Üzleti tippek

Vírusmárkázás

Gyárthatok-e úgy egy spotot, hogy az csak nyomaiban hordozza a márkát? – merül fel gyakran a kérdés. Pedig ez az egyetlen módja annak, hogy egy jó víruskampányt csináljunk.

Melyik márka ne lenne boldog, ha a fogyasztói szendvicsemberként terjesztenék a közvetíteni kívánt üzeneteiket a legjobb barátaiknak? Ki ne szeretné, ha valóban a közösség részévé válhatna, sőt a közösség „legjobb fejeként” irányítva azt. Ezen dolgozik mindenki, aki erős márkát épít. Mégis mintha félnénk azokhoz az eszközökhöz nyúlni, ami lehetővé teszi ezt. Ráadásul egyre gyakrabban találjuk szembe magunkat azzal, hogy nehezen érjük el a célcsoportunkat. Meddig mehet el egy márka bevállalásban?

Mi is a vírusmarketing?

Egyrészt fontos, hogy megtaláljuk a véleményvezéreket. Hiszen egy víruskampány alapja, hogy lesz-e aki továbbküldi az elektronikus üzeneteket a linkekkel, vagy a csatolmányokkal. Márpedig a vírusmarketing csak akkor hatásos, ha exponenciálisan tud nőni az ismertsége. Egyre több ember küldi tovább, egyre több embernek. A véleményvezérek pedig ma már egyre kevesebb időt töltenek a tévé előtt, és egyre többet a számítógép mellett az internetre kattanva. Hiszen ők nem várják, hogy kapják az információt, hanem keresik azt. Keresik és találják. Az úgynevezett „magvető” site-okon, ahonnan minden vírus el tud indulni. Ha oda felkerültünk, akkor már megvan az első lépés a jó üzenetdisztribúcióhoz. De persze a jövőben sok más eddig kiaknázatlan csatorna áll rendelkezésre. Ne felejtsük: ma Magyarországon több mint 8 millió aktív simkártya van forgalomban, egyre fejlettebb akár 3G képes készülékekben.

Kiknek szól?

A virusmarketinget befogadók csoportokra oszlanak, kulturális és közös élményanyagon osztozva alkotnak közösségeket, és ítélik meg mi a „cool” és mi a „looser”. Kemény ítéletek hangzanak el napról napra, és bizony nem könnyű a közönség tetszését megnyerni. Viszont ha sikerül, akkor az egyik leghatékonyabban tudják az üzenetet közvetíteni. A kérdés persze az, hogyan lehet „külsősöket” arra rávenni, hogy határidőre, on brief dolgozzanak nekünk. Nem könnyű, de a legfontosabb, hogy ismerjük őket. Tudjuk meg, mik azok a kulturális kapcsok, amik összefogják őket. Tudnunk kell, min kacsintanak össze, hogyan gondolkodnak. Éppen ezért nem lehetséges az, hogy a jó víruskampány csupán a véletlen műve legyen, hiszen jó kampányt még vírusban is tudatosan kell felépíteni, ez a legfontosabb.

Egyetlen esély

Tudnunk kell egyszerűsíteni az üzeneteken, hiszen egy-egy filmre nem szán többet a nézője, mint az a néhány másodperc, amíg megnézi és továbbküldi. Számolni kell azzal is, hogy egyetlen egy esélyünk van. A legritkább esetben néznek meg egy spotot többször. Egy spot, egy esély, ezt minden alkotónak szem előtt kell tartania. Aki ezt nem teszi, számolnia kell azzal, hogy nem ő fogja a vírust irányítani, vagy a hatásában kiszámíthatatlan lesz, és korántsem biztos, hogy eléri azt a célt amire létrejött. A víruskommunikáció valóban kockázatos, kiszámíthatatlan, irányíthatatlan de éppen ezért az egyik leghatásosabb eszköz. Aki kristálytiszta logika, márkastratégia mellett készíti a kampányát, az könnyen tud segíteni a márkáján, hiszen tudjuk, aki mer az nyer.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik