Üzleti tippek

Nyári mikulás az outletekben

admin
admin

2005. 08. 31. 07:30

A nyári szabadságolások alatt is karácsonyi forgalom volt a hazai outletekben. Az évekkel ezelőtt ismeretlen értékesítési forma tarolt Magyarországon.

Tavaly nemcsak a magyar, de a kelet-közép-európai régió vásárlóinak többsége előtt is ismeretlen volt az outlet, ám a megnyílt két Budapest közeli egységgel, illetve az osztrák határtól néhány kilométerre fekvő parndorfi komplexummal együtt a térség Európa „legoutletesítettebb” körzetévé vált. A fejlődés továbbra is erőteljes.


Az outlet kereskedelmi forma a régióban gyors és átütő sikereket ért el. A napokban bővült az itthon is jól ismert – a magyarok által sűrűn látogatott – osztrák parndorfi outlet-központ, itthon pedig megkezdődött a tavaly elsőként nyílt Premier Outlets Center második fejlesztési üteme. Ausztriában várható még Big Boksz – némiképp a turkálóra emlékeztető, „farmer mellé mikrohullámú sütőt is adó” – értékesítési forma, itthon pedig két Naked Mall (csupasz vagy fedetlen bevásárlóközpont) nyitása az év végén.


Mindkettő a kereskedelmi ingatlanfejlesztés szempontjából az outlet alapelvére hajaz. Vagyis alacsony költségvetésű ingatlanfejlesztés városon kívüli, de könnyen megközelíthető telken, mérsékelt, a belvárosihoz képest harmad-negyed akkora bérleti díj, mindez 30–70 százalékkal kedvezőbb fogyasztói árakat eredményez. A szakértők szerint a régiós kereskedelmi ingatlanpiacon a legkeresettebbek közé tartoznak az outletek, illetve az ehhez hasonló mallok. Bodó Gergely, a budaörsi GL Outlet igazgatója szerint konjuktúraszakaszba érkezett ez a kereskedelmi forma, nem véletlen, hogy az etalonnak számító osztrák parndorfi komplexum rohamosan bővül. Szerinte az osztrákok igyekeznek meglovagolni a hullámot, és számítása szerint ezzel hosszú időre biztosítják a jelenlegi látogatószámot.


Itthon egyelőre összesen 26 ezer négyzetméter eladóterület várja az outletbe látogatókat, de ez a tervek szerint egy éven belül 50 ezer négyzetméterre bővül. A 12 ezer négyzetméteres biatorbágyi Premier Outlet Center második ütemének első kapavágásait a napokban kezdték, és a tervek szerint a Budaörsi GL Outlet jövő tavasszal indítja újabb ütemét, az első fázis üzlethelyiségeinek kiadásától függően.


A Premier Outletben a meglevő üzletek 100 százalékát sikerült bérbe adni, és a GL is csaknem hasonló adatokkal büszkélkedhet. Bodó elmondása szerint 80 százalékos a kihasználtságuk, ám náluk 3 ezer négyzetméterrel több kiadó helyiség van. Ez azt jelenti, hogy a teljes komplexumra (az építésre váró második ütemmel) 65 százalékos a telítettség, amely meglehetősen jó aránynak számít. A farmer- és sportruházati boltjairól ismert Premier annyira népszerű, hogy a nyári forgalma elérte a tavaly karácsonyit, és mielőtt befejeződhetett volna a nyári, gőzerővel megindult az őszi szezon. Szebenyi Miklós szerint nincs megállás, a szezonok szinte egymásba harapnak.


Hogy is van ez?


Magyar szokás szerint itthon egyszerre két outlet épült, mindkettőt tavaly adták át néhány hét csúszással, de alapvetően mindkét komplexum bele tudott hasítani a kereskedelmi torta év végi kövér szeletébe. A Cora bevásárlóközpont mellett nyílt GL Outlet igyekezett a prémium kategóriák felé nyitni, és olyan úgynevezett multibrand üzleteket csábított kapun belülre, amelyek a nagy milánói márkáktól az egészen exkluzív angol, amerikai márkákig tartanak árut a polcaikon. A honi vásárlóerő ezen márkák 50–70 százalékos leértékelése mellett is gondolkodóba eshet, van-e szüksége 40 ezerért egy szimpla kiegészítőre. Bodó szerint nehéz összeválogatni a bérlői mixet. A magyar vásárló rendkívül „magasra” teszi a lécet, így gyakran turkálónak képzeli az outletet, vagy azt reméli, hogy a legmagasabb minőséget is potom áron vásárolhatja meg.


A GfK Hungária piackutató adatai szerint az alsó- és felsőruházati terméket a magyar vásárlók több mint 15 százaléka egyéb helyről szerzi be. Ennek nagyobbik része külföldön vásárol, éppen Parndorfban. (A hírek szerint az osztrák outlet vásárlóközönségének körülbelül 30 százalékát a magyarok teszik ki.) A válasz tehát, hogy komoly igény mutatkozik a prémium és exkluzív márkák iránt itthon is. Nem véletlen, hogy a két Budapest környéki outlet építtetője tavaly úgy nyilatkozott: mind a saját, mind a mások által elvégzett piackutatások szerint van kereslet 25, de akár 50 ezer négyzetméter alapterületnyi outletre is, hiszen ez a kereskedelmi forma nem csak a belföldieknek szól. Az outletek célközönsége általában egy egész napot szán a bevásárlásra. Tehát a budaörsi és biatorbágyi komplexumok vonzáskörzetébe a lengyel, a szlovák, az ukrán, de még a román, a szerb és a horvát közönség is beletartozhat.


Magas vásárlási arány


A széles vonzáskör teszi lehetővé, hogy az outletbe érkező vásárlók a bevásárlóközpontok látogató/vevő arányát messze felülmúlják. Ez azt jelenti, hogy a látogatók ekkora hányada vásárol is. A Premier esetében ez az arány 75, esetenként 78 százalék. A GL is hasonló adatokkal büszkélkedhet. Szebenyi szerint ezt az arányt fel lehet tornászni 100 százalék köré, de náluk egyelőre 75 százalékra állt be a ráta. Bodó kissé reálisabb, úgy véli, rövid időn belül 85 százalék környékére képesek majd az arányt erősíteni, de ehhez a második ütem kiépítésére is szükség van. A Premier esetében a sportboltok és a farmermárkák a legkeresettebbek, míg a GL leglátogatottabb üzletei közé a magyar Paris Butique és a Calzedonia tartozik. Mindkettő árszintje a középréteget célozza.


Mostanra már kevés olyan nemzetközi márka van, amely ne lenne közvetlenül vagy közvetetten itthon is jelen a két outletben. Véleménye szerint a két komplexum második ütemében emiatt már a magyar márkák tömeges megjelenése várható, ugyanakkor a működtetőknek meg kell találniuk az egyensúlyt a magas minőségű, elismert márka, és a mindenki által elérhető árszint között. A szakember szerint a második ütemben épülő üzlethelyiségeket nagy valószínűséggel lassabban sikerül majd bérbe adni. Ugyanakkor ez az ingatlanpiac közel sem ért a termelési lehetőségek határára. Az Európa-szerte működő outletek folyamatosan kutatják azokat a márkákat, amelyek potenciális outlet-boltok lehetnek. Egyesek szerint jelenleg a lehetőségek kimeríthetetlenek.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

2871252 06/13/2016 US soldiers during a stop of the US armed forces in Riga in the course of the Dragoon Ride II of the Saber Strike-2016 international exercise. Taisija Voroncova/Sputnik
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.