Üzleti tippek

Sok résztvevő, négy uralkodó

Több tucat kézbesítőszolgálat működik jelenleg Magyarországon, de a mintegy 40 milliárdos piacon lényegében csak a négy nagy osztozik.

Magyarországon ma mintegy negyven kézbesítőcég működik. A rendszerváltozás nem jelentette a piacok automatikus megnyílását a kézbesítőcégek – csomagküldők, nemzetközi futárszolgálatok – előtt. Néhány esztendőnek el kellett telnie, mire a megfelelő gazdasági környezet létrejött, melyben eredményesen tudnak működni. A sort a Magyarországra érkező multinacionális cégek között a DHL nyitotta meg, azt követte a UPS kezdetben más név alatt, a mostanitól eltérő üzleti konstrukcióval, majd hamarosan megjelent a többi nagy multinacionális cég is: a TNT, a GLS, és a FedEx.


A kézbesítőbiznisz mintegy 40 milliárd forintos piacot jelent évente, és lényegében négy nagyvállalat osztozik rajta: a Magyar Posta, a DHL, a TNT és a UPS. Az utána következő mintegy negyven cég együttesen sem éri el az első öt bármelyikének bevételét. A kézbesítőcégek tevékenységi köre három nagy területre terjed ki.
A futárszolgálat egy napon belüli belföldi kézbesítést jelent. A futár a lehető legrövidebb idő alatt felveszi a küldeményt, és eljuttatja a címzetthez, kerékpárral, robogóval, autóval vagy repülővel – mikor melyik a legjárhatóbb út.


Csak ha bombáznak, akkor nem


A csomagküldő szolgálat ehhez hasonlóan szintén háztól házig tartó kézbesítést foglal magában belföldön és külföldön egyaránt. Ebben az esetben az ügyfélnek – sem a feladónak, sem a címzettnek – nem kell otthonát elhagynia, a szolgáltató elmegy a csomagért, majd házhoz viszi azt. Fontos eleme a szolgáltatásnak, hogy a küldemények sorsa, útvonala folyamatosan nyomon követhető. Ehhez kiterjedt informatikai háttérre – mely gyorsan avul – van szükség, ami megdrágítja a szolgáltatást. A cégek gyakorlatilag a világ minden pontjáról szállítanak bárhova, több mint kétszáz ország szerepel a listájukon. „Mindenhonnan szállítunk mindenhova. Ha valahol nagyon bombáznak, átmenetileg felfüggesztjük a kézbesítést” – nyilatkozta a FigyelőNetnek Járosi Márton, a TNT vezérigazgatója.


A harmadik tevékenységi kör az expressz szolgáltatás, mely a küldeményt a lehető leggyorsabban igyekszik eljuttatni a címzetthez. „Adott esetben a futár felül a repülőre, és ölben szállítja a csomagot” – példálózott Járosi.


A küldemény térítési díjának kiszámításakor földrajzi zónákkal dolgoznak. A zónákon belül pedig a súly és a térfogat alapján határozzák meg a fizetendő összeget. Egy egy kilogrammos csomag eljuttatása Londonba mindössze huszonnégy órát vesz igénybe, és tizenháromezer forint körüli összeget kell érte fizetnünk. Nyilvánvaló, hogy az ügyfélkör olyan megbízók közül kerül ki, akiknek fontos, hogy a küldemény időben érjen célba, illetve a küldemény nagy valós vagy eszmei értéket képvisel. Az informatikai eszközök, elektronikai alkatrészek és a transzplantátumok jellemzően ilyenek. A megrendelők között vannak kis- és középvállalkozások, multinacionális cégek egyaránt. A legtöbb küldemény Magyarország és Németország között utazik, azt lehet mondani tehát, hogy követi a külkereskedelem tendenciáit.

Sokan vannak


A cégadatokkal a cégek egy része bizalmasan bánik. A rendelkezésre álló adatok és becslések szerint az említett nagyvállalatok 5-10 milliárdos forgalommal fej fej mellett versenyeznek. A piac dinamikusan bővül, a GDP-t jóval meghaladó ütemben. Konkrét, Magyarországra vonatkozó felmérés nem készült ugyan, de hazánk feltehetően együtt mozog az európai 10-15 százalékos átlaggal. A nagyvállalatok Magyarországon több száz, világszerte több tízezer alkalmazottal dolgoznak, a UPS 360 ezer dolgozót foglalkoztat. A hazai alvállalkozók száma is százon felül van. Az évente kézbesített küldemények több százezer darabra rúgnak, nemzetközi viszonylatban pedig milliárdokról beszélhetünk. Mindegyik cég több tízezer saját gépjárművel, több tucat repülőkkel rendelkezik, illetve dolgoztatnak alvállalkozókkal is. A magyarországi forgalmat száz-kétszáz darabos flotta és egy-két repülőgép kielégíti.


A magyar alapítású és tulajdonú Hajtás Pajtás fővárosi, később belföldi kerékpáros futárszolgálat a „nagyoktól” eltérő logisztikai elképzelésekkel jelent meg a piacon. Az 1993-ban alakult cég idén januárban átlépte az ország határait, és Európában is kézbesít küldeményeket egy napon belül. „Havi ötven-hatvan megrendelést veszünk fel. Kicsi a bázis, amin dolgozunk, de folyamatosan bővül” – jelentette ki Kürti Gábor ügyvezető. A Hajtás Pajtás külföldi kerékpáros cégekkel együttműködve kézbesít háztól házig. Minden éjszaka furgonok indulnak külföldre az összegyűjtött küldeményekkel, a legtöbb Ausztriába és Németországba, ahol a helyi bringás futárok fejezik be, amit a magyarok elkezdtek. E pillanatban tíz országba kézbesítenek kerékpáros rendszerben, a többibe a UPS-szel együttműködve. A cég előbb-utóbb tervezi az Európán kívüli kézbesítést is.


Az eddigi hagyományos háztól házig típusú kézbesítés rendszerén lazított a DHL. Idén új konstrukcióval ismerkedhet meg a hazai közönség. Nagyobb bevásárlókomplexumoknál úgynevezett service pointokat hoznak létre, ahol az ügyfél leadhatja vagy felveheti a küldeményt. „Sok kis- és középvállalkozó ügyfelünk van, akiknek a mostani rendszer nehézkesnek bizonyult” – magyarázta Joe Borocz, a DHL marketing- és kereskedelmi igazgatója. A háztól házig rendszerben a feladónak egy meghatározott intervallumban a megbeszélt címen kell tartózkodnia, az átvevőnek nemkülönben, ami néhány ügyfélnek kényelmetlen. A nálunk most megszülető rendszer csak Magyarországon új, Észak-Amerikában a bevétel tizenöt százaléka ebből származik. Ez a szolgáltatás már jobban hasonlít a postára menős, sorba állós rendszerre, a postát mégsem tartja konkurensnek a DHL.


A Magyar Posta minden fronton versenyben van. „A bel- és külföldi csomagküldőpiac mintegy ötven százalékát a Posta tudhatja magáénak a nem expressz jellegű csomagpiacon” – hangoztatta Pusztai József, a Magyar Posta logisztikai üzletágának értékesítési és marketingigazgatója.

A piacok felosztása láthatóan nem fejeződött be a hazai és külföldi cégek között, sőt úgy tűnik, hogy a csomagküldő-futárszolgálat piacra betörni nem is olyan lehetetlen. Tanúi voltunk a Hajtás Pajtás cég szárba szökkenésének és felvirágozásának, de láthatjuk az újabb futárszolgálatok – nem feltétlenül kerékpáros – megjelenését is. Ma majdnem harminc nemzetközi futárszolgálat tevékenykedik hazánkban, és két-háromszor ennyi belföldi.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik