Üzleti tippek

Autópark-kezelés: egyszerű és kényelmes

admin

2004. 10. 07. 00:00

Lassan terjed az autópark-kezelés. Nem olcsó, de a legkényelmesebb autóhoz jutási forma.

Nem használt a pénzügyi lízingcégek és a bankok autósokért vívott ádáz versenye a lassan, de biztosan fejlődő flottamenedzsment üzletágnak. Az éles kamatverseny elterelte a figyelmet a céges autóhasználó számára – minden bizonnyal a – legkényelmesebb szolgáltatásról. A „flottakezelés”, vagy a „flotta-menedzsmentnek” is nevezett szolgáltatás a kényelme mellett azért is kedvező a vállalkozások számára, mert a gépjárműhöz jutás befektetési pénzeket is megtakarító módja.

A flottakezeléssel ugyanis egy vállalatra, dolgozókra szabott „full service” szolgáltatáscsomagot rendel meg az ügyfél, amely az autóvásárlás helyett inkább kibővített tartósbérlet konstrukciónak felel meg. A szolgáltató úgy bocsátja az ügyfél rendelkezésére a kiválasztott autókat, hogy a használó csak az autózás szépségeit élvezheti. A „piszkos munkát”: vagyis a szervizbe járást, a biztosítási ügyintézést, a nyilvántartással, az adminisztrációval járó összes terhet leveszik a válláról. Ha esedékes a felülvizsgálat, vagy összetört a kocsi, az autópark-kezelő házhoz jön a csereautóval. Még a tankolásnál sem kell fizetni, mert a kocsival üzemanyagkártya is „jár”. A gépkocsi nem is a bérlő, hanem a flottafinanszírozó könyveiben szerepel, ezért a könyvelőnek sem kell bíbelődnie az amortizáció, az üzemanyag, a javítás és az alkatrész elszámolásával. Mindezért havonta egy, költségként elszámolható számlát kap az ügyfél, amely ugyan borsosnak, az egyszerű tartós bérletnél becslések szerint 15–25 százalékkal is nagyobbnak tűnik, de a szolgáltatók szerint az összes költséget együttvéve nagyon is versenyképes.

Lassan terjed

Az egyes finanszírozási konstrukciók előnye-hátránya:


1. Bankhitel
előnye:
– választható futamidő 1–5 évig,
– fix, vagy változó kamat, forint vagy euró alapú hitel,
– a gépkocsi a vevő tulajdonában van,
hátránya:
– jelentős első befizetés,
– elidegenítési korlát a futamidő végéig,
– áfa-visszaigénylés csak haszonjárműnél,
– a beruházás elszámolása öt év alatt,
– többlet adminisztráció: amortizáció, üzemeltetés költségeinek elszámolása,
– többletlétszám, könyvelés, biztosítási ügyintéző, cégen belül külön flottamenedzser.
2. Lízing
előnye:
– választható futamidő 1–5 évig,
– fix, vagy változó kamat,
– forint vagy euró alapú hitel
hátránya:
– jelentős első befizetés
– áfa-visszaigénylés csak haszonjárműnél,
– a gépkocsi nem szerepel a felhasználó könyveiben, a lízingcég tulajdonában van,
– többlet adminisztráció: az üzemeltetés költségeinek elszámolása,
– többletlétszám: könyvelés, biztosítási ügyintéző, alkalmazott flottamenedzser.
3. Tartós bérlet
előnye:
– a bérleti díj költségként elszámolható,
– a bérleti díj áfája visszaigényelhető,
hátránya:
– a tulajdonjog a bérbeadóé,
– a gépkocsi tulajdonjoga a lejárat után közvetlenül nem szerezhető meg.
4. Flottafinanszírozás
előnye:
– változó vagy fix kamatozás,
– forint, vagy euró alapú,
– a bérleti díj költsége leírható,
– a bérleti díj áfája visszaigényelhető,
– nincs induló összeg és kezelési költség,
– egyenletes díjfizetés,
– nincs forgótőke-kivonás a cégből,
– javul a likviditás,
– a piaci átlagnál kedvezőbb finanszírozás,
– egy szolgáltatóval kell kapcsolatot tartani,
– egyszerűség, biztonság,
– az apparátus és az adminisztráció csökken,
– időtakarékos.
hátránya:
– a szolgáltatás díja összeadódik a bérleti díjjal, együtt magas költség,
– a felhasználó nem szerez tulajdonjogot.

A külföldi nagyvállalatok és a külföldi flottafinanszírozók megtelepedésével tíz éve itthon is megrendelhető az autópark-kezelés. A vártnál azonban lassabban terjed, mert a hiánygazdaságon nevelkedett ügyfél még mindig abban bízik, ami a nevén van. A hazai cégek most ismerkednek az „outsourcing” ezen fajtájával. A piac méretéről ellentmondásosak az adatok, becslések szerint országszerte mintegy 20–40 ezer kocsi futhat az autópark-kezelők állományában. A piaci szereplők száma is évről évre nő, hisz a kereskedelmi bankok autópark-kezelő divíziói mellett megjelentek a nemzetközi flottakezelő társaságok, mint a LeasePlan, az Arval, az ALD. Több kisebb magyar cég is kínál autópark-kezelést – például az X-rent – , jellemzően egy-egy nagyobb cég kiszolgálására. A márkafüggetlen szolgáltatók mellett megjelentek a márkaképviseletek saját flottakezelői is, amelyek ajánlata homogén flották esetén versenyképesebb is lehet, mint a versenytársaké.

A flottafinanszírozásra szakosodott cégek rangsora élén mintegy 7200 darabos flottával a LeasePlan áll, a CIB-et, a Budapest Bankot, és az MKB Euroleasinget megelőzve. A kis piacon váratlanul nagy verseny nem csak a díjakban mutatkozik meg, hanem a kiegészítő szolgáltatásokban, a rugalmasságban, a színvonalban, a gyorsaságban is. Abban például, hogy 0–24 órás az ügyelet és a felmerülő problémák elhárítására maximum egy-két órán belül megérkezik itthon és Nyugat-Európában is a cserekocsi.

A LeasePlan az Interneten követhető, „nyitott kalkulációja” segítségével a tőke felszabadításának lehetőségével is csábítja az ügyfeleket. A kalkulációk nyitottak, az ügyfelek a flottájukat érintő könyvelésbe bármikor betekinthetnek, pontosan figyelemmel kísérhetik flottájuk valós költségeit. A szolgáltatást igénybe vevő cég nem köti le a könyveiben az eszközeit, mert azokat az autópark-kezelő vásárolja meg helyette. Így felszabaduló pénzét másra, a saját üzlete fejlesztésére használhatja. Mindezt úgy, hogy a felmerülő összes költséget – a finanszírozással együtt – el tudja számolni. Az eszköz kihelyezése a cég kockázatát is csökkenti. A finanszírozás végén ugyanis a járműnek van egy „maradványértéke”. Az autó eladásakor e maradványérték és az aktuális piaci ár között különbség lehet, amely ha „negatív” – tehát a kocsi kevesebbet ért a piacon, mint a maradványérték – akkor a flottakezelő nem terheli az ügyfélre, hanem magára vállalja a veszteséget.

Ha többért adták el a kocsit, mint a nyilvántartott maradványérték, akkor viszont az ügyfél számára jóváírja. A rugalmassági versenyben előny, hogy a futamidő alatt szinte minden költségelemet meg tudnak változtatni. A folyamatosan nyomon követhető ráfordítások alapján – bizonyos feltételeknek megfelelően –a finanszírozás, a karbantartás, a biztosítás, az útsegély szolgálat, az üzemanyag, és a csereautó-szolgáltatás is módosítható. Az Internet segítségével a Plan&Push nevezetű riportálló rendszeren keresztül láthatja is az ügyfél ezen adatokat, amelyek értékelése után új költségterv is kérhető az autó flottára.

Alkudni is lehet

Flottalízing 1. jellemzői

– tervezhetőség
– átláthatóság
– kockázatcsökkentés
– tőkefelszabadítás
– költségcsökkentés
– szakmai hozzáértés
– emberi erőforrás-megtakarítás
– jelentősebb beruházás nélküli flottaképzés.
2. mikor, kiknek éri meg:
– tőkefelszabadítás szükségessége esetén,
– nemzetközi vállalatoknak,
– jelentősebb, illetve nem homogén flottaállomány esetén,
– ha a flottaméretből fakadóan operatív megtakarítások érhetők el,
– ha a riportolások könnyebbsége meghaladja a
management díjra illetve a finanszírozási marginra fordított összeget,
– ha a viszonylag nagy flottát rövidebb – 3–5 éves – a futamidőn belül cserélni akarják a vállalatok.

S hogy egy-egy szerződésben a szolgáltatás díja mekkora és ebből mennyi kedvezményt lehet lealkudni, az hétpecsétes titok. Az új szerződéseknél járművenkénti kalkulációt készít a flottakezelő, amely részletesen tartalmazza az összes költségelemet. Általában itt tüntetik fel a kezelési díjakat is, s a vevő akkor tudja meg pontosan, hogy a szolgáltatás mennyibe kerül.

Azért nehéz összehasonlítani az egyéni konstrukciókat, mert függ az autók számától, a kapcsolt, kért szolgáltatásoktól, így ezen a piacon nincs két ugyanolyan vevő, két ugyanolyan konstrukció sem. Mégis, az információink szerint ugyanarra a flottára és ugyanolyan „ellátással” akár 3–5 százalékkal eltérő bérletidíj-ajánlatokat tesznek a tenderen induló szolgáltatók.

A versenyben azért a bérleti díj és a referencia mellett is van még néhány biztos aduja a flottamenedzsment cégeknek. Minél nagyobb nemzetközi lánchoz tartoznak, annál nagyobb árkedvezményt érnek el az autók beszerzésénél. A költségeket és a maradványértéket még elfogadható „rátartással” úgy kell meghatározni, hogy az ajánlata – a havi számlán szereplő több millió forintos összeg – ne legyen riasztóan magas, mert akkor nem ő nyer a tenderen, de évek során ne is fizessen rá.

Autópark-kezelőt azonban a cég maga is „generálhat”. A több száz darabos autóállományt használó társaságok a flottakezelésben rejlő elszámolási előnyöket gyakran nem csak úgy használják ki, hogy külső szolgáltatót bíznak meg, hanem úgy is, hogy a tevékenységet „outsourcing-gal” az anyacégen kívülre helyezik.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Debrecen, 2016. november 23.
Dézsi Ágnes háziorvos influenza elleni védőoltást ad be egy páciensnek Debrecenben 2016. november 23-án. Az idei szezonban a 60 éven felüliek és a rizikócsoportba tartozók védőoltásához 1,3 millió adag térítésmentes influenza elleni oltóanyag áll rendelkezésre.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.