Üzleti tippek

Bevezető – Arccal „Mari néni” felé!

Bár a tőzsdék teljesítményét a befektetők egyszerű pénzügyi emberként jobbára aszerint ítélik meg, hogy ők személy szerint csináltak-e az ott forgó papírokkal pénzt, egy tőzsde sikerességének fokmérője mégsem lehet csak ez. Sokkal inkább számít az, hogyan alakul a forgalom, mennyi papír forog a parketten, és szélesedik-e a tőzsdei befektetői kör. Ebből a szempontból pedig egyáltalán nem áll jól a Vörösmarty tér. A tőzsdén szereplő papírok száma hosszú évek óta lassan, de biztosan csökken. És ki emlékszik arra, amikor 1997–98-ban még „Mari néni” is részvényt vett?

A Budapesti Értéktőzsde vezetésének döntése, miszerint imázs kampánnyal akarja népszerűsíteni magát, nagyon is helyes. De legfeljebb csak egy lépéssel fognak közelebb kerülni két fő céljukhoz: hogy több céget csalogassanak a tőzsdére és növeljék a hazai befektetők érdeklődését. Ehhez ugyanis vajmi kevés egy 100 millió forintos kampány. Ráadásul ebből a 100 millióból kétfelé, a vállalatvezetők és a széles közönség felé is kommunikálnak. (Miközben a Budapesti Értéktőzsde ma már a külföldi börzékkel is versenyre kényszerül, hiszen semmi nem tiltja, hogy valaki csak a határon túl forgó papírokba fektesse pénzét.) És ezen még az sem sokat segít, ha tényleg lesz folytatása a kampánynak jövőre.

A fő gond ugyanis az, hogy a széles közönség pénzügyi ismeretei nagyon csekélyek. Ennek megváltoztatásához legalábbis a pénzügyi szektor együttes és nagyszabású kommunikációs kampányára lenne szükség, vélhetően állami kezdeményezésre. Ilyesminek egyelőre semmi jele.

Eközben a nemzetközi színtéren új szektorok is megjelennek egyre-másra a börzéken. A múlt héten például a SkyEurope papírjait vezették be a varsói és a bécsi tőzsdére. A fapadosok erősödését nemcsak az mutatja, hogy idén már a külföldre utazók 14 százaléka választotta őket, hanem az is, hogy a magyar piacon masszívan jelen lévő Sky Europe és a Wizz Air idei reklámköltése külön-külön is megközelítette a Malévét. Amely a fapadosok megjelenése óta nemcsak árpolitikáját változtatta meg, hanem beszállt az ár alapú kommunikációba is. Mert felismerte: ha ma nem nyit az elsősorban költségérzékeny „Mari nénik” felé, holnap lehúzhatja a rolót.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik