Amíg a középvállalkozások működéséhez már elengedhetetlen a piac rendszeres és professzionális monitorozása, addig a kisvállalatokra inkább az alkalomszerű, egyszeri felmérések jellemzőek, amit leginkább házon belül oldanak meg – mondta el lapunknak a GFK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója. Kozák Ákos hozzátette: elsősorban a megfelelő pénzügyi keret hiányzik, egy átlagos piackutatás ugyanis 3-4 millió forintos költséget jelent, így a kisebb cégek érthető módon nem tudnak erre áldozni.
A szakemberek szerint azonban nemcsak anyagiakban, de a megfelelő szemléletmódban is nagy a hiány és már az örvendetes, ha egy kis cégnél egyáltalán felmerül az igény a piac és a konkurencia rendszeres figyelésére.
A mindennapi működésbe még nem épült be az effajta szemlélet – a kisvállalatok többségében a professzionális szervezeti működés még egyáltalán nincs kiépítve. Ez azonban nem magyar sajátosság, az uniós kisvállalatok nagy része hasonló helyzetben van – mondta el az ügyvezető.
Együtt olcsóbb
A franchise rendszerben működő kiscégek esetében gyakoribb a professzionális kutatások alkalmazása – együttes megrendelőként ugyanis viszonylag alacsony költséggel tudnak piaci felméréseket készíttetni.
A Szuperinfó-hálózat több vállalata nemrégiben összevont felmérést készíttetett hirdetési újságjaik olvasottságáról.
„Megdöbbentő adatokat kaptunk vissza az olvasási szokásokról” – mondta el az Üzlet&Sikernek a Nógrád Megyei Szuperinfót kiadó Nógrád-Info Bt. ügyvezető igazgatója. Losonczi Tamás hozzátette: a kutatás eredményeként cégük számos változtatást hozott hirdetési struktúrájában, hogy jobban meg tudják célozni a felmérés szerint alacsony érdeklődést mutató fiatalokat. Az ügyvezető úgy látja, a számok nemcsak a változtatásra voltak jók: a felmérés pozitív adatait ügyfélszerzéskor is tudják hasznosítani, hirdetésszervezői munkájukban ugyanis nagy előnyt jelent a független felmérés.
Házi módszerek
Az önálló kiscégekre leginkább az jellemző, hogy házon belül, saját kutatással mérik fel piacukat. A legelterjedtebb és legolcsóbb módszer az internetes megkérdezés: számos erre szakosodó portálon keresztül akár ingyen is le lehet vezényelni egy-egy felmérést.
Magyar Ildikó, a TNS Hungary Kft. piackutató szektorvezetője szerint azonban hibás eredményekre is juthatnak az önjelölt piacfelmérők, a kérdések meghatározása és a célcsoport megjelölése során ugyanis könnyen kimaradhatnak olyan szempontok, amik fontosak lehetnek a végeredmény szempontjából.
A GFK ügyvezetője ezzel nem ért egyet: szerinte az amatőr piackutatások is nyújthatnak némi támpontot a vállalati döntések meghozatalában – így piacra lépés előtt, illetve egy termék bevezetését megelőzően mindenképpen érdemes körülnézni a piacon.