Üzleti tippek

Tavaly hétszáz megtévesztő reklámot találtak

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavaly 701 esetben hozott határozatot jogszabály-megsértés miatt, az elsőfokú határozatokkal kiszabott bírság összege meghaladta a 78 millió forintot.

A kereskedelem szereplőinek jelentős része nem veszi figyelembe a gazdasági reklámokkal kapcsolatos jogszabályokat – közölta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a 2004. évi reklám-felügyeleti vizsgálatok tapasztalatait összegezve.

A felügyelők a vizsgálatok során jogszabály-sértést tártak fel az akciós áruk feliratozásánál és reklámozásánál. Jó néhány esetben a reklámokból nehéz volt eldönteni, hogy mettől meddig tart az akció. A hatóság új tapasztalata, visszatérő probléma, hogy a reklámokban az árakat nettó értékükön tüntetik fel és nem közlik az adóval terhelt bruttó összeget.

A felügyelőségek folyamatosan figyelemmel kísérték az alkoholtartalmú italok reklámját a sajtótermékekben. Az országos vizsgálat során 19 esetben észlelték a felügyelőségek, hogy sajtótermékek címoldalán alkoholtartalmú italok reklámja jelent meg. Az ellenőrzések során 31 esetben állapították meg, hogy jogszabály-ellenesen reklámoznak alkoholtartalmú italt. A közoktatási és egészségügyi intézmények védett övezetét érintő alkoholreklámok többnyire a vendéglátóipari egységeknél fordultak elő.

A gyógyszer-készítmények reklámozásának vizsgálata során a felügyelők kifogásolták, hogy a reklámok nem a törvényben előírt méretben, vagy nem a háttérből kiemelve tartalmazzák a kockázatok és a betegtájékoztató megismerésére vonatkozó figyelmeztető feliratot. Reklámfelügyeleti eljárásokat indított a hatóság több esetben is a nagyközönség számára hozzáférhetően közzétett vényköteles gyógyszer-készítmény reklámok miatt is, amelyek többnyire plakátokon, televíziós műsorokban, vagy reklámcikkekben jelentek meg.

A fogyasztóvédők két esetben észleltek jogsértő fegyver-, illetve lőszerreklámot. A felügyelőségek a bírság kiszabása mellett intézkedtek a jogsértő magatartás további folytatásának megtiltására. Az ellenőrzések során hat esetben folytattak eljárást fogyasztási kölcsönök reklámozása ellen, mert nem közölték a kölcsön folyósításával együtt járó valamennyi költségre vonatkozó adatokat. Az interneten lefolytatott reklámtevékenység ellenőrzésekor 69 esetben indítottak eljárást nyilvántartási engedéllyel nem rendelkező csomagküldő kereskedővel szemben.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.