Üzleti tippek

A közvetítők versenyének nyertese: a fogyasztó

Egyre bővül az olyan oldalak száma, amelyek csak közvetítőnek használják a világhálót: üzleti partnert, szolgáltatót találhat így az internetező. Kérdés, hogy valóban talál-e partnert, és ha igen, hogyan, illetve milyet? Az FN tesztelt néhány oldalt.


Ki állja a cechet?

Ami a felhasználóknak ingyenes szolgáltatás, azért a másik oldalon fizetnek a cégek. Az ajánlatközvetítők bevétele abból származik, hogy – fél vagy egy évre – megállapodást kötnek egy adott szolgáltatóval. Ez idő alatt a partner megkapja a profiljához illő ajánlatokat, az azonban már rajta múlik, mennyit keres mindezen. Az éves előfizetési díjak cégenként változnak, de attól is függhetnek, milyen kategóriákat választ valaki. Információink szerint félévente 85 ezer forinttól félmillióig terjedhet az az összeg, amit elkérhetnek az ajánlatokért.

Egyre gyakrabban keresünk az interneten szolgáltatást, legyen szó akár villanyszerelőről, akár egy spanyolországi utazásról. Csakhogy bonyolult felkutatni négy-öt utazási irodát, és megtalálni a honlapjukon a minket érdeklő információt. Ez ugyanis vagy aktuális, vagy nem, nem is beszélve az olyan honlapokról, ahol a cég története részletesen le van írva, árakat azonban nem találunk. Ezt a hiábavaló keresgélést spórolják meg nekünk az ajánlatok közvetítésével foglalkozó oldalak, ahol a vevő és az eladó egymásra találhat.


Az alapötlet egyszerű: az ajánlatközvetítő lapok fogadják a megkereséseket, továbbítják azokat a megfelelő cégeknek, amelyek valamilyen módon megkeresik leendő ügyfelüket. A használt autótól a klímáig a kínálat végtelen – helyesebben: csak az egyes lapok adatbázisában szereplő cégek mennyiségétől és tevékenységi körétől függ. Fizetni, ha kérjük egyáltalán a szolgáltatást, közvetlenül az eladónak kell, kiküszöbölve ezzel az internetes vásárlástól való félelmet. Ha egy-egy beérkező ajánlat elnyeri tetszésünket, közvetlenül a szolgáltatóval kerülünk kapcsolatba, a közvetítő oldalak igénybevétele teljesen ingyenes.
A FigyelőNet nemcsak megnézett, hanem tesztelt is három, közel azonos profilú lapot. Az ajanlatot.kapok.hu, a tenderlap.hu és az eBu2000.hu közös abban, hogy az internetet csak ajánlatkéréseink közvetítő közegeként használják.


Komolyak a szándékaik


Esetünkben klímaberendezésre és annak beszerelésére kértünk ajánlatot egy hétfői napon. Az ajanlatot.kapok.hu-ról azonnal automatikus válasz jött, mely szerint hamarosan felveszik velünk a kapcsolatot, erre azonban nem került sor. A Tenderlap és az eBu egy képviselője aznap, illetve másnap jelentkezett, és kedden reggel – telefonon – meg is érkezett az első ajánlat.


Az olyan cégeket, amelyek nem veszik komolyan az e-mailben vagy a belső rendszeren érkezett ajánlatokat, mind a Tenderlap, mind az eBu megpróbálja elkerülni. A Tenderlap.hu vezető tanácsadója szerint csak olyan cégekkel érdemes szerződniük, akik ki is tudják használni ezt a fajta értékesítési csatornát. „Próbaidőszakot adunk a cégeknek, ami alatt ugyanúgy kapnak ajánlatokat, mintha fizetnének. Ha például harminc megkeresésből egy üzletet sem tudnak kötni, akkor még fizetni sem engedjük őket, azaz nem vesszük fel az előfizetőink közé” – mondta a FigyelőNetnek Pichler Krisztina.


A közel egy éve működő oldal hangsúlyozottan felhasználóbarát, mondván, nem cégkeresőként működnek. „Arra is megvannak a megfelelő oldalak – fejtegeti Pichler Krisztina. – Aki mesterembert vagy használt autót keres, annak nem adathalmazra van szüksége. Valódi ajánlatokat szeretne látni, lehetőleg minél gyorsabban.”


Virtuális eszköz valóságos felhasználóknak


Az e-business egy másik hazai képviselője, az eBu eBusiness Budapest Rt. az „átlagos” ügyfelekkel szemben a vállalkozóknak alakított ki virtuális eszközt. „A kezdeti célcsoportunk a kis- és középvállalkozások köre volt, de ma már komplett e-megoldásunk is van nagyobb vállalatok részére is” – mondta el a FigyelőNetnek Matkovics István vezérigazgató. Az ajánlattétel-ajánlatkérés zártabb körben működik, többségében ugyanis azok a cégek adnak fel keresletet, akik ajánlatokat is fogadnak. A bekerült keresletekre – ha a csoporton belül nincs megfelelő ajánlat – az eBu tanácsadói keresnek megfelelő ajánlattevőt. Bár a honlap látogatóinak száma havonta akár ötezer is lehet, a külső ajánlatkérők száma a százat sem éri el.


Az eBu-val szerződést kötött cégek a honlapon lépnek be a virtuális eszközbe, amin belül azonnal látják, milyen, a cég profiljához illő keresletek érkeztek be. Fontos, hogy a cégek között működik a kapcsolat, ez az új marketingeszköz a B2B, azaz a business-to-business. A csak ajánlatokat kérő részt ingyenesen bárki igénybe veheti a honlapon, de a tanácsadók velük csak a keresletek kiküldéséig foglalkoznak. A legtöbb vállalkozó pedig többet szeretne az ajánlatkérésnél.


A belterjes hatást ellensúlyozza, hogy közel 1200 céggel van szerződése az eBu eBusiness Budapest Rt.-nek, és állításuk szerint a gazdaság minden területén ott vannak, bár a mezőgazdaságban működő partnereik száma még kevés. Többek között ezért indult el márciusban a franchise-hálózat. „Terjeszkedni szeretnénk a régióban, de az elsődleges cél, hogy az e-megoldás használatát megtanítsuk az ügyfeleknek. Kevés, hogy kifejlesztünk egy szoftvert, és eladjuk nekik. A tudást is át kell adni annak használatáról” – teszi hozzá Matkovics.


Ott lenni mindenhol


Mindkét vállalkozás értékesítők segítségével keres új – előfizetéses – ügyfeleket, a felhasználókat viszont különféleképpen találják meg. Az eBu-tól többnyire azok kérnek ajánlatot, akik szolgáltatóként előfizetnek, így ők ismerik az oldalt. A cég közlése szerint több mint ötezer ajánlatkérést közvetítettek eddig 2005-ben.


Az augusztusig kétszer ennyi ajánlatkérést továbbító tenderlap.hu ezzel szemben azokra épít, akik az interneten keresnek egy-egy szolgáltatást vagy terméket. Az on-line marketingmunkát az ekommando.hu végzi, feladatuk az ajánlatkérések számának folyamatos növelése – mondta a tanácsadó cég specialistája, Bánóczy Zoltán. Szerinte a Tenderlap erőssége, hogy az internetes közegben mindenhol jelen van, ahol egy konkrét szolgáltatást vagy terméket keresnek: tematikus gyűjtőoldalakon, fórumokban, levelezőlistákon – és természetesen a legnagyobb keresőkben. A cég célja, hogy átlépjék a havi 18 ezres látogatószámot.


Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik