Üzleti tippek

Mol: augusztusban nem drágul a benzin

Augusztusban a benzin literenkénti fogyasztói ára országos átlagban 275 forint, míg a dízelé 260-265 forint körül stabilizálódik - mondta a Mol Rt. vezető közgazdásza. Varró László közölte: a magasnak mondható árak ellenére a benzinfogyasztás nem csökkent, a gázolaj iránti kereslet pedig tizedével nőtt.

Varró László, a Mol Rt. vezető közgazdásza keddi sajtótájékoztatóján elmondta: augusztusban a benzin literenkénti fogyasztói ára országos átlagban 275 forint, míg a gázolajé 260-265 forint körül stabilizálódik.


Vannak még tartalékok


A közgazdász a jelenlegi fogyasztói árak kapcsán közölte: az ár magas, de nem jelent rekordot, mivel most 310 forintos árnak felelne meg reálértéken az öt évvel ezelőtti literenkénti benzinár.


Varró előrejelzései szerint a világpiaci olajár továbbra is 60 dollár körül lesz hordónként, mivel nincs jele annak, hogy a kereslet mérséklődne a jövőben. A napi, jelenleg 80-82 millió hordós kitermelés szükség esetén legfeljebb 1,5-2 millió hordóval növelhető.


A Mol vezető közgazdásza egyelőre nem tart az olajkészletek elapadásától: Oroszországban például még nagyon sok feltáratlan terület van, igaz, itt csak nehéz körülmények között lehetne kitermelni az olajat.


A kitermelés – a szezonalitást leszámítva – lényegében lépést tud tartani majd a kereslettel, ám ennek hátterében nem a kitermelői kapacitás növekedése áll, hanem az, hogy a meglévő kutakat intenzívebben termelik ki: míg néhány évvel ezelőtt a kutak 10 százaléka nem működött, addig ma már csak 1-2 százalékos ez az arány.


A közgazdáz elmondta: az olajár hat a földgáz árára is. Az előrejelzések szerint a földgáz importára köbméterenként a következő hónapokban emelkedni fog, s a mostani mintegy 45 forintos ár a jövő év elején 50 forint közelébe kerül.
Az elemzők úgy vélik, hogy a földgáz árának csökkenése nem várható a jövő nyár elejéig, s ekkor is csak abban az esetben, ha mérséklődik az olajár.


Az amerikai és a kínai kereslet tartósan erős


Az Egyesült Államokban a fogyasztói bizalom továbbra is erős, a gazdasági növekedés eléri a 3,4 százalékot. Az amerikai gazdaság olajintenzív, mivel itt ezer dollár értékű bruttó hazai termék előállításához 0,7 hordó olajat használnak fel, míg Európában és Japánban csak 0,5-0,4 hordónyit.


Kína gazdasági növekedése továbbra is kétszámjegyű marad, és az ország rövidesen a világ második gazdasági hatalomává válik. Az országban a benzin iránti kereslet továbbra is erős lesz, mert a középosztály számára most vált elérhetővé a személyautó. Ezzel szemben a dízelolaj-kereslet csökken, mivel egyre kevesebbet használnak fel belőle áramtermelésre.


Itthon is nőtt a kereslet


A magyarországi benzinkereskedelemről Varró László elmondta: a benzinkutaknál az árrés az utóbbi időben kisebb lett, mivel erősödött a verseny. a Mol szakembere elmndta: amikor a nagykereskedelmi ár ingadozik, akkor ezt a kiskereskedelmi ár nem követi automatikusan, a hullámzást a benzinkutak profitabilitása egyenlíti ki.


A magas üzemanyagár hat a fogyasztás szerkezetére is. Az idén az első félévben a benzin fogyasztása a bázishoz képest 98-100 százalékos szinten maradt, míg a gázolajé 10 százalékkal nőtt. Ennek hátterében részben az áll, hogy míg a benzint főleg magánhasználatra veszik, addig a gázolaj fogyaszátása inkább munkhoz köthető.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik