Üzleti tippek

80 milliárd lett a MÁV jegyzett tőkéje

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a korábbi hírekkel szemben 78 milliárd helyett 80 milliárd forintra szállította le a Magyar Államvasutak (MÁV) törzstőkéjét. Emellett további nagy átalakítások várhatók a vállalat működését illetően: tervek szerint szeptemberben kerül a kormány elé az új vasúti törvény koncepciója.

Augusztus 22-én este megszületett a döntés a MÁV törzstőkéjének leszállításáról. Ennek értelmében a tulajdonosi jogokat gyakorló GKM a társaság jegyzett tőkéjét a jelenlegi 208 milliárd forintról – 78 milliárd forint helyett – 80 milliárd forintra csökkentette – mondta Tóth Judit, a GKM szóvivője a FigyelőNetnek. A MÁV Rt. vezetése a tőkeváltoztatásról szóló kérelmét 23-án be is nyújtotta a cégbírósághoz – tette hozzá a szóvivő.


Korábbi hírek szerint a gazdasági tárca által előterjesztett javaslatra a gazdasági társaságokról szóló törvény miatt volt szükség. A jogszabály előírja ugyanis, hogy ha a saját tőke a jegyzett tőke kétharmada alá csökken, akkor az alapítónak, illetve a tulajdonosnak be kell avatkozni az arány helyreállítása érdekében. A minisztérium a MÁV igazgatósága által még idén májusban eljuttatott tavalyi és idei évi első negyedéves gazdálkodási adatok és az üzleti terv alapján döntött az alaptőke leszállításának kezdeményezéséről. A tőkeleszállítás azonban csak technikai jellegű lépés, a törvényi előírásoknak való megfelelést szolgálja, semmilyen módon nem érinti a MÁV fizetőképességét, és a személy- és teherszállítás feltételeit sem befolyásolja – nyilatkozta korábban a tárca szóvivője.


További drasztikus változtatások


Korábban arról is lehetett hallani, hogy a vasúttársaságnál Kóka drasztikus átszervezéseket is tervez. A GKM szóvivője a FigyelőNet megkeresésére elmondta, hogy a változtatásokat rögzítő új vasúti törvény koncepcióját várhatóan szeptemberben terjeszti a kormány elé a gazdasági miniszter.


Az átszervezésekkel kapcsolatban miniszter egy hete a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában kifejtette, hogy amilyen poszton szükséges, ott cserélni fog. Továbbá Kóka azt is elmondta: tulajdonosként a stratégiai döntésekben tájékozódni szeretne, de a vasút vezetésébe nem kíván belenyúlni, tehát a MÁV teljes mértékben önálló maradna.


Kóka véleménye szerint nem szabad a vasútba most “pénzt önteni”, mivel az feneketlen zsák. Először át kell alakítani a cég finanszírozási rendszerét, sokkal erőteljesebben szét kell választani az árufuvarozási és a személyszállítási üzletágakat, akár jogilag is – mondta a közlekedési tárca vezetője.


A Népszabadság információi szerint a gazdasági és közlekedési miniszter a MÁV átalakításának első lépcsőjeként menesztené a cég vezérigazgatóját, Mándoki Zoltánt. A legújabb jelölt a megüresedő posztra pedig Heinczinger István, a Siemens Rt. ügyvezető igazgatója lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik