Üzleti tippek

Nőnek az autópályadíjak

2005. január 1-től átlagosan 15 %-kal emelkednek az autópályadíjak, amelyet a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 9 %-os bővülése, valamint az éves infláció 6 %-os mértéke indokol.

Magyarország európai uniós jogharmonizációs kötelezettsége miatt bevezetésre kerül a D4-es kategória, amelybe a 12 tonna feletti nehéz gépjárművek tartoznak. Ugyancsak jogharmonizációs kötelezettség a D4 kategóriában az egy naptári napra érvényes – 2000 forintos – matrica bevezetése is, amely az alkalmi használók részére teszi vonzóvá az autópályák használatát, tovább enyhítve a párhuzamos utak forgalmi terhelését.

2005. január 1-jétől a tehergépjármű kategóriákban a hivatásforgalom számára ismét visszaigényelhető lesz az autópályadíjak általános forgalmi adója. Ez azt eredményezi, hogy a D2 és a D3 kategóriák esetén az úthasználók számára a matrica áremelkedések ellenére költségcsökkentés következik be.

Az igazságosabb teherviselés érdekében a buszok a tömegüknek megfelelően kerülnek kategorizálásra, de elismerve a tömegközlekedés fontosságát, a rendelet pozitív megkülönböztetésként eggyel alacsonyabb besorolást engedélyez ezeknek a járműveknek.

Az örvendetesen bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése és fenntartása egyre nagyobb terheket ró az Állami Autópálya Kezelő Rt-re, és 2005-től a központi költségvetés sem nyújt támogatást az autópálya-hálózat díjmentes szakaszainak kezelésére. Emiatt kényszerül a szaktárca “a használó fizet” elv szigorú érvényesítésére, amelynek értelmében az autópályák által nyújtott magasabb szolgáltatási színvonalat a használók fizetik meg. Mivel az így befolyt díjbevételek maradéktalanul a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetési és fenntartási, valamint időszakos felújítási költségeit fedezik, a GKM bízik benne, hogy az intézkedést az autóstársadalom megértéssel fogadja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik