Üzleti tippek

Félmilliárd euróért épül az M6-os autópálya első szakasza

Az M6-os autópálya érdi tető és Dunaújváros közötti 57 kilométeres szakaszának megépítése 2026-ig 508 millió euróba, vagyis 125 milliárd forintba kerül. A koncessziós szerződés alapján történő beruházás ez év őszén kezdődik.

A dél-dunántúli térségbe vezető autópálya első szakaszát a közbeszerzési pályázaton nyertes M6 Duna Autópálya Konzorcium építi. A konzorcium a teljes költségek 10 százalékát saját forrásból biztosítja, míg 90 százalékát az MKB-K and H-KfW-Commerzbank hitele fedezi – közölte Gaál Gyula , a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára csütörtökön.

A magyar állam az autópálya-szakasz várható elkészültétől, 2006 tavaszától 20 éven keresztül mintegy 25 millió eurós (6,2 milliárd forint) éves rendelkezésre állási díjat fizet a konzorciumnak. A politikai államtitkár utalt arra, hogy a nyertes konzorcium tagjai a német Bilfinger-Berger és BOT GmbH, az osztrák Porr Infrastruktur GmbH, a Swietelsky International Baugesell Schaft, illetve magyarországi leányvállalata, a Swietelsky Hungary Kft. A közbeszerzési pályázaton második legjobb ajánlatot a Dunamenti Autópálya Konzorcium nyújtotta be nettó 555 millió euróval, amelynek tagja a Housing and Construction Holding Co, a Vinci Conessions SA, a Vinci SA, illetve a Betonút Rt. A harmadik az Euro Invest-TriGránit-Strabag-OTP-ASF-Agis Konzorcium volt, ajánlatuk nettó értéke mintegy 601 millió eurót tett ki.

Gaál Gyula kiemelte, hogy a nyertes konzorcium eddig még nem végzett autópálya-építést Magyarországon, de Európában komoly tapasztalatokkal rendelkezik. Piacra lépésükkel bővül a magyarországi résztvevők köre, nő a verseny, amely az adófizetők pénzének megtakarítását hozza magával. A győztes konzorcium jogot nyert az autópálya-szakasz megtervezésére, megépítésére, üzemeltetésére és e tevékenységek finanszírozására.

Matricás lesz az új autópálya-szakasz is

A következő hetek feladata lesz véglegesíteni a koncessziós szerződést, továbbá a bankok és a nyertes konzorcium tagjai közötti finanszírozási szerződést – mondta Bíró Fruzsina, a GKM fejlesztési projektek főigazgatóságának vezetője. A koncessziós szerződést a kormánynak és az Országgyűlésnek is jóvá kell hagynia még az őszi ülésszak elején. Az M6-os új autópálya szakaszát az autósok matricával vehetik igénybe.
Bíró Fruzsina kifejtette: az állam évente megvizsgálja a már megépített autópálya minőségét, és amennyiben az nem felel meg a szerződésben rögzítetteknek, jogában áll csökkenteni az éves rendelkezésre állási díjat.

Georg Pammer, a Porr Infrastruktur GmbH igazgatója elmondta, hogy az európai gyakorlattól eltérően az M6-os érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszának megépítésére kiírt pályázat eredményét rekord gyorsasággal, fél év alatt kihirdette a Nemzeti Autópálya Rt. Ígéretet tett arra, hogy a koncessziós és a hitelezési szerződések mihamarabbi aláírása után, már 2004 őszén elkezdődhet az autópálya-szakasz építése. A konzorciumnak szándékában áll minél több magyar alvállalkozót bevonni a munkálatok végzésébe, és az építési munkálatokat várhatóan egyszerre több helyen is elkezdik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik