Üzleti tippek

Amerikai PR-guruk magyar terepen

Clinton, Jelcin, Nastase, Schwarzenegger győzött a célegyenesben, de vajon Gyurcsány Ferencet megmenthetik-e a fenti hírességek tanácsadói?












Amerikai PR-guruk magyar terepen 1


Amerikai PR-guruk magyar terepen 2
Amerikai PR-guruk magyar terepen 3

Szakértők szerint 2006-ban minden korábbinál élesebb választási küzdelem várható Magyarországon. Erre utal az is, hogy a napokban kiszivárgott hírek szerint a versengő pártok mindegyike külföldi tanácsadók segítségét veszi igénybe az eredményesnek gondolt kampánystratégiák kidolgozásánál.

Az MSZP már meg is állapodott a neves amerikai szakértőkkel, a Fidesz pedig francia és amerikai, az MDF pedig német és amerikai tanácsadó cégekkel folytat előrehaladott tárgyalásokat, míg az SZDSZ-nél úgy döntöttek, hogy inkább a párt spin doctorai mennek külföldre tanácsért, mert a párt vezetői szerint rövid az idő ahhoz, hogy a külföldi szakemberek kiismerjék magukat a hazai viszonyok között.

A választási kampányt meglepően korán elkezdő MSZP azzal a San Fransiscói székhelyű Dresner, Wickers and Associates (DWA) céggel kötött megállapodást, amely az elmúlt években sikeres kampánystratégiáival nemcsak az Egyesült Államokban vált ismertté, de Közép- és Dél Amerikában, valamint Európa több országában is rangot, nevet szerzett magának a politikai pr területén.

A republikánus elkötelezettségű csapat a cégalapítás óta eltelt bő évtized alatt több mint 200 politikus pályáját, választási küzdelmét segítette.

Jelcin megtáncoltatása

A Dresner, Wickers and Associates az amerikai sikerek mellett a kilencvenes évektől nemzetközi visszhangot keltő külföldi sikerekkel is büszkélkedhetett. Dresnerék előbb Konsztantin Mocitakisz görög miniszterelnök(1989–1993) választási kampányában közreműködtek, A Dresner, Wickers and Associates 1996-ban jelentős szerepet játszott a román Szociáldemokrata Párt választási előretörésében, majd 2000-ben Adrian Nastase miniszterelnökké választásában is, ami ugyancsak nemzetközi feltűnést keltett a politikai pr világában.

A cég sikerének titkát kutatva elmondható, hogy az alapos szakmai felkészülés mellett, Dresner és Wickers is szívesen alkalmaz meglepő és kockázatos megoldásokat. A kezelhetetlennek gondolt és őskövületnek kikiáltott Jelcinnek például hollywoodi stílusú választási show-kat terveztek, s a bizonytalan egészségi állapotú Jelcint még rockkoncertre is elvitték, hogy megtáncoltassák. A megbízást 1996 elején kapta a két szakember, akiknek március 1-jétől – négy hónap alatt – csaknem reménytelen helyzetből sikerült megfordítaniuk a választási harc kimenetelét. Munkájukat – amelyet teljes titoktartás mellett végezték – 250 ezer dollárral honorálták. Az emlékezetes kampányt 2003-ban a Spinning Boris című filmben is feldolgozták.

Ugyancsak médiaszenzáció volt a szaxofonos Bill Clinton szerepeltetése, mint ahogy Schwarzenegger színészi múltját is jól kihasználták a pletykashow-kban a háziasszonyok megnyerése érdekében. Dresner és Wickers tehát nem mindig játszik kottából, ha azt akarják elérni, hogy odafigyeljenek rájuk. Valószínűleg az elemzői munka alapossága mellett ez is közrejátszik abban, hogy sokszor reménytelenül vert helyzetből is visszahozták a győzelembe „ügyfeleiket”, s cégük megalapítása óta meglepően jó hatékonysággal juttatják célba üzleti partnereiket.

A közvélemény-kutatási adatok szerint minden bizonnyal izgalmas feladat vár rájuk Magyarországon, az MSZP partnereként is: kérdés, hogy ebben az esetben, amikor minden párt külföldi tanácsadókat szerződtet, meglesz-e az az erő és fölény, ami Oroszországban, Romániában vagy Görögországban is győzelemre vitte az „amerikai módszert” a helyi erőkkel szemben?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik