Üzleti tippek

A logisztika helye a Nemzeti Fejlesztési Tervben

Magyarország logisztikai fejlesztésekre 2004-2006-ban mintegy 4,4 milliárd forintot, 2007 és 2013 között viszont ennek többszörösét fordíthatja az EU Strukturális alapja és a kötelező önrész felhasználásával- mondta Kovács István Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) elnökhelyettese, konferencián, kedden Budapesten.

Az IBC-Világgazdaság Konferencia sorozat Versenyképes stratégiák a logisztikában 2005 című rendezvényén az elnökhelyettes elmondta: a támogatások a Gazdasági Versenyképességi Opereratív Program (GVOP) két alprojektje segítségével pályázhatók meg. Az ipari és innovációs infrastruktúra fejlesztésére összesen 2,66 milliárd forint fordítható. Erre eddig 21 pályázat érkezett, 1,79 milliárd forint értékben. A már elfogadott 5 pályázatra összesen 500 millió forint támogatás jut.

A másik GVOP alprojekt 1,72 milliárd forint keretösszegű támogatása a logisztikai központok és szolgáltatásainak fejlesztésére használható fel. Eddig 19 projekt támogatásáról döntöttek 1,73 milliárd forint értékben, az igény a beérkezett 31 pályázat alapján 2,64 milliárd forint volt.

Az NFH elnökhelyettese közölte: a készülő II. Nemzeti Fejlesztési Terv mind a nyolc stratégiai célja kapcsolódik a logisztikához. Példaként említette a magyar gazdaság versenyképességének tartós növelését, amelyhez a logisztika az áruk és szolgáltatások tranzakciós költségének csökkentésével járulhat hozzá, de mint szolgáltatási ág – jelentős jövedelemtermelő képességével – húzóágazatként is segítheti azt.

Utalt arra, hogy a II. NFT-ben vagy más néven az Európa tervben 2007-2013 között Magyarország összesen 24,6 (6.000 milliárd forint) milliárd euró vissza nem térítendő támogatást vehet igénybe. Ehhez járulhat mintegy 2.000 milliárd forint állami társfinanszírozás, és kedvező esetben csaknem 4.000 milliárd forint értékű magyar és külföldi működőtőke.

Kifejtette, hogy 2007-2013 között logisztikára az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, a létesítmények és eszközeinek beruházására valamint a Kohéziós Alapból, a logisztikai központok minél több közlekedési – közúti, vasúti, belvízi, légi – ág bekapcsolódásának fejlesztésére.

Kovács István Vilmos kiemelte, hogy a II. NFT fejlesztéspolitikai koncepciója a jövő héten kerül a fejlesztéspolitikai kollégium elé, majd egy hónapos társadalmi és szakmai vita következik a koncepcióról.
Az NFT ágazati operatív programok kialakítása májusban kezdődik, melyek első változatát szeptember végéig kell eljuttatni az Európai Bizottságnak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik