Tudta-e…?
Decemberben átlagosan másfélszer annyit költünk, mint az év többi hónapjában.
Jó ok a csökkentésre
Tudta-e…?
A magyarok egy főre jutó vásárlóereje az összeurópai átlag alig háromötöde.
Tudta-e…?
Az elmúlt 10 évben megháromszorozódott az ajándékra költött összeg, de ez még mindig csak az EU-s átlag fele.
Belehúznak a láncok
Átlagkereset és vásárlóerő Európában
Egy, a GfK Csoport által készített, 26 európai országra kiterjedő felmérés adataiból kiderül, hogy az egy főre jutó bruttó átlagkeresetek tekintetében Norvégia vezet a maga 3600 eurós összegével. A második helyezett Németország (3318 euró), míg a harmadik helyen Svájc végzett (2748 euró). Az élbolyban találjuk továbbá Ausztriát, Belgiumot, Finnországot is. Magyarország (583 euró) az adatok tanúsága szerint a középmezőnyben képviselteti magát.
Érdekes képet mutat a havi átlagkeresetek és a vásárlóerő-indexek összehasonlítása. A legmagasabb havi átlagkeresettel büszkélkedő Norvégiában egy fő éves szinten 16 570 eurót költhet el, míg az egyébként alacsonyabb átlagkeresetet felmutató Svájcban jóval magasabb, 19 554 euró ez az összeg. Nagy az eltérés az átlagkeresetek tekintetében második helyezett Németország esetében is, ugyanis az EU vezető gazdasági hatalma vásárlóerő tekintetében csak a tizedik helyen végzett egy főre jutó évi 15 961 euróval.
Magyarország az egy főre jutó 583 eurós havi átlagkeresettel nem fért be az első 20. helyezett közé, vásárlóerő tekintetében pedig még ennél is hátrébb, a 24. helyre szorult. A magyaroknak évente fejenként reálértékben 8096 euró – az összes ország vásárlóerejéből számított átlagnak mindössze 56,5 százaléka – áll rendelkezésére. Összehasonlításképp: a velünk egy időben EU-taggá váló Szlovénia esetében ez a mutató 69,6 százalék, míg a sereghajtó Észtország esetében csupán 43,3 százalék.
Forrás: GfK Csoport
2004 decemberében az informatika, irodatechnika, távközlés ágazat hirdetett legintenzívebben, és a könyvkiadás–tömegtájékoztatás, illetve az ital szektor mellett a kereskedelmi láncok is kitettek magukért. Az év utolsó két hónapjában legtöbbet a piac új szereplője, a Lidl hirdetett, amelyet a Tesco követett körülbelül kétszer akkora összeggel, mint 2003 hasonló időszakában (lásd táblázatot). A német játékos megjelenése után a költések megsokszorozódása nem csak a Tescóra volt jellemző; a CBA 130, a Kika 260, az Electro World 312 százalékkal hagyott több pénzt a különféle médiumokban, a Reál pedig több mint 13-szor annyit költött hirdetésekre, mint a korábbi év november–decemberében.
Ez a tendencia idén is folytatódni látszik, a kereskedelmi láncok minden lehetséges marketingfogást bedobnak, hogy becsalogassák a vevőket áruházaikba.
Az „áfacsökkentés” mellett a Media Marktban például Tibi bácsi azt is elintézte, hogy 0 százalék THM-mel elvihetők legyenek az áruk, a Tesco célkitűzése pedig, hogy alap karácsonyi termékei a legolcsóbbak legyenek a piacon. Ezeken kívül minden termékkategóriában kínálnak akciós termékeket, és ugyancsak „verhetetlen áron” adják a leggyakrabban vásárolt 50 napi fogyasztási cikket. (Miután a kereskedelmi láncok a karácsonyi időszakban túlnyomórészt az egyes termékek alacsony árával próbálják vonzóvá tenni áruházaikat, nem csoda, hogy a gyártók nem égnek a vágytól, hogy hirdessenek.) Szintén az ár alapú kommunikációra épít az Ikea, amelynek karácsonyi spotjában a partit adó házigazda kotnyeles papagájának jár el a csőre a vendégek előtt az olcsón beszerzett lakberendezési tárgyakról, míg az Electro Plus a karácsonyi (régi készülék) csereakciójával próbálja meggyőzni a potenciális vásárlókat, amire az ingyen hitel már csak ráadás.
Plazmatévé lesz a sláger
Szakértők szerint szükség van az áruházláncok év végi hajrájára, már csak azért is, mert a kiskereskedelmi forgalom korábbi 8–10 százalékos növekedési üteme jócskán visszaesett. Idén körülbelül 830 milliárd forint bevételre számítanak a kereskedők, ami alig 5 százalékkal több, mint a tavalyi eredmény.
A Világgazdaság által megkérdezett kereskedők szerint a plazmatévé és az LCD-monitor lehet az idei karácsony legkelendőbb elektronikai terméke, szemben az elmúlt két-három év legmenőbb ajándékával, a házimozival. Az élénk kereslet miatt könnyen megtörténhet, hogy e két kategória esetében elmaradnak az akciók, hiszen sem a gyártók, sem a kereskedők nem kényszerülnek árcsökkentésre. Ugyancsak slágergyanús terméknek számít a DVD-író és a notebook is, miután ezek ma már a szerényebb anyagi helyzetben levő vásárlók esetében is szóba jöhetnek ajándékként, ráadásul a Sulinet programban is kaphatóak. A játékpiacon valószínűleg főként a tévében reklámozott termékek, valamint a kreatív játékok iránt lesz kereslet, míg a játékszoftverek piacán az autós-üldözős Need for Speed Most Wanted, a fociprogramok etalonjának számító Fifa 2006, illetve a Sims sablonszereplőinek történetét feldolgozó sorozat újabb kiadásai számíthatnak nagy forgalomra. Akárcsak Magyarországon, az Egyesült Államokban is a plazmatévé áll a legkeresettebb karácsonyi ajándékok jósolt toplistájának élén, az AdAge.com adatai szerint. Legalább ekkora keresletet jósolnak az MP3 lejátszóknak is, a várakozások szerint az Apple digitális zenekütyüjéből fogy majd a legtöbb.