Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2004. évi tevékenységében a legnagyobb visszhangot a közbeszerzési eljárásokat érintő kartell ügyekben hozott versenyhivatali határozatok váltották ki.
A GVH csütörtöki közleménye szerint a múlt évről áthúzódó ügyekkel együtt 259 versenyfelügyeleti eljárást folytattak az idén. Ezek közül a fogyasztók megtévesztése miatt 80, az erőfölény miatt 49, kartell megállapodás alapján 49, fúzió kontroll ügyében 81 eljárás indult. Határozattal lezártak 165 ügyet, folyamatban van 94, szüneteltetnek 2 ügyet.
A határozatok közül 42 a fogyasztók megtévesztése miatt állapított meg törvénysértést, 258 millió forintos bírságot kivetve. Erőfölényt 6 határozat minősített törvénysértésnek, 165 millió forintos bírságot kiszabva. A kartell megállapodások törvénysértését 7 határozat állapította meg, a bírság elérte a 8 milliárd 199 millió forintot, a fúzió kontroll törvénysértés ügyében hozott 2 határozat bírságösszege csaknem 5 millió forint volt.
A rekord összegű, 7,43 milliárd forintos bírság kiszabásával az autópálya kartell-ügy vonta magára leginkább a közvélemény figyelmét. A versenytanács ugyanakkor magas bírságot szabott ki más kartell-ügyekben is – jegyzi meg a közlemény.
A hivatalban szeptembertől fogyasztói iroda működik, a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos ügyek egyre nagyobb fontossága miatt. A versenytanácsi határozatokban alkalmazott bírságolási politika a jogsértések szankcionálásán túl, a versenyszabályok betartására, a hasonló jellegű jogsértések elkerülésére kívánja késztetni a piac szereplőit.
A közlemény utal arra, hogy az idén fejeződött be az Egyesült Államok versenyhatóságai és GVH által közösen szervezett, négy évig tartó nemzetközi versenyjogi szeminárium. Új feladatként jelentkezik 2005-ben az OECD Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központ létrehozása és működtetése. Az intézmény feladata a régióban található versenyhatóságok munkájának segítése a versenyt érintő jogszabályok előkészítése során.
Mászás közben bontotta meg a via ferrátát a vasalt út üzemeltetője
Áprilisban, a tatabányai via ferratán elmérgesedett a helyzet, amit másképp lát a rendőrség és a mászószövetség. Utóbbi szerint „egy tudottan kezdőkből álló csoport előtt, akik már benne vannak az útban, megbontani az életük védelmére felszerelt, személyes biztonságukat garantáló vasalt utat, az jócskán túlmutat a vélt sérelmen”, az ügyben történt feljelentést azonban a hatóság elutasította. Két mászóbizniszben érdekelt tatabányai férfi csatája dióhéjban.