Üzleti tippek

Felgyorsult az uniós források felhasználása

A magyar gazdaság erős, gyorsan és egészségesen fejlődik, a versenyképessége pedig nő. Az uniós pályázatok benyújtásában hazánk élen jár a most csatlakozott országok között – hangzott el tegnap a kormányszóvivői tájékoztatón.

A kormány kéthetente tárgyal az EU-pályázatok ügyéről, tegnap áttekintette az eddig történteket, illetve azt, hogy mi várható az év végéig. Baráth Etele, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal államtitkára elmondta, hogy az elmúlt tíz évben Magyarország csaknem 400 milliárd forint (1,593 milliárd euró) támogatást kapott az előcsatlakozási alapokból. Amíg tavaly alig több mint 200 milliárd forint (0,79 milliárd euró) támogatást használt föl az ország, addig az idén ez várhatóan meghaladja a 450 milliárdot (1,792 milliárd euró). Ezekkel a számokkal Magyarország a most csatlakozott országok élén áll. A következő három évben 1350 milliárd forint (5,37 milliárd euró) beruházás valósítható meg az EU társfinanszírozásával. Ebből 510 milliárd (2,03 milliárd euró) az uniós és 178 milliárd (0,7 milliárd euró) a hazai költségvetési, illetve önkormányzati forrás, a többi magántőke. A kohéziós alapból 390 milliárd forint (1,55 milliárd euró) környezetvédelmi és közlekedési beruházás valósul meg, melyből az uniós támogatás 280 milliárd (1,11 milliárd euró).

Tegnapig 4556 beadott pályázatban 99,6 milliárd forint (390 millió euró) támogatást igényeltek. Az igénylők döntő többsége (csaknem 3700-an) a gazdasági versenyképesség operatív programjából kíván támogatáshoz jutni. Az agrár- és vidékfejlesztési operatív programra mindössze 28-an pályáztak. Az államtitkár úgy vélte, hogy az évet nem nettó befizetőként, hanem 60–80 milliárd forint (239-318 millió euró) plusszal zárja az ország.

A kormány döntött arról, hogy az M6-os autópálya M0-s és Dunaújváros közötti szakasza 2006 első félévére elkészüljön. Miután a nyomvonal a Metallokémia által szennyezett területen megy át, a kármentesítés költségét a kabinet magára vállalja. A szennyezett talajt elszállítják, és az M0-s és az érdi tető közti töltésbe építik be. Mindez kilencmilliárd forintba (35,8 millió euró) kerül.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik