Üzleti tippek

Támogatások franchise-hoz

admin

2004. 06. 03. 00:00

A fejlődő kis- és középvállalkozásoknak bizonyos esetekben érdemes franchisehálózat-építésbe fogni, amelyhez pályázat útján hazai és uniós forrásokat is lehet nyerni, sőt támogatott hitelt is fel lehet hozzá venni.

Ma Magyarországon legalább 400 cég mondja magáról, hogy franchise és körülbelül 250–300 valóban így is működik. Tíz–tizenöt éve jóval kevesebb volt az ide sorolható kis- és középvállalatok száma. Vagyis egyre többen vannak olyanok, akik szerint érdemes belevágni ebbe a sajátos vállalkozásba. A legfrissebb példa: a világ legnagyobb szendvicsétterem-lánca, az amerikai Subway Budapesten és több vidéki nagyvárosban szeretne megjelenni. A Subway nagy név, éttermeinek számát tekintve Amerikában már megelőzte a McDonald’s-ot. Szintén vonzó lehet a Testa Rossa kávézólánc, amelynek Németországban és Ausztriában 50 egysége van, s a cég várhatóan Magyarországot tekinti majd regionális központnak.

A kkv-knak akkor érdemes franchise-ba fogni, ha:

– eddig csak egy településen voltak jelen és regionális vagy országos hálózatot akarnak kiépíteni,
– a márka ismertségét akarják növelni,
– vagy az értékesítésre gyakorolt úgynevezett visszahatást akarják erősíteni,
– többéves saját üzleti tapasztalatuk van.
Források franchise vállalkozásoknak

A hálózatépítés ezen formája jogilag és pénzügyileg független cégek között zajlik. A franchise-nál az átadó a jogokat osztja meg az átvevővel, az meg örül, hogy nem kell bajlódni a marketinggel, a megjelenéssel, egyes hálózatoknál még az áruellátást is megszervezik helyette és a legtöbbször folyamatos képzésben is részesülhet.

Az alapos piacfelmérés, továbbá a saját felkészültség és tőkehelyzet tanulmányozása azonban minden esetben kötelező. A franchise talán azért lehet mégis egyre népszerűbb, mert a szolgáltató ágazatban általában elegendő 5–10 millió forintos induló tőke és néhány éves kereskedelmi vagy szolgáltatói tapasztalat. A belépési díjak fél-egymillió forint között ingadoznak, a hálózat jellegétől függően az egész beruházásra 10–50 millió forint kell költeni.

Kipattanhat az isteni szikra a fejünkből, ekkor saját forrásból kezdhetjük meg a hálózatépítést, átadva a jogokat más partnernek. Bármilyen jó is a saját ötletünk, illetve bármennyire is szeretnénk átvenni valamelyik működő rendszergazda eljárását, a források megteremtése lehet a legnagyobb gond. Három módon „varázsolhatjuk elő” a szükséges pénzt. Saját zsebből, pályázatok útján és bankhitelből. Az elsőre csak ritkán kerül sor, ugyanis a vállalkozó szelleműek többségének nincs elegendő pénze az indulásnál.

Széchenyi Terv

A Széchenyi Tervben (SZT) egymilliárd forintot ítéltek meg a franchise vállalkozások számára, noha ezt egyetlen hivatalos dokumentumban sem nevesítették, mint ahogy később a Nemzeti Fejlesztési Tervben (NFT) sem. Mindenütt a kis- és középvállalatok (kkv) közvetlen vagy közvetett megsegítését hangsúlyozzák.

GKM-EU Strukturális Alapok

A franchise-átadó előnyei

– csökken a költség és a tőkeigény
– megoszlik a kockázat
– delegálhatja a felelősséget
– jobban megismerheti a helyi piacot
– gyorsabban építheti a márkatudatosságot.
A franchise-átvevő előnyei
– készen kapja az üzleti koncepciót
– helybe jön a márka és a know-how
– olcsóbban indíthatja el saját vállalkozását
– folyamatos képzést kap.

A Gazdasági Minisztérium az EU Strukturális Alapjainak társfinanszírozásában kifejezetten a kkv-k támogatását célzó, öt különböző pályázatot hirdetett meg idénre. (Ezeket természetesen minden kkv-nak, nem csak a franchise vállalkozásoknak hirdették meg.) Ezek a korszerű működést, az emelt szintű tanácsadást, a kkv-k közötti együttműködés szervezésének megkönnyítését és a beruházások megvalósulását szolgálják.

A GKM illetékese arra hívta fel a figyelmet, hogy a legközvetlenebb pályázat a GVOP-2004-2.3.2.-es jelű. Az itt megszerzett pénzből (összesen 1,6 milliárd forint áll rendelkezésre idén) műszaki gépeket, berendezéseket lehet venni, bővíteni vagy fejleszteni lehet az ingatlanokat, továbbá licencet, know-how-t lehet belőle vásárolni, illetve segíthet a közös arculat kidolgozásában és megjelenítésében is.

S hogy mi mennyi? Az attól függ, hogy mennyi vállalkozás vesz részt a hálózatban. Ha csak 3-5 tagot akarunk, vagy tudunk összegyűjteni, akkor legfeljebb 40 millió forintot kaphatunk, hat tagtól kezdve viszont 60 millióra emelkedik a maximálisan megszavazható összeg. Egyik esetben sem tudunk azonban az összes beruházás felénél nagyobb támogatást megszerezni ebből a forrásból. További megkötés, hogy a közös arculat kidolgozására és megjelenítésére (logó, portál, marketingköltségek) legfeljebb ötmillió forintot lehet fordítani az elnyert pénzből. Sok induló vállalkozásnak gondot okoz magának a pályázatnak az elkészítése is, ezért a GKM 50–100 ezer forinttal támogatja ezt a munkát, a mértéke attól függ, hogy mekkora az igényelt összes pályázati támogatás. A magasabb összegű pályázatnál általában megadják a 80–100 ezer forintos pályázatkészítési segítséget.

Van még egy, a franchise cégekre közvetlenül értelmezhető pályázat, a GVOP-2004-2.3.1.-es, ám itt csak idén 239 millió forintot lehet megpályázni. Ez a pályázat a versenyhátrányok mérséklését szolgálja, a támogatás mértéke legfeljebb a projekt 50 százaléka lehet. A hálózat kiépítésénél fontos szerep jut a mentornak, aki végigkíséri a folyamatot, erre négymillió forintot nyerhetünk el. A hálózatszervező (franchise átvevő vagy átadó) ezen felül további 2–4 millió forintot kaphat, attól függően, hogy 3-5 vagy hat és annál több tagból áll a hálózat. Ha mi dolgozzuk ki a projekteket és később a nyomon követést is mi végezzük, akkor további 500 000–1 000 000 forint is elnyerhető. A mérték itt is attól függ, hogy mekkora az eredetileg megpályázatott összeg (40 millió forint alatti vagy afölötti), illetve mekkora a teljes beruházás értéke. Mit lehet itt elszámolni? – vetődik fel a kérdés. Például tanácsadói díjakat, az induláshoz indokolhatóan szükséges utazási költségeket, az anyag és személyi jellegű ráfordításokat, tolmácsdíjat, fordítói díjakat stb.

Az NFT-ben külön szólnak a kkv-k képzését, felvilágosítását, a szervezeti fejlesztéseket célzó pályázatokról. Egyebek között jelentkezhetünk a vállalkozói készségek fejlesztését célzó pályázatra, a korszerű menedzsmentrendszerek és technikák elterjesztését segítő kiírásra, a vállalatunkon belüli elektronikus üzleti rendszerek korszerűsítését segítő pályázatra és a cégünk műszaki-technikai hátterét javító programra.

Széchenyi Kártya

A pályázatokon kívül bankhitelből is fedezhetjük az indulás egy részét. Nem régiben bevezették a Széchenyi Kkártya corporate változatát, ez egyre népszerűbb, eddig több mint 15 ezer vállalkozás váltotta ki. Van már olyan franchise hálózat, ahol majdnem minden tag ezt használja, ráadásul sok esetben a hálózaton belüli elszámolást is ezzel bonyolítják. A maximális hitel öt millió forint, s a legnagyobb összeg igénylésénél sem kell ingatlanfedezettel rendelkezni. Bármit kifizethetünk a kártyával, ami a vállalkozás közvetlen érdekeit szolgálja. Jelentős tehercsökkentés, hogy nem kell adószám igazolást kérni az APEH-től, nem kell feltétlenül tagnak lenni valamelyik érdekképviseletben vagy szakszövetségben, s ami a lényeg: a havi díj alig több mint 1 százalék, ez rendkívül alacsony a piacon. A kkv-k egyik központi segélycsapata, a Ka-Vosz Rt. idén flottabeszerzéshez szükséges további könnyítéseket ígért a kártya tulajdonosainak.

Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány

Pályáztak és nyertek
(A franchise vállalkozások fejlesztésére kiírt SZT-VE-15-ös pályázat győztesei)

• Első Magyar Pékpont-rendszer Élelmiszeripari és Kereskedelmi Kft. : 60 MFt
• Formetti Fagyasztott Pékárutermelő és Kereskedelmi Kft. 60 MFt
• Friss gyorsfagyasztott Pékáru Gyártó és Forgalmazó Kft. 60 MFt
• Happy Box Kereskedelmi Kft. 54,802 MFt
• Herbária Kft. 55,926 MFt
• High-Care Kft. 20,76 MFt
• Írókéz Kft. 60 MFt
• Joy Kft. 60 MFt
• Líra és Lant Kft. 60 MFt
• Nyomtatvány és irodaeszköz Ellátó Kft. 50,7 MFt
• Pannon Befektetési Kft. 37,309 MFt
• Premier Média Kft. 15 MFt
• Sláger Kereskedőház Kft. 59,798 MFt
• Szamos Marcipán Kft. 60 MFt
• Technogen Kft. 9,952 MFt

Forrás: www.gkm.hu

Ha budapesti vállalkozásról van szó, akkor az pénzhez juthat a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítványnál (BVK) is. Itt idén összesen elkülönített 2,5 milliárd forintból főleg beruházásokra és forgóeszközeink bővítésére kaphatunk pénzt. Néhány tízmillió forint összegű az általában megszavazott kölcsön. Kamattámogatással együtt 7,8 százalékos az éves kamat, ehhez előzetes elbírálás szükséges. Az is fölveheti a hitelt, aki valamilyen okból kimarad a támogatható cégek köréből, ekkor kicsit magasabb a kamat. A hitelt mindkét esetben két hónap alatt vissza kell fizetni.

A BVK-nál a saját erő legalább a projekt 25 százaléka, ezt számlával igazolni kell még a folyósítás előtt. A hitel jól jöhet a franchise belépési díjra, az induló árukészlet kifizetésére vagy eszközökre, és ingatlanra, ha azok közvetlenül vállalkozásunk érdekeit szolgálják. Például üzletláncot szeretnénk kialakítani egy megyén belül vagy korszerűsítjük gépparkunkat, ha mondjuk fuvarozók vagyunk. A BVK-nál több szakember működik, aki tanácsadást és képzést is vállal, illetve eligazítja a kezdő vállalkozókat. Jól jöhet a segítségük egyebek között üzleti terv vagy a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésekor is.


vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Vadnai Szabolcs/24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.