Az uniós pályázatok fokozatos térnyerésével egyre nagyobb szerepe van a megfelelő konzorcium összeállításának, szinte a siker egyik legfontosabb záloga lett. A manapság oly népszerű Strukturális Alapok pályázati felhívásainak nagy részében nem szükséges „csapattal” pályázni, és hasonló a helyzet a tisztán hazai finanszírozású források – a Széchényi Terv, KöViCe – esetében is. Ugyanakkor a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) pályázatainak egy részénél, illetve az úgynevezett Közösségi Programok 95 százalékánál kötelező egy vagy több partnert is bevonni a projekt megvalósításához, mégpedig gyakran más, szintén uniós országból. Ez gyakran akár a pályázat elkészítésétől is visszarettentheti a potenciális pályázókat, pedig egy jó, uniós szempontokból is kielégítő konzorcium összehozása nem különösebben nehéz feladat.
„Egy konzorcium életciklusa hasonlít a házasságéra – az elején még minden szép és jó, a problémák csak később kezdődnek, sőt, akár válás is előfordulhat” – mondja Bodó Balázs, a több tucat sikeres uniós projektben részt vevő Geonardo Kft. ügyvezető igazgatója. Nehezíti a dolgot, hogy itt nem csupán két ember, hanem akár 10-12 cég igényeinek tartósan megfelelő kapcsolatot kell kiépíteni. Az átlagos projekthossz ugyanis a beadástól a projekt lezárásáig 24–48 hónap.
Egy projekt sikere tehát csak részben múlik az ötlet kidolgozottságán és a pénzügyi részek megalapozottságán, gyakran ugyanilyen fontos az is, hogy milyen csapattal kívánják az adott elképzelést megvalósítani. Különösen a Közösségi Programoknál jellemző, hogy a bírálat során a konzorcium összetétele, illetve az ehhez kapcsolódó menedzsment azonos súllyal esik latba, mint az innovatív elemek, vagy a költségvetés. A hazai elbírálású NFT-s pályázatoknál ennek jelentősége kisebb, de korántsem elhanyagolható.
Egy pályázat során a partnerkeresésnek számos lehetősége van, amelyek erősen függnek a pályázat típusától, a pályázótól vagy a célkitűzésektől, valamint attól, hogy az adott pályázónak voltak, illetve vannak-e korábbi sikeres pályázatai, vagy azok végrehajtásában partnerei.
A partnerkeresés legfőbb módjai:
• Partnerkeresés az internet segítségével
• Partnerkeresés szakmai szervezetek bevonásával
• Korábbi üzleti/projekbéli partnereink megkeresése
1. Partnerkeresés interneten
A partnerkeresés talán legegyszerűbb és leggyorsabb módja. Számos hivatalos vagy non-profit weblap kínál úgynevezett partnerkeresési szolgáltatásokat (partner search). A Közösségi Programok esetében jellemző, hogy az adott program hivatalos weblapja saját partnerkereső szolgáltatással rendelkezik, amely így terület-specifikus keresést tesz lehetővé. Az egyik legfejlettebb ilyen szolgáltatást az EU6. Kutatás-fejlesztési Keretprogram (FP6, 2002–2006, összköltségvetés17,5 mrd. €) honlapja, a www.cordis.lu nyújtja. A keresőben „hirdetést” adhatunk fel, vagy kereshetünk a „hirdetők” között: ez praktikusan annyit jelent, hogy egyrészt partnerkeresési felhívást tehetünk közzé cégünk, projektjavaslatunk, illetve a megcélzott pályázati kiírás rövid ismertetésével, másrészt kulcsszavak (keywords) segítségével keresgélhetünk a hasonló témákban pályázni kívánó cégek, intézmények partnerkeresési hirdetményei között. Az első esetben nagy eséllyel a partnerkeresési hirdetés megjelenését követő 1-2 héten belül jelentkezni fognak az érdeklődő cégek, intézmények, releváns, felkapott témakörök esetében akár tucatjával. Ennek oka, hogy főként a régi tagállamokban már komoly hagyománya van a pályázatírásnak, különösen a Közösségi Programoknak, így a jelentkezők pontosan tisztában vannak a sikeres közös pályázás szakmai és pénzügyi előnyeivel. Ebből az is következik, hogy nem kell félni attól a gyakran hallott tézistől, miszerint a partnerek (a „dörzsölt nyugatiak”) esetleg kihasználják a „tapasztalatlan, újonnan érkezett keletit”, rosszabb esetben lenyúlják az ötletünket.
Természetesen erre is volt már példa, de korántsem ez a jellemző, ugyanakkor érdemes és kell is vigyázni. Amennyiben mi jelentkezünk egy partnerkeresési hirdetményre, mert annak témája, vagy feladója – a pályázati ötletgazda – megmozgatta fantáziánkat, úgy természetesen fordított a helyzet. Az ötletgazda – aki későbbiekben nagy valószínűséggel a projekt koordinátora lesz –, dönti el, hogy elfogadja-e jelentkezésünket a konzorciumba, illetve, hogy milyen szerepet vár el tőlünk.
A hazai elbírálású, uniós társfinanszírozású – Strukturális Alapok – vagy tisztán hazai finanszírozású – KöViCe – pályázatok esetében nincs, vagy rendkívül fejletlen az internetes alapú, hivatalos szervekhez köthető partnerkeresési szolgáltatás. A www.euoldal.hu non-profit internetes portál azonban partnerkeresési lehetőséget nyújt mind a hazai Strukturális Alapok pályázatain, mind a Közösségi Programok releváns kiírásain indulni kívánó hazai szervezetek számára. Az euoldal.hu az egyik legrégebbi és leglátogatottabb uniós tematikus portál, így igen széles körű szolgáltatásokat tud nyújtani – többek között a partnerkeresés területén is –, ráadásul díjtalanul.
2. Partnerkeresés szakmai szervezetek segítségével
A partnerkeresés kevésbé gyors, de szakmailag koncentráltabb lehetősége, ha különböző kamarák, szakmai érdekszövetségek vagy európai szövetségek révén próbálunk az adott tématerületen releváns tapasztalattal rendelkező céget, intézményt találni. Az ilyen típusú partnerkeresés mindenképpen lassabb és több energiát igényel részünkről, ugyanakkor talán a témánkhoz legjobban illeszkedő, vagy esetleg internetes partnerkeresési lehetőségeket nem ismerő cégeket találhatunk.
3. Korábbi partnerek bevonása vagy megkeresése
Szintén hatékony, és a leginkább megbízható partnerkeresési eljárás, ha – amennyiben részt vettünk már sikeres uniós projektben – korábbi, jól bevált partnereinket keressük meg. Bevonhatjuk újra őket is a projektbe, de kérhetünk tőlük ajánlásokat adott országbeli szervezetekről, cégekről. Természetesen ugyanez igaz, amennyiben korábbi üzletfeleinket, esetleg egyetemi kapcsolatainkat keressük meg. Így egyrészt gyorsak és hatékonyak tudunk lenni, másrészt megbízható, kipróbált partnereket tudunk bevonni, de az ajánlásuk révén partnerként bevont cégről is kaphatunk első kézből információkat.
Hogyan ellenőrizzék a partnereket?
Bármelyik megoldást is válasszuk a partnerkeresésre, optimális esetben akár még „szelekcióra” is kényszerülhetünk, amennyiben túl sok a jelentkező. Gyakran felvetődő kérdés, hogy miként lehet a partnereket kipróbálni, megbízhatóságukat ellenőrizni. A legjobb módszer az adott partner referenciáit ellenőrizni. Egy számos uniós referenciával rendelkező partner esetén szinte kizárt, hogy rosszul választunk. Ha mégis bizonytalanok vagyunk, utána lehet érdeklődni az adott partner egyik-másik referenciaként megadott projektjének. A cikk elején említett hasonlathoz visszatérve: ha a projekt végrehajtása egy házassághoz hasonlítható, akkor a projektjavaslat elkészítése közösen a partnerekkel a jegyben járás időszaka. Ennek során ki tudjuk próbálni az egyes partnerek munkabírását, megbízhatóságát vagy kreativitását. A jó koordinátor már a pályázati anyag elkészítésekor munkát ad az egyes partnereknek. Attól függően, hogy az adott partner mennyire lelkesen végzi el a rá bízott feladatokat, vagy éppen mennyire tartja be a határidőket, már komolyabb következtetéseket lehet levonni a későbbi együttműködés sikerességére is. Érdemes az adott partner által megadott, sajátjaként megjelölt honlapot leellenőrizni, hiszen amennyiben heteken keresztül csak egy „under construction” (szerkesztés alatt) felirat látszik, nem biztos, hogy a legjobb partnert választottuk. Sokszor nemzetközi konzorciumban kell gondolkodni, így a távolság is komoly akadálya lehet az együttműködésnek, bár ez 95 százalékban már kiküszöbölhető az internet révén.
Az tehát rendkívül fontos, hogy mielőtt egy pályázatot benyújtunk, győződjünk meg az egyes partnerek megbízhatóságáról. Ez segít kiküszöbölni a projekt futamideje alatt előforduló nézeteltéréseket, súlyosabb gondokat.
A jó konzorcium összetétele
Nem garancia a sikerre, ha minden partnerünk megbízható, vagy sok referenciával rendelkező cég, intézmény. A bírálók nem a partnereket külön-külön, hanem a konzorcium egészét vizsgálják az értékelés során. Hiába vannak tehát kiváló partnereink, ha a konzorcium nem tud együttműködni, vagy az egyes partnerek tevékenységei teljesen átfedik egymást. Fontos az egyedi összetételű, ugyanakkor komplementer konzorcium. Ez azt jelenti, hogy a konzorcium legyen képes minden, a projekt során felmerülő feladatot ellátni a koordinációtól a tervezésen át a megvalósításig.
A konzorcium egyedisége azon múlik, hogy mennyire tudjuk az egyes partnerek által felmutatható előnyöket bemutatni, bizonyítani részvételük fontosságát, vagy az egész „csapat” unikális értékeit bemutatni.

Kína és Oroszország hasznos hülyéje vagy a globális dél békehozója a brazil elnök?
Lula visszatérésével Brazília ismét helyet követel magának a nemzetközi politikában.