Üzleti tippek

Őszi haszonjármű-akciók

A korábbiaknál visszafogottabb, főleg árengedményes akciókkal gerjesztett év végi hajrában bíznak a piacvezető haszonjármű-kereskedők.

Bizonytalanság – így jellemezte az idei haszonjármű-piacot Kovács András, a Porsche Hungariánál önálló márkaként szereplő VW haszonjárművek márkaigazgatója Ha nagyobb lett volna a biztonság, több autót adtunk volna el – állítja keserűen. A gyenge évkezdet után az első háromnegyed év végére 1650 darab eladott kocsival 9,6 százalékos haszonjármű-piaci részesedést ért el a Volkswagen. A friss lendületet a tavasszal bevezetett új Caddy városi kis-áruszállítónak köszönheti, amely ebben a népes kiskategóriában a piacvezető lett.

A gyászos 2003. után az idei szezon még inkább megosztotta a haszonjármű-piac szereplőit. Az összes eladás ugyan a jelentős flottaeladásoknak ellenére alig öt százalékkal gyarapodott az első félévben, a verseny alapvetően átrendezte az élbolyt. A nagy márkák közül a Ford és a Fiat például másfélszer, Skoda pedig több mint kétszer annyi kis-haszonjárművet adott el, mint az elmúlt év első felében. Nagy vesztesei is voltak ugyanakkor az első hat hónapnak.

„Csomagokat” keresnek a vevők

Újabb versenyfeltételeket okozott, hogy nem csak megfontoltabb, igényesebb is lett a vevő. A Peugeot-nál – amely az egy évvel ezelőtti piacvezetői helyét elveszítette, de 9 százalékos piaci részesedése azért meghatározó – azt tapasztalták, hogy az ügyfelek egyre inkább a „csomag” jellegű szolgáltatásokat keresik. A csomagba az autó mellett a finanszírozás, a fenntartás, a szerviz és még a biztosítás is beletartozhat. Tehát a haszongépjármű-eladások sikere nem „csak” az ár függvénye: a gyártó által kínált csomag tartalma a döntő.

Bár a Fordnak is rosszul indult az idei szezon, de fordulatot hozott az EU-csatlakozás. A magyar piacon az a nézet uralkodott el, hogy az EU-csatlakozás után megdrágulnak a haszonjárművek, érdemes tehát még előtte kocsit venni. A „bevásárlás” némi lendületet hozott tavasszal a piacon és a Fordnak sikerült a hullámot meglovagolni – állítja Balogh Gergely, a márka haszonjármű-értékesítési vezetője. Piacvezető maradt a Ford a kilenc hónap alatt eladott 2306 darab haszonjárművel. Persze a látványos „hullámlovaglásban” sokat segített két flottaeladás.

Szeptember végére a – félévi összesítésben már a piaci harmadik – Renault eredményei is tovább javultak, hiszen 1901 db forgalomba helyezett gépkocsival és 12,39 százalékos piaci részesedéssel a 2. helyen áll a márka a Ford után és a Fiat előtt, szoros versenyben. A Renault-nál a kis-áruszállítók aránya csekély mértékben emelkedett, míg a nyitott és zárt áruszállítók aránya csökkent, de ezek még mindig több mint felét képviselik az eladásoknak. Jellemző a zárt áruszállítók döntő fölénye.

Év végi hajrá

Ford kedvezmények:

Őszi haszonjármű-akciók 1– „A bajnok csapat” kedvezményes ajánlat év végéig marad fenn,
– „Alapítsa vagy erősítse meg sikeres vállalkozását, amelyet a Ford most egyetlen Transit vásárlása esetén is jelentős flottakedvezménnyel támogat” – javasolja a reklámszöveg, de a listaár százalékában, vagy forintban kifejezhető általános, importőri kedvezményt nem adnak a megadott telefonszámon, kérésre az adott márkakereskedő küld egy órán belül konkrét árajánlatot.

Peugeot kedvezmények:

Őszi haszonjármű-akciók 2– az összes modellre és bármilyen futamidőre 0,99 százalékos hiteldíjmutató,
– műszaki újdonság a dízel Boxer.

Renault kedvezmények:

Őszi haszonjármű-akciók 3– A Renault megfelezte az áfát.
– Ha most vásárol valaki Renault Kangoo Express, Trafic vagy Master Professional modelleket, az illető cége visszaigényelheti az áfát, és a feléért királyi kedvezményben részesül, vagy ingyen opciókat választhat.
– a kedvezmény árkedvezmény formájában is „elvihető”.

VW kedvezmények:

Őszi haszonjármű-akciók 4– a Caddy személyautó változatai a Caddy Kombi és LIFE kivitele légkondíciónálót kap alapáron.
– az év végéig 1 százalékkal kedvezményesebb alapárú T5 Basic vásárlója is ingyen klímát kap,
– a személyautó kivitelű 8-9 személyes T5 Kombi és Shuttle modellek árkedvezménnyel és számos ingyen extrával elvihetők,
– vadonatúj finanszírozási forma lesz az az alacsony havi törlesztésű, maradványértékes konstrukció, amely most formálódik a haszonjármű-vásárlók számára a Porsche Banknál. (E téren a konkurensek sem tétlenkednek.)
– a téli biztonságot szolgálja a téli felkészülést segítő szerviz és téligumi-akció.

A májusi EU-csatlakozás ugyan az idén még nem formálja át markánsan a hazai piacot, abban viszont valamennyi megkérdezett egyetértett, hogy nem marad el az utolsó három hónapban a már „menetrendszerű” év végi vásárlói roham, mert a cégek – társasági adó helyett – szívesebben növelik a költségeiket egy-egy új járművel. A márkák különböző akciókkal igyekeznek elébe menni ennek az – egész éves eladás akár egyharmadát kitevő – év végi bevásárlásnak.

Ha van raktáron elég kocsi, akkor jól megy majd az értékesítés, de a szállítás meglehetősen időigényes a Ford haszonjárműveknél. Ez azt is jelenti, hogy aki későn rendeli meg az idén a kocsiját, félő, hogy már csak jövőre kapja meg. Annak ellenére, hogy a márkakereskedők készülnek a november–decemberi csúcsra, és a keresett kivitelekből, típusokból általában készletre rendelnek előre. Típusújdonság nem lesz sem az idén, sem jövőre a Ford haszonjárműveknél. 2005 lesz az utolsó éve a futó Transit típusnak, 2006-ban jön az új.

A Peugeot egy teljesen új és végtelenül kedvező finanszírozási ajánlattal jelenik meg: 0,99 százalékos teljes hiteldíj-mutatóval (THM) az összes modelljére és bármilyen futamidővel. Műszaki újdonsággal is csábít a Peugeot. Most vezették be a 146 lóerős dízel Boxert a haszongépjármű-piacra, amely a márkakínálat legnagyobb teljesítményű dízelje.

Renault-nál termékújdonság nem várható az idén. A forgalom növelését szolgálja a jobb felszereltséget is kedvezőbb áron kínáló az „ÁFA fele királyság” akció, amely 2004 végéig érvényes.

Az idei új Caddy bevezetése után jövőre nem számíthatnak újdonságra a VW haszonjármű-kedvelők, de akció itt is lesz.

Drágulás jövőre?

A végső döntés előtt a részleteket persze minden vevőnek érdemes napra pontosan nyomon követni az interneten, a kiszemelt márkák honalapján és a napilapok hirdetésein. Ritka kivétellel ugyanis minden haszonjármű-márka tartogat év végi kedvezményeket, amely a szükséges vagy ingyen adott extrák mellett a gépkocsi beszámítástól a téli felkészítésig, téligumi-akcióig, szervizdíj-csökkentésig sok fontos előnyt tartogathat, persze az állandó értékek, a minőség, a garancia, az értékállóság mellett.

December közeledtével érdemes sietni az elhatározással nem csak azért, mert esetleg az idén már elfogy a kiszemelt kivitel, hanem azért is, mert jövőre – attól függően, hogy a piac elbírja-e – áremelés is várható. A drágulás tényét valamennyi megkérdezett márkánál megerősítették, bár az okokat másként magyarázzák. A nyugat-európai kereskedőknek lehetőségük lesz Magyarországon letelepedni, hogy innen szállítsák – akár vissza – nyugatra az autókat, ezért – Peugeot-s vélemények szerint – a gyártók érdeke, hogy nálunk is „harmonizálják” az árakat a magasabb nyugati szintre. Az árváltozások azonban igazodnak majd a piac sajátosságaihoz, fontos szempont, hogy a Peugeot versenyképes maradjon a magyar piacon idén és 2005-ben is.

Kovács András szerint árkiegyenlítés csak középtávon várható. A márkák egymást figyelik, az éles verseny miatt óvatosan lépik meg az árharmonizációt. A többség – a Peugeot felmérése szerint 23 000 eladott darabszám mellett – amúgy is a piac stagnálását, legfeljebb 2–3 százalékos növekedését várja 2005-ben. Az új kormány „ars poetikája”, hogy fizessenek a gazdagok, illetve a vállalkozásokra váró további terhek elvehetik a cégvezetők a kedvét a kocsipark megújításától. Balogh Gergely szerint sincs olyan jó hír, amely megindítaná a vállalkozók költekezési kedvét. Kovács András sem az árakban, sem a darabszám növekedésében nem vár érdemi változást. Persze, ha nagyságrenddel növekednek a vállalkozások terhei, akkor kevesebb, ha kevésbé, akkor valamivel nagyobb növekedés várható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik