Üzleti tippek

Bevezető – Céhlegények kerestetnek!

Kihívás, kíváncsiság, tapasztalatszerzés, magas fizetések. Ezeket említik fő vonzerőként azok, akik külföldön keresnek munkát. E heti címlaptörténetünkben külföldön szerencsét próbáló marketingeseket, reklámpiaci szakembereket mutatunk be. Öt különböző ember, öt különböző élethelyzet, öt különböző karakter. Annyi a közös bennük, hogy szerencsét próbáltak Magyarországon kívül is.

Van közöttük, aki ösztöndíjasként került ki Párizsba és lett lépésről lépésre senior brand menedzser, van olyan is, aki még gyakornoki korából származó ausztráliai kapcsolatrendszerének köszönhetően csinált karriert az ötödik földrészen, és vannak olyanok, akiket a multinacionális anyacégükhöz emeltek ki. Semelyikük nem bánta meg a dolgot, és ahogy egyikük fogalmazott: egyáltalán nem kell attól tartani, hogy a külföldön karriert befutott szakembert itthon elfelejtik és hazatérve nem lesz munkája. Sőt többnyire nagyon komoly előnyök származnak a kinti munkából.

Ennek ellenére, miközben a cikk készült, magunk is meglepődtünk azon, mennyire kevesen vannak olyanok, akik mégis megpróbálják. (Különösen szembetűnő ez a Magyarországon dolgozó külföldi szakemberek számához viszonyítva, ezt azonban a piaci struktúra magyarázza. Sokkal több külföldi cég van ugyanis Magyarországon, mint ahány magyar cég működik Nyugaton, és ha például egy német cég keres itteni cégéhez szakembert, értelemszerűen jó esélye van egy németnek az állás megszerzésére.)

Pedig valamikor ez egészen máshogy volt. A céhlegények egy bizonyos idő után vándorútra keltek, más céheknél, külföldi városokban tökéletesítették tudásukat, majd hazatérve elkészítették a remekművet. Úgy látszik, ma nemigen vannak „céhlegények” (és céhleányok sem). Kevesen próbálnak szerencsét távoli vidékeken, és akik megteszik, zömmel azok sem azért, hogy itthon elkészítsék a remekművet.

Pedig ez kitűnő eszköze lenne annak, amire már Széchenyi István is ösztönzött, „hogy a polgárosodott világ drágán megszerzett tapasztalatait hasznosítsuk”. Mert mint írta: a siker attól függ, „mennyire tudjuk azokat saját viszonyainkra alkalmazni, s eközben megóvni magunkat a vak utánzás, avagy a szertelen elbizakodottság ballépéseitől.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik