Üzleti tippek

Európai párbeszéd a magyar fuvarozókért

A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT-Hungary) szerint Európában egy kilométer alapú egységes elektronikai eszközökkel működtetett minden ország autósai számára megfizethető útdíj-rendszert kell kialakítani – mondta Dittel Gábor, az érdekképviselet ügyvezető főtitkára sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

A főtitkár erről Barsiné Pataky Etelkával, az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottságának magyar tagjával folytatott megbeszélés után elmondta: az EU-csatlakozás után a magyar fuvarozók érdekét már nem csak a nemzeti, hanem az uniós intézmények felé is kell közvetíteni. Utalt arra, hogy a NiT-Hungary néhány hete teljes jogú tagja lett az Európai Közúti Fuvarozók Szövetségének (UETR). Az EU-tagállamok fuvarozói érdekképviseleteivel kialakították közös álláspontjukat az úthasználati díjakról, melyet az EU parlamenti képviselőkön keresztül eljuttatnak az Európai Bizottság közlekedési főigazgatóságához és az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottsága tagjainak is.

Dittel Gábor a GKM által tervezett autópálya használati díj emeléséről elmondta: a tervezett átlagos 15 százalékos emelés nincs arányban a magyar autópálya-hálózat növelésével és a nyújtott szolgáltatás bővülésével. Kifogásolják azt is, hogy a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak egy negyedik díjkategóriát alakítanának ki, így az idei 88 ezer forintról jövőre 150 ezer forintra emelkedne e teherautók útdíj-használata. Emlékeztetett egy 1999-es EU-irányelvre, amely egynapos matricát is megenged, ezért szorgalmazzák a kamionok számára is az egynapos matrica bevezetését.

Azt is kívánatosnak tartaná a NiT-Hungary, ha módosítnák a jelenlegi kategóriahatárokat és a D 2-esbe kerülnének a 3,5-12 tonna közötti összsúlyú tehergépjárművek. Véleménye szerint a tervezett díjemeléssel ismét elég jelentős számú teherautó fogja igénybe venni az autópályákkal párhuzamos alsóbbrendű utakat, amely ismételt lakossági tiltakozásokat vált majd ki és ennek hatására az alsóbbrendű utakon elkerülhetetlenek lesznek a forgalomkorlátozások.

Barsiné Pataky Etelka elmondta: a jelenlegi EU soros elnök Hollandia szeretné az egységes európai úthasználati díj kérdését megoldani, amiről az októberi és a decemberi európai közlekedési miniszteri tanácskozás ülésén is szó lesz. Elmondta, hogy EU magyar képviselők EU-parlamenti munkájukat szeptember 1-jén kezdték el. Hetente egy-két ülést tart a közlekedési bizottság, ahol minden témának van egy-egy képviselője.
Az európai úthasználati díjaké éppen Hollandia képviselője, ezért remény van arra, hogy a közeljövőben elmozdulás lesz az egységes úthasználati díjak bevezetésével kapcsolatban.

mlékeztetett arra, hogy az Ausztriában a közelmúltban bevezetett úthasználati díj technikai megvalósítása és a 2005. január 1-jén tervezett német autópálya-használati díjak technikai rendszere eltér egymástól, így ha e folyamat nem az egységesítés irányába folytatódna, akkor a kamionok fülkéjébe akár 20-25 fedélzeti kiskomputert kellene elhelyezni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik