Üzleti tippek

Kiskereskedelem: hódít az online vásárlás

Tavaly a realizált forgalom alapján az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot, és becslések szerint 2005-ben közel 18 milliárd forint körül alakul majd.

A Forrester Research 2005. júliusban közzétett felmérése szerint 2004-ben a teljes on-line kiskereskedelmi piac világszerte közel negyedével bővült. Magyarországon 2003-ban a teljes sokaságra vetítve az internetes áruházak forgalmát 10 milliárd forintra becsültük. 2004-ben a realizált forgalom alapján az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot és becsléseink szerint 2005-ben közel 18 milliárd forint körül alakul majd.

Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok „típusa”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel rendelkező áruházak között. Megjelentek újabb üzleti modellek a piacon („az online boltok piactere”, „bevásárlóközpontok”), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, kiszervezték az „on-line” tevékenységüket, és egy külön cégben végzik azt.

Becslések alapján 2004-ben a piaci szereplők 81 százalékának, 2005-ben 75 százalékának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2005-ben a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20–100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel-kategóriába lépett 2004-hez képest, amely alapján bizonyos szereplők megerősödésére számíthatunk.
A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak 35 százaléka a termékek többségét, további 35 százaléka pedig részben olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 86 százaléka 1–10 százalékos kedvezményt biztosít vásárlói számára.

A hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az „árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az on-line forgalomban. Az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

A bejegyzés alatt álló „Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK)” Egyesület – amelynek a GKI Gazdaságkutató Rt. leánycége, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft is az alapítója – munkájával szeretné elérni, hogy Magyarországon megerősödjön az a szakmai, üzleti és jogszabályi környezet, amely segíti az elektronikus kereskedelem terjedését, erősíti a felhasználói bizalmat, és lehetővé teszi, hogy az érintett vállalkozások a törvényi szabályozást betartva kiaknázhassák az elektronikus kereskedelemben rejlő üzleti lehetőségeket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik