Üzleti tippek

Az export fellendítése segíthet a borpiaci túltermelésen

Idén az átlagosnál 20-25 százalékkal több bor készülhet. Az export azonban évek óta csökken, és a borhamisítás is nehezíti a megváltozott támogatási rendszerrel most ismerkedő termelők helyzetét. A külpiaci értékesítést a januárban felálló bormarketing iroda segítheti.

A magyar borok még mindig világszerte ismert és elismert italok: az idén nyáron Montrealban rendezett “Sélections Mondiales 2004”-en, a világ egyik legjelentősebb borversenyén négy arany- és négy ezüstérmet nyertek a tokaji, egri, villányi és somlói borászatok. A szakmai elismerések azonban nem párosulnak külpiaci gazdasági sikerekkel.

A külföldön értékesített magyar bor mennyisége évről évre csökken: 1990-ben 1,3 millió hektoliter volt a borexport, de még 1999-ben is elérte az egymillió hektolitert, tavaly viszont már csak 750 000 hektoliternyit sikerült exportálni. A kedvezőtlen tendencia várhatóan idén is folytatódik – vélekedik Kiss László, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke. A szakember becslése szerint az idei borexport várhatóan már a 700 000 hektolitert sem éri el.

A külpiaci értékesítés visszaesése mellett a hazai fogyasztás ingadozása sem tesz jót az ágazatnak. Az egy főre jutó borfogyasztás a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének adatai szerint 1995 óta 26,6 és 34,6 liter között változott. Az elmúlt években 1999. jelentette a mélypontot, az akkori 26,8 literes fogyasztás 2002-ig 34,6 literre nőtt, a múlt esztendőben azonban drasztikusan, körülbelül 30 literre csökkent,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik