Üzleti tippek

Tavaly hétszáz megtévesztő reklámot találtak

admin
admin

2005. 01. 24. 00:00

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavaly 701 esetben hozott határozatot jogszabály-megsértés miatt, az elsőfokú határozatokkal kiszabott bírság összege meghaladta a 78 millió forintot.

A kereskedelem szereplőinek jelentős része nem veszi figyelembe a gazdasági reklámokkal kapcsolatos jogszabályokat – közölta a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a 2004. évi reklám-felügyeleti vizsgálatok tapasztalatait összegezve.

A felügyelők a vizsgálatok során jogszabály-sértést tártak fel az akciós áruk feliratozásánál és reklámozásánál. Jó néhány esetben a reklámokból nehéz volt eldönteni, hogy mettől meddig tart az akció. A hatóság új tapasztalata, visszatérő probléma, hogy a reklámokban az árakat nettó értékükön tüntetik fel és nem közlik az adóval terhelt bruttó összeget.

A felügyelőségek folyamatosan figyelemmel kísérték az alkoholtartalmú italok reklámját a sajtótermékekben. Az országos vizsgálat során 19 esetben észlelték a felügyelőségek, hogy sajtótermékek címoldalán alkoholtartalmú italok reklámja jelent meg. Az ellenőrzések során 31 esetben állapították meg, hogy jogszabály-ellenesen reklámoznak alkoholtartalmú italt. A közoktatási és egészségügyi intézmények védett övezetét érintő alkoholreklámok többnyire a vendéglátóipari egységeknél fordultak elő.

A gyógyszer-készítmények reklámozásának vizsgálata során a felügyelők kifogásolták, hogy a reklámok nem a törvényben előírt méretben, vagy nem a háttérből kiemelve tartalmazzák a kockázatok és a betegtájékoztató megismerésére vonatkozó figyelmeztető feliratot. Reklámfelügyeleti eljárásokat indított a hatóság több esetben is a nagyközönség számára hozzáférhetően közzétett vényköteles gyógyszer-készítmény reklámok miatt is, amelyek többnyire plakátokon, televíziós műsorokban, vagy reklámcikkekben jelentek meg.

A fogyasztóvédők két esetben észleltek jogsértő fegyver-, illetve lőszerreklámot. A felügyelőségek a bírság kiszabása mellett intézkedtek a jogsértő magatartás további folytatásának megtiltására. Az ellenőrzések során hat esetben folytattak eljárást fogyasztási kölcsönök reklámozása ellen, mert nem közölték a kölcsön folyósításával együtt járó valamennyi költségre vonatkozó adatokat. Az interneten lefolytatott reklámtevékenység ellenőrzésekor 69 esetben indítottak eljárást nyilvántartási engedéllyel nem rendelkező csomagküldő kereskedővel szemben.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.