Üzleti tippek

magyar vállalatok könnyen elveszthetik szlovák dolgozóikat

A Magyarországon dolgozó szlovákok száma egyes becslések szerint megháromszorozódott az EU-csatlakozás óta, a magyar munkáltatók egyre több szlovák ingázót foglalkoztatnak az ország északi részén lévő üzemekben. A nagy szlovákai autóipari beruházások miatt azonban megfordulhat a munkaerő-áramlás iránya.

A Suzuki esztergomi gyárában például a dolgozók 40 százaléka, 2700 a szlovák állampolgár, és a Nokia üzemében is többszázan dolgoznak Szlovákiából.Szlovákia a befektetések szempontjából egyike a legjobb helyeknek Európában, az egykulcsos, 19 százalékos nyereségadónak és személyi jövedelem-adónak köszönhetően.

Az elmúlt két évben két nagy nyugati autógyár is megtelepedett az országban. A dél-koreai Hyundai Motor Kia Motors egysége Zsolnán épít autógyárat, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A Peugeot Citroen nagyszombati üzeme szintén 2006-ban kezdi meg a termelést, évi 300 ezer gépkocsival.

A Kia zsolnai üzemét és a Volkswagen meglévő pozsonyi üzemét is számítva Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani.
A szlovákiai autógyárak keresik a szakképzett munkaerőt: a Kia összesen 2800, a Peugeot 3500 dolgozót tervez foglalkoztatni. Ugyanakkor Kelet-Szlovákiában a falvak elnéptelenedésétől tartanak a vidéken tapasztalható, helyenként 45 százalékot is elérő munkanélküliség miatt.

1990 és 2001 között 135 szlovák faluban a lakosság egyötödével csökkent, a legnagyobb mértékben Besztercebányán és Eperjesen.
A fiatalok a nagyobb városokba vándorolnak, illetve Csehországban, Írországban vagy Ausztriában találtak munkát.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.