Üzleti tippek

3 tipp sikeres pályázat készítéséhez

Mindennapi életünket átszőtte a „pályázatok világa": aki soha nem is gondolt „pályázásra", mostanában már tervezi. De vajon mi a sikeres pályázat titka? – szakértőink ebben igyekeznek segíteni, hangsúlyozva, hogy csodaszer nincs.

Manapság mindenki a sikeres pályázat titkait keresi. Nem könnyű tippeket adni a sikeres pályázatok elkészítéséhez, nincs ugyanis olyan csodaszer, amely mindenre megoldást nyújt. Minden pályázati forma más és más, így eltérő stratégiákat kell alkalmazni a siker eléréséhez. Emellett nincsenek kőbe vésett szabályok, egy vállalat sikeres lehet akkor is, ha az alább részletezett tanácsokat nem fogadja meg, vagy ha átalakítva alkalmazza azokat.

1. Első lépés: igényfelmérés

Talán a leggyakoribb hiba, hogy mindenki azt gondolja, cége számára előnyős lehet egy pályázat megnyerése, mivel gyakran csupán az elnyerhető összeg lebeg a potenciális pályázó szeme előtt. Az elnyert összeg csupán a „jéghegy csúcsa” és egyáltalán nincs „ingyen”. Könnyen előfordulhat, hogy a pályázati folyamat, a megvalósítás és a pénzösszeg lehívása, elszámolása akkora plusz erőfeszítést igényel, hogy nem is éri meg néhány millió forintért belevágni. Egy kis- és középvállalkozás vezetője, vagy pályázati menedzsere egyedül vagy közösen döntést hoz arról, hogy érdemes-e egyáltalán részt vennie a vállalkozásnak az adott programban. Könnyen lehet, hogy egy hazai vállalkozás úgy dönt, nem éri meg neki indulnia egy közvetlen uniós finanszírozású programon, vagy ellenkezőleg, a hazai források és közbeszerzések nem felelnek meg a vállalat profiljának. Az eltérő pénzügyi és adminisztratív feltételek néha riasztóak lehetnek. Ugyanakkor minden pályázati forrás esetében igaz, hogy nem adják ingyen és a verseny egyre éleződik.

A pályázati feltételek megismerése a döntéshez még nem elegendő. A cégvezető felelőssége, hogy jól ismerje cégének üzleti, piaci stratégiáját, és rövid, közép-, hosszú távú célkitűzéseibe beillessze a megfelelő projekteket. Ehhez fel kell mérnie a vállalat tevékenységeit, azokon belül definiálni kell a pályázásba bekapcsolható szakterületeket. Mindezekhez pedig egy gyors költség-haszon elemzést kell végezni. Az eredmény: egy új piaci stratégia kialakítása, amely integrálja az uniós programokon történő részvétel feltételeit.

2. Adminisztratív és HR feltételek megteremtése

Már a kezdetekben is érdemes alkalmazni egy, az európai uniós programokért felelős menedzsert, akinek legjellemzőbb tulajdonsága, hogy rendkívül kreatív, pro-aktív és önálló. Ez természetesen csak abban az esetben éri meg, ha a vállalat stratégiájában az uniós programok fontos szerepet tölthetnek be a jövőben. Érdemes hosszú távon tervezni a Közösségi Programokban való részvételt, legyen az egy befektetés. Az első évben (években) nem számíthatunk nagy sikerre, és hatalmas pénzekre, így egy menedzser elegendő. Ahogyan a sikerarány növekszik, úgy kell a projektek számával arányosan az alkalmazottak számát is növelni. A projektek tetemes adminisztrációs munkát követelnek meg, amelyeket össze kell hangolni egymással, s a cég többi tevékenységével. A pénzügyi elszámolás Brüsszel és a magyar hatóságok felé szintén megköveteli mindezt.

Egy jó pályázatírónak mindenképpen ismernie kell az európai uniós pályázati rendszert, át kell látnia az egyes támogatási formák közötti különbségeket, tudnia kell mikor, milyen feltételeknek kell az adott projektnek megfelelnie, hogy támogatást nyerhessen el. A pályázatírónak – amellett, hogy felkészültnek kell lenni az egyes támogatási és egyéb politikákból, lehetőségekből – a leendő projekt műszaki oldalát is át kell látnia. Ennek értelmében a legjobb, ha műszaki és/vagy gazdasági végzettségű az illető. Kiemelten fontos a nyelvismeret. Fontos, hogy a benyújtott projekt szövegezése könnyen olvasható, műszakilag egyértelmű és a nem kifejezetten szakmai bírálók számára is érthető legyen. A Közösségi Programok esetében folyékony angolnyelv-tudás kötelező.

3. A megfelelő program és pályázati forma kiválasztása

Tehát az első lépés annak eldöntése, hogy érdemes-e pályázni. A következő kritikus pont, hogy mire pályázzunk. Nem minden pályázati forma és nem minden program érhető el a magyar kis- és középvállalkozások számára.

A pályázatok kiválasztásánál az egyik legnagyobb probléma a lehetőségek sokasága is lehet. Mindent egybevetve – tehát a Strukturális Alapokat (beleértve a Közösségi Kezdeményezéseket is) és a Közösségi Programokat is – több száz pályázati felhívás közül kell kiválasztanunk a legmegfelelőbbet, ráadásul sok átfedésben is van egymással. S még nem is említettük a naponta százával megjelenő nemzeti vagy uniós közbeszerzési felhívásokat.

A lehetőség tehát valóban adott – többszörösen is. A dolog kulcsa – az igények felmérését és a megfelelő adminisztratív és hr háttér megteremtése után – a releváns pályázati lehetőség kiválasztása.
Ehhez többféle segítséget is igénybe vehetünk. Vannak, akik azonnal egy pályázatfigyeléssel foglalkozó céget bíznak meg, évi több százezer, akár millió forintos nagyságrendben. Mások az internettel kezdik, ahol némi gyakorlattal 15–20 perc – rosszabb esetben 1–2 óra – alatt maguk végzik el a szükséges munkát. Számos olyan hasznos és naprakész honlap létezik, ahol ingyen és megbízhatóan kereshetünk a pályázati lehetőségek között: elég csupán a www.nfh.hu vagy a www.euoldal.hu -t említeni. Ezeken az oldalakon nem csupán a pályázati felhívások között kereshetünk, de le is tölthetjük a pályázáshoz szükséges űrlapokat, útmutatókat, és hasznos tanácsokat is kaphatunk a projekt elkészítéséhez.

Bármelyik utat is válasszuk, előbb-utóbb megtaláljuk a számunkra legrelevánsabb pályázati lehetőséget. A munka neheze azonban csak itt kezdődik, hiszen a partnerek kiválasztásától kezdve a szakmai részek összeállításán keresztül a költségvetés megalkotásáig még számos, sok buktatóival tarkított feladat áll előttünk – és az első elnyert „milliók” között.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik