Üzleti tippek

Nem mindenhol drágított a Mol

admin
admin

2005. 07. 13. 15:12

Annak ellenére, hogy a világpiaci ár emelkedésére hivatkozik, nem mindenhol emelte az üzemanyag árát a Mol. A Shell versenykiszorítónak nevezte a Mol árképzését.

A Mol Rt. már nem egységesen, hanem kutanként változtatja az üzemanyagok kiskereskedelmi árát: hétfőn 24 órakor 0-4 forint közötti árkorrekciót hajtott végre – mondta Ferencz I. Szabolcs, a társaság kommunikációs igazgatója szerdán.


Ugyanakkor helyes volt az a sajtóértesülés, amely szerint a magyar nemzeti olajtársaság a benzin nagykereskedelmi árát 8, míg a gázolaj árát 6 forinttal emelte. Információink szerint ezt az összes, az olajtársasággal kapcsolatban álló hazai értékesítőre ráterhelte, azonban a kutankénti változás mindig az adott környezettől függ, és a kiskereskedők gyakorlatilag egymáshoz igazítják az árakat. Tehát a végső fogyasztói ár szinte a nagykereskedelmi ártól függetlenül alakul.


Külföldön is


Drágult az üzemanyag a Mol-csoporthoz tartozó Slovnaft szlovákiai kútjainál is. A drágulás mértéke itt 0,4 és 0,6 korona között mozgott. Ezzel szemben nem emelték az üzemanyag árát a Mol romániai kútjainál. A cég nagyváradi kútjánál tíz nappal ezelőtt volt áremelés, azonban a csíkszeredai kútnál hétfőn emeltek.


A világpiac a ludas


Utóbbi azért érdekes, mert a Mol a nagykereskedelmi és a fogyasztói árat is az olaj világpiaci árának változására hivatkozva emeli. Ferencz az MTI-nek kifejtette: a jövőben a piaci változásoknak megfelelő árkorrekciók várhatók, s mint ahogyan egy áruházlánc üzleteiben is más és más ugyanazon termék ára. Ezért tér el a Mol kútjainál is az üzemanyag ára.


A kommunikációs igazgató sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta a nagykereskedelmi árakkal kapcsolatos sajtóhíreket, hiszen verseny van a piacon, s egyik cég sem hozza nyilvánosságra ezeket a lépéseket, köztük azt sem, hogy emel vagy csökkent. Ezzel szemben a FigyelőNet információi szerint valóban 6, illetve 8 forinttal emelték az üzemanyag nagykereskedelmi árát.


Ferencz I. Szabolcs szerint a Mol tartja a korábbi előrejelzését, miszerint júliusban és augusztusban az üzemanyagok kiskereskedelmi ára akár 15 forinttal is nőhet. Eszerint a következő két hónapban a gázolaj kiskereskedelmi ára elérheti a 270 forintot, a 95-ös benziné pedig a 275-öt. E fölé azonban már a társaság szerint nemigen megy az ár.


Shell – versenykiszorító az üzemanyagárképzés

A Mol Rt. kis- illetve nagykereskedelmi árképzésének versenykiszorító hatása lehet a magyar piacon – mondta Varga István, a Shell Hungary elnök-vezérigazgatója szerdán.

Az elnök-vezérigazgató elmondta: a Mol a saját kútjainál a kiskereskedelmi árak alakításakor természetesen a saját üzleti filozófiáját követi, ám mivel a magyar piacon a legnagyobb hálózattal rendelkezik, ennek hatása van a versenytársak magatartására is.

Ha tehát a Mol a kiskereskedelmi árrést mesterségesen szűkíti – azaz a nagykereskedelmi árakat sokkal jobban emeli, mint a saját kiskereskedelmi árait -, annak hatása van más cégek nyereségére is, mivel a piacon nagyon nagy a verseny, s konkurensek egymáshoz alkalmazkodnak. Mindennek még az is következménye lehet, hogy bizonyos cégek kilépnek a magyar piacról, mert nem bírják a versenyt.

Varga István kifejtette: ha a Mol versenykiszorító hatást érvényesít a piacon, magatartását nem szeretnék tolerálni.

Az elnök-vezérigazgató szerint a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi árak közötti viszony azért is nagyon fontos, mert a magyarországi üzemanyag-beszállítói piac 80 százaléka a Molé. S ha ebből következően a beszállítói költségek például nagyon megnőnek a Shellnél, miközben a konkurencia miatt a kiskereskedelmi árakat nem tudja ennek megfelelően növelni, akkor a kisebb árrés miatt csökken a cég jövedelmezősége.

Arra a felvetésre, hogy más cégektől is lehet üzemanyagot vásárolni, Varga István elmondta: kénmentes üzemanyagot a Moltól, a szintén Mol érdekeltségű Slovnafttól, kisebb mértékben az OMV-től és bajor finomítótól lehet gazdaságosan vásárolni. A cseh és a lengyel finomítóktól már csak kisebb tételben, illetve kénes üzemanyagot igen, de ezekre a magyar állam júliustól olyan magas adót vetett ki, ami miatt már nem érdemes behozni.

Az elnök-vezérigazgató elmondta: az árak ellentmondásosságát már érzékelik, s úgy látják, a nagykereskedelmi áremelkedést a versenyhelyzet miatt sok helyen nem tudják érvényesíteni. Általános elvként aláhúzta: ha ez a hatás hosszabb távon is fennmarad, akkor kisebb nyereséggel kell számolniuk, mint korábban tervezték.


A FigyelőNet kérdésére a Gazdasági Versenyhivatalnál közölték: csütörtökön reagálnak a Mol áremeléseire.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás/24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.