Lemák Gábor. A szintén népszerű műszaki cikkek közül a legkelendőbbek továbbra is a digitális fényképezőgépek és az mp3-lejátszók.

Ezzel szemben Magyarországon elenyésző az élményorientált termékek (például parfüm, ruházat) online vásárlása. Ez Lemák Gábor álláspontja szerint részben magyarázható a bizalmatlan, online vásárlásban még járatlan magyar internetkultúrával, illetve a webes áruházak meglehetősen konzervatív portfóliójával. Innovatív, új termékek eladását nem kockáztatják meg a kereskedők, és az új piaci szereplők is csak azt merik kínálni, amit konkurenseik már sikerrel el tudtak adni – vélekedett a GKI kutatásvezetője.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik