Üzleti tippek

Bizonytalan az észak-erdélyi sztráda építése

Egyre bizonytalanabbnak látszik az észak-erdélyi autópálya jövője, miután az Európai Fejlesztési Bank hallani sem akar az amerikai Bechtel cég által épített, Erdélyt Nagyvárad–Kolozsvár–Marosvásárhely–Brassó útvonalon átszelő pálya finanszírozásáról. Calin Popescu Tariceanu román kormányfő az Európai Unió anyagi támogatását kérte a bank elnökétől, Philippe Maystadttól, aki kijelentette: az Arad–Nagyszeben–Bukarest útvonalon haladó autópályát hajlandók finanszírozni. Az észak-erdélyi projekt elutasításának fő oka, hogy a pályázatot nem az uniós normáknak megfelelően írták ki.

Az amerikai Bechtellel még az előző kormány kötött szerződést 2003-ban a Nagyvárad–Brassó autópálya megépítésére, és a munkálatokat már el is kezdték. A megbízásban eredetileg ötéves határidő szerepelt, ám ezt később hét, majd kilenc évre módosították. A szerződés értelmében az építési költségek közel két és fél milliárd eurót tesznek ki. Ebből a Bechtel mintegy nyolcszázmillió dolláros önrészét az amerikai Eximbankon keresztül biztosítja, a román kormánynak pedig 2,8 milliárd eurós hitelért kellett folyamodnia. A román államnak már ebben az évben legkevesebb 91 millió eurót kellene költenie az autópályára, ebből fizetnének a Bechtelnek a tavalyi munkálatokért, és ebből fedeznék a telektulajdonosok kárpótlását is.

Mind a kormányfő, mind az államelnök kijelentéseiből egyre inkább az derül ki, hogy az észak-erdélyi autópálya számukra nem elsődleges kérdés, és közölték: az ügy 2006 előtt nem kerül újra napirendre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik