Üzleti tippek

Leszállíthatják a MÁV jegyzett tőkéjét

A vasúttársaság keddi alapítói ülésén egyelőre nem döntöttek a MÁV jegyzett tőkéjének leszállításáról, de ez, a menedzsment szándékai ellenére, a gazdasági tárca saját hatáskörében még augusztus 23-áig megtörténhet.

MÁV-adatok

A MÁV Rt. tájékoztatása szerint a társaság nettó árbevétele 2004-ben 209,770 milliárd forint volt, 2 milliárddal több, mint a korábbi évben. Az idei első félévben a vasút-társaság 98,610 milliárd forint árbevételt produkált. Az üzemi veszteség 51,040 milliárd forintot tett ki tavaly, ami 17,5 milliárddal haladta meg a 2003. évit. A 2005. első hat hónapi üzemi veszteség csaknem 30 milliárd forintot ért el. Az adózás utáni veszteség 2004-nem 49,461 milliárd forint volt, 16,5 milliárddal több, mint az azt megelőző évben. Az idei első félévi adózott veszteség elérte a 31,755 milliárd forintot. A MÁV tájékoztatása szerint az idei adózott veszteség terv 77,699 milliárd forint. Az rt. saját tőkéje a 2005. június 30-i mérlegadatok alapján 104,245 milliárd forintot tett ki.


Nem született döntés a MÁV Rt. keddi alapítói ülésén arra vonatkozóan, hogy a társaság jegyzett tőkéjét a jelenlegi 208 milliárd forintról 78 milliárd forintra csökkentsék – közölte Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője az MTI-vel. Erről várhatóan még augusztusban születhet döntés, ugyanis augusztus 23-áig kell döntést hoznia az alapítónak, illetve a tulajdonosnak (ez esetben a tulajdonosi jogokat gyakorló Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak).

Kóka János szeretné

A GKM által előterjesztett javaslatra a gazdasági társaságokról szóló törvény miatt van szükség. A jogszabály előírja, hogy ha a saját tőke a jegyzett tőke kétharmada alá csökken, akkor az alapítónak, illetve a tulajdonosnak be kell avatkozni az arány helyreállítása érdekében – mondta el Tóth Judit.

A szóvivő emlékeztetett arra, hogy a MÁV Rt. igazgatósága még májusban eljuttatta a GKM-nek a tavalyi és az idei első negyedéves gazdálkodási adatokat, valamint az üzleti tervet. “Ez alapján döntött az alapító arról, hogy kezdeményezi az alaptőke leszállítását” – mondta Tóth Judit.

Megjegyezte: a tőkeleszállítás csupán technikai jellegű lépés, a törvényi előírásoknak való megfelelést szolgálja, semmilyen módon nem érinti a MÁV fizetőképességét, és a személy- és teherszállítás feltételeit sem befolyásolja.

“Az alaptőke leszállítása ténylegesen nem jelent pénzkivonást a társaságból, mivel a működést a társaság a saját tőke terhére végzi” – mondta ki Tóth Judit.

A menedzsment nem szeretné

Sajtóértesülések szerint egyébként a MÁV Rt. vezetősége nem ért egyet a kétharmados tőkeleszállítás szükségességével. Gaál Gyula, vezérigazgató a Magyar Rádiónak adott interjújában például kifejtette, a saját tőke részben éppen azért fogyott el az elmúlt évek, évtizedek alatt, mert az állam által megrendelt közszolgáltatás ténylegesen felmerült költségeit az állam az elmúlt években nem tudta megtéríteni.

A radio.hu információi szerint a felügyelőbizottság csak kényszeredetten tudná elfogadni a tőke csökkentését, a munkavállalói oldal pedig egyáltalán nem. Véleményük szerint ugyanis ez a helyzet akár csőddel fenyegethet, és a vasutasok veszélybe kerülhetnek.

Az is igaz viszont, hogy a tőkeleszállítás az ellenvetések dacára is gond nélkül keresztülvihető a gazdasági tárca szándékai szerint, különösen azok után, hogy a keddi összevont igazgatósági és felügyelőbizottségi ülésen az alapíó okiratban is rögzítették: a MÁV zártkörű részvénytársaságként tevékenykedik tovább. Ennek egyik velejárója – a Népszabadság megfogalmazása szerint az -, hogy a vasúttársaság innentől kezdve gyakorlatilag Kóka János kézi vezérletével működik. Az irányítási rendszer kedden elfogadott átalakítása során gyakorlatilag minden fontos kérdésben a gazdasági miniszter dönthet – kezdve a MÁV által felvett hitelek felhasználásától, a szervezeti átalakításokon keresztül az 500 millió forintos közbeszerzések elindításáig.

Nem pumpálnak plusztőkét

A MÁV-nál kialakult tőkehelyzet rendezésére egyébként más megoldás is elképzelhető lenne: a jegyzett tőke leszállítása helyett a saját tőke megemelése formájában. Tóth Judit, szóvivő szavai szerint ugyanakkor ez utóbbi lehetőség kizártnak tekinthető, miután a jelenlegi korszerűtlen szerkezetben a gazdasági tárca nem akar további költségvetési pénzeket a társaság működtetésére fordítani. Hozzátette: ez majd akkor kerül napirendre, ha a parlament – várhatóan november közepén – elfogadja a vasúti törvényt.

Ez a jogszabály szabályozza majd a MÁV és a magyar állam szerződéses viszonyát, és teremti meg a magyar vasút EU-konformmá válásának feltételeit, illetve a rövid távú finanszírozási problémákra is megoldást talál – mondta.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik