Üzleti tippek

Hogyan éljük túl a csatlakozást?

Címlap összeállításunk egy cég főbb működési területei szerint haladva veszi végig a csatlakozással kapcsolatos új szabályokat, piaci trendeket, változásokat, amelyek a hazai kis- és középvállalkozásokat érintik és összefoglalja azokat a szolgáltatásokat, termékeket, amelyeket az Üzlet&Siker partnerei dolgoztak ki a számukra azzal a céllal, hogy megkönnyítség átvészelni ezt a bizonytalan, nehézségekkel terhes időszakot.

Távközlés, kommunikáció

1. Vezetékes telefónia


A vállalkozások számára a versenyben maradás fontos eszköze a gyors és megbízható kommunikáció és adatátvitel, így sokszor a költségeket figyelmen kívül hagyva használják a telekommunikáció eszközeit. Érdemes kihasználni azt a lehetőséget, hogy a vezetékes telefont is különféle tarifákkal lehet használni, amelyek között a választást a Matáv tanácsadó szolgáltatással segíti – hangsúlyozza Kurta Margit, a Matáv portfolio menedzsere. A 06-80-43-43-43 számon elérhető telefonos ügyfélszolgálat kifejezetten a kis-és középvállalati ügyfeleinknek nyújt beszédcélú ajánlatokat, komplex megrendelések és adatátviteli szolgáltatások terén pedig a 06-80-400-300-as telefonszámon nyújtunk megoldási javaslatokat. A www.matav.hu honlapon a díjcsomag kalkulátor segítségével ki lehet választani az adott cég számára legkedvezőbb Ritmus díjcsomagot. A szolgáltatás lényege, hogy a vállalkozás igényeihez igazítható a csúcsidejű telefonbeszélgetések költsége, így a leggyakrabban hívott hívásirányokon akár 33 %-os kedvezményekkel lehet telefonálni.

2. Internet

A Matáv-csoport számos internet-ajánlattal van jelen a piacon, az Axelero Internet széles szolgáltatás-kínálatából minden vállalat megtalálhatja a számára legkedvezőbbet. Az Axelero ADSL szolgáltatásai különböző sávszélességet és számos hozzáadott értékű szolgáltatást nyújtanak. Az ADSL Profi időben és adatforgalomban egyaránt korlátlan internetkapcsolat, 384/64 kbit/s, 512/128 kbit/s és 768/128 kbit/s maximális le-, illetve feltöltési sebességekkel rendelhető meg. A hozzáférés 5 db aldomaines e-mail postafiókot, 125 MB tárhellyel, 50 MB-os aldomain-es webtárhelyet (www.cegnev.axelero.net) , dinamikus IP címet, illetve tartalék telefonos kapcsolatot is tartalmaz. Amennyiben a kis- és középvállalkozások teljes körű üzleti hozzáférés kívánnak igénybe venni, úgy az Axelero BDSL szolgáltatása a legmegfelelőbb. A Matáv ADSL Komplex Plusz szolgáltatása a korlátlan internet hozzáférés mellett a beszédforgalomban a legkedvezőbb csúcsidejű tarifát nyújtja (8,25 Ft/perc), csúcsidőn túl (5,55 Ft/perc). Alkalmas a távközlési igények teljes körének kielégítésére, mert ISDN forgalmat, szélessávú Internet hozzáférést (512 kbit/s) és teljeskörű internet szolgáltatást (4 db e-mailcím, 50 Mb web tárhely) egyaránt tartalmaz bruttó 5 000 Ft-os lebeszélhető forgalommal. Bővebb információ található a www.matav.hu oldalon.

A 2003. január 1-én modosított szja törvény szerint a munkaadók mindennemű adó- és járulékfizetési kötelezettség nélkül , korlátlan összegben, adómentes természetbeni juttatásként biztosíthatnak munkavállalóiknak internet-hozzáférést otthoni használatra. Az Axelero Internet olyan munkavállalói Internet-flotta szolgáltatást dolgozott ki, amely a törvény biztosította adómentesség mellett a munkavállalói igényeket teljeskörűen lefedi. A májusban bevezetésre kerülő Matáv Munkavállalói Internetkupon a vállalkozás által előre fizetett és a munkavállalóknak adómentes, természetbeni juttatásként átadható, meghatározott névértékű „kommunikációs hozzájárulás”, amelyet eseti vagy rendszeres munkahelyi jutalmazásra lehet fordítani. A hozzájárulást a magánszemélyek a Matáv Nyílt Internet szolgáltatására vehetik igénybe.

3. Mobil telefónia

A mobil telefóniában a legnagyobb az EU-csatlakozással érkező változás a vállalkozások számára a számhordozhatóság, ami azt jelenti, hogy ezentúl anélkül válthatnak szolgáltatót, hogy számaikat le kellene cserélniük. Ez a lehetőség egyik oldalon szabadságot jelent az ügyfeleknek, hiszen a legkedvezőbb ajánlatokat még könnyebben elérhetik, ám a másik oldalon érdemes arra is odafigyelni, hogy az egyes mobil szolgáltatók által a vállalkozások számára nyújtott kedvezmények nem vihetők át egyik szolgáltatótól a másikhoz. Ha tehát egy előfizető a szerződéses időszak lejárata előtt szünteti meg szerződését az adott szolgáltatóval, akkor az addig igénybevett kedvezményt vissza kell fizetnie. A cégeknek mindenképpen érdemes minőségi szolgáltatót választaniuk, hiszen az adatátvitel esetén még mindig jelentős különbségek vannak az egyes mobli cégek között. Érdemes azt is megfontolni, hogy az adott cég ügyfelei, vevői és szállítói jellemzően melyik szolgáltatót használják, hiszen ez nagymértékben befolyásolhatja a szolgáltatóváltás utáni költségeket (nem mindegy ugyanis, hogy a legkedvezőbb hálózaton belüli tarifával milyen nagyságú előfizetői tábort lehet elérni). A Westel azzal a szolgáltatással könnyíti meg régi és leendő ügyfelei dolgát, hogy tanácsadás keretében segít kiszámítani miként változik az adott cég mobil költsége, ha másik szolgáltatót választ. Ezen kívül a vállalkozások számára új tarifát is kidolgoztak, amely a céges telefonok egymás közti hívását havidíj ellenében ingyenesen biztosítja, valamint minden irányban és minden időben egységes percdíjakkal rendelkezik.

Információ technológia

1. Versenyképes megoldások


Jelentős különbség tapasztalható egy hazai és egy unióbeli kis- vagy közepes vállalkozás között, ha informatikához való üzleti hozzállását tekintjük – mondja Gonda Gábor, a Hewlett-Packard (HP) indirekt értékesítési igazgatója és hozzáteszi – amíg Nyugat-Európában az informatika az alap infrastruktúra része, nálunk a vállalkozások egy része még mindig nem kezeli értékteremtő eszközként. Az uniós csatlakozást követően a hazai cégek egyre több olyan uniós vetélytárssal találkoznak majd, amelyek számára a hatékonyság, az erőforrások minél jobb kihasználása,, vagy a tudásalapú értékteremtés ismerős és természetes velejárói a cég működésének. A hazai vállalkozások számára az okozhat komoly gondot, hogy nincsenek azon a szinten, hogy olyan típusú vállalkozást szervezzenek, amely az unióban is versenyképes. Egy ilyen cég készletgazdálkodási program segítéségvel tartja nyilván készleteit, amely a számlaforgalom alapján figyeli az áruészlet fogyását, statisztikákat készít, amely segíti a beszerzést. A beszerzést legtöbbször informatikai rendszereken keresztül intézik, amelyek segítenek a legjobb ár megtalálásában, ami megóvja a felesleges készletraktározástól.

A magyar vállalkozások a csatlakozás révén szembesülnek az éles uniós versennyel, amelynek túléléséhez gyors piaci reakciókra lesz szükégük. A HP az információ gyűjtőpont szerepét kívánja magára vállalni egy olyan tudásbázis létrehozásával, amely segíti a vállalkozásokat a céljaik megfogalmazásában, a szükséges források megszerzéséhez alkalmas pályázatok pályázatírok megtalálásában, a megfelelő informatikai megoldások összeállításában és a sor végén az ehhez szükséges eszközök ajánlásával. Gonda Gábor úgy véli, hogy a vállalkozásoknak elsősorban arra lesz szükségük, hogy átlássák milyen megoldások vannak a piacon, amelyek segítik őket hatékonyságuk növelésében, hogy lássák van-e külső forrás ezek beszerzéséhez, illetve, hogy ezen megoldásokhoz milyen eszközök szükségesek. Ebben a folyamatban egy információs weboldallal , ügyfélszolgálatukon keresztül és viszonteladóik segítségével segtik a vállalkozásokat.

2. Elektronikus piactér

Az Európai Unióban elterjedt megoldás, hogy a cégek a beszerzéseiket, és szolgáltatásaik értékesítését az interenten bonyolítják. Az Axelero Marketline akuciós szolgáltatása gyakorlatilag egy interneten keresztül lebonyolított, valós idejű versenytárgyalás a szervező és a résztvevők között. A vevők könnyen összehasonlítható, naprakész információkhoz juthatnak az árakról és az elérhetőségről, az eladók pedig az internetet használhatják új piacok elérésére, új termékek, illetve szolgáltatások nyújtására. „A szolgáltatás segítségével a stratégiai és a nem stratégiai beszerzések területén is megtakarítások érhetők el –emelte ki Tóth Levente, az Axelero Marketline igazgatója. – Az eddigi tapasztalatok alapján on-line aukció igénybevételével ez a megtakarítás átlagosan 14,4 százalékos.

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében meghirdetett uniós pályázatok között a GVOP 2004-4.1.1. pályázat vissza nem térítendő, EU forrásból származó állami támogatást nyújt vállalaton belüli elektronikus üzleti rendszerek fejlesztésére kis- és középvállalkozások számára. A támogatás célja belső döntéstámogató, ügyviteli, intranet jellegű rendszerek működtetése. További információ: www.gkm.hu, vagy www.nfh.hu oldalon található. Az Axelero Marketiline megfelelő portfólióval, kidolgozott megoldásokkal rendelkezik a pályázati kiírásban szereplő rendszerek megvalósításához.

3. Csoportmunka az irodában

A hazai vállalkozások számára versenyelőnyt jelet majd a csatlakozást követően, hogy közel vannak ügyfeleikhez, hogy kiterjedt információkkal rendelkeznek róluk. Ezt az előnyt érdemes megtartani és tovább növelni az információk cégen belüli megosztásával, bővítésével, ügyfékapcsolati rendszerek kialakításával – véli Gáspár Gyula, a Microsoft kisvállalti üzletágvezetője. A Microsoft legújabb termékei egységes platformon nyújtanak segítséget az egyéni és csoportos munka hatékonyságának és termelékenységének javításához. A rendkívül egyszerűen használható Windows small Business Server 2003 kiváló alapot szolgáltat a csoportos munkavégzéshez. Az Office 2003 Rendszer szintén nagy hangsúlyt fektet a csoportmunka támogatására, lehetőséget nyújt például egy ajánlat közös elkészítésére. Az Office 2003 Small Busienss csomagjának a már megszokott alkalmazásokon túl része az Outlook 2003-ba integrált Business Contact Manager, amely egy ügfélkapcsolat-kezelő alkalmazás. Az információk megosztását és a dokumentumokon végzett közös munkát lehetővé tévő Windows SharePoint Services a kis- és középvállalkozások számára ideális belső portál, amely a Windows Server 2003 kiegészítéseként ingyenesen letölthető a Microsoft weboldaláról.

Ügyviteli folyamatok

1. Integrált vállalatirányítás


A sikeres EU pályázatokhoz elengedhetetlen lesz az EU előírásoknak való megfelelés, a gyors döntéshozatalhoz az adatok és ügymenet átláthatósága, integráltása, és az infomációkhoz való gyors hozzájutás – hangsúlyozza Pálfalvi György, az SAP kis- és középvállalati üzletágvezetője. A komplex vállalatirányítási rendszerek bevezetése ma már nem csak a legnagyobbak számára, hanem egyre inkább a kis- és középvállalati szektor számára is létszükséglet. Hiszen ők is mindinkább csak a megfelelően integrált vállalatirányítási rendszer segítségével kerülhetnek versenytársaik fölé. Az SAP kedvező áron beszerezhető, kimondottan kis- és középvállalatok szükségleteire tervezett, jól skálázható megoldásai – az SAP Business One és a mySAP™ All-in-One – rugalmasan képesek lépést tartani a felhasználó vállalat üzleti igényeinek bővülésével.

Az SAP Magyarországon több éve kínálja a középvállalatok számára készült, „Kulcsr@kész SAP” nevet viselő megoldást, amelyet a vállalat világviszonylatban mintegy 20 ezer ügyfelének nyújtott szolgáltatásból leszűrt tapasztalatai alapján épített ki. Az előre beállított rendszert azoknak a termelő és szolgáltató középvállalatoknak ajánlják, amelyek értékesítési folyamatainál igény van valamilyen integrált vállalatirányítási rendszerre. Az előre konfiguráltság nem jelenti azt, hogy az SAP dobozos, módosíthatatlan konfekcióterméket szállítana. A bevezetést tanácsadással és oktatással segítik, majd, amennyiben a vállalati folyamatok ezt igénylik, az SAP ügyfél-kapcsolattartói további kiegészítő megoldások alkalmazására is javaslatot tesznek.

Kifejezetten a kisvállalatok döntéstámogatási folyamatának elősegítésére dolgozták ki az SAP Business One terméket, amely magában foglalja mindazon kulcsfontosságú funkciókat, amelyek a vállalatvezetéshez elengedhetetlenül szükségesek, beleértve a könyvelést, a banki ügyintézést, az ügyfélkapcsolat-és szállítókezelést, továbbá a beszerzési, értékesítési és elemzési folyamatokat is. A hazai vállalkozási és jogi környezethez igazított, megfizethető árú új terméket 2004 második felében mutatják be. További információ:www.sap.hu/kkv

2. Adótanácsadás

Számos cikk szólt már arról e lap hasábjain is, hogy a csatlkozás új szabályokat hoz az adórendszerben is, amelyet a kis- és középvállalkozások számára sokszor nem egyszerű követni. Különösen azon cégek számára okoz majd fejtörést a sok új EU iránymutatás, az országonként eltérő szabályok, amelyek tevékenysége nemzetközi partnerekhez kapcsolódik. Amíg eddig az egyes szolgáltatásnyújtások, termékértékesítések esetén kétféle teljesítési hely lehetetett, (belföld és külföld), addig ez most kibővül a Közösség területével – fejti ki Hegedűs Sándor, a BDO Kontroll Könyvvizsgáló és Adótanácsadó Kft. adótanácsadója. A cég kedvezményes díjcsomagú adótanácsadói szolgáltatást dolgozott ki az Üzlet&Siker olvasói számára, amely kiterjed mind az állam, mind az önkormányzatok felé teljesítendő adó jellegű kötelezettségek körére, így az áfa, a tao, az szja és a helyi adók körére. A tanácsadás szóban, vagy írásbeli összefoglaló formájában vehető igénybe, sőt amennyiben szükséges, a cég szakértői a tanácsadást az ügyfél telephelyén végzik el. Amennyiben az ügyfél nem használja ki a szolgáltatásban foglalt 20 adótanácsadói órát az uniós csatlakozás kapcsán felvetődött problémái kezelésére, azt fordíthatja korábbi problémái megoldására is. A szolgáltatás nem naptári évre, hanem 365 napra szól és csatlakozik hozzá adó hírlevél, valamint az adókonferenciákon való kedvezményes részvételi lehetőség. További információkkal Újlaki Ágnes irodavezető szolgál (a.ujlaki@bdo.hu, T: 1 235 3091), a szerződésminta pedig letölthető a www.bdo.hu oldalon.

3. Céginformáció

Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően számos új piac nyílik meg a kis- és közepes méretű vállalkozások számára. Az új piacok felkutatása, megismerése és elérése sok nehézséget és üzleti kockázatot rejt a hazai cégek számára, hiszen kevés a számukra elérhető üzleti információ a tagállamokról. A külföldi cégek adatainak megismerése elengedhetetlenül fontos azok számára, akiknek céljuk, hogy üzleti kapcsolatba lépjenek külföldi cégekkel – hangsúlyozza Miha Tamás, az Opten Informatikai Kft. kereskedelmi igazgatója. Az Opten ebben nyújt segítséget ügyfelei számára, hiszen valamennyi, az Európai Unió tagállamaiban bejegyzett cégről szolgáltat céginformációt. Olyan részletes elemzésekkel szolgálja a vállalkozásokat, amelyek tartalmazzák az adott cég legfontosabb adatait, így a név, cím, tulajdonosok, árbevétel, egyéb pénzügyi adatok, csődkockázati besorolás, részvényesek adatai, kontakt személyek, vezetők adatai, üzleti tevékenységről szóló információkat. A cégelemzések mellett a megrendelők igénye szerint összeállított céglistákat is elkészítenek, amelyek a külföldi célcsoportok elérésében nyújthatnak segítséget, illetve könnyítik a piaci szegmentációt valamint külföldi DM kampányok alapját képezhetik. 2004. júliusától az EU teljes, hatályos joganyagát is megjelentetik CD-n, valamint DVD-n egyaránt A cég információs vonalán (1 222 31-30 / 116) további részletekkel szolgálnak az érdeklődőknek.

Pénzügyek

1. Banki szolgáltatások

A kis- és középvállalkozások közül elsősorban az 1 milliárd forint árbevétel fölötti cégeket, a szektorok közül pedig leginkább a termelő és szállítmányozó cégek számára jelent nagy kihívást a csatlakozást követő verseny – véli Gyöngyösi László, a Citibank értékesítési igzagatóhelyettese. A pénzpiacon várhatóan megjelennek majd a külföldi anyabankok fiókjai, ami a vállalkozások által elérhető banki források olcsóbbá válásához vezet. A szakember a jegybanki alapkamat ütemesebb csökkenését és ezzel a forint finanszírozás kedvezőbbé válását is reméli. Már érezni lehet, hogy a csatlakozás közeledtével, élénkülnek a kis- és középvállalkozói szektor külkapcsolatai és ezzel párhuzamosan erősödik nemzetközi pénzforgalmuk. A Citibank ezt a folyamatot azzal kívánja elősegíteni, hogy kis- és középvállalati ügyfelei első devizaszámlájukat díjmentesen tudják megnyitni.

E vállalkozói kör számára jelentős finanszírozási lehetőséget jelent az EU pályázatok köre. Éppen ezért a bank felkészült a pályázatokkal kapcsolatos finanszírozási igények gyors kezelésére, amelyekre a pályázatírás során rendszerint már csak napok maradnak. Az uniós forrásokra irányuló pályázatok előfinanszírozása, valamint a szükséges biztosítékok bankgaranciával való fedezésére 5-8 nap alatt tudnak választ adni. A pályázatoknál rendszerint felvetődik az időtáv problémája, hiszen egy sikeres pályázat esetében is hosszú hónapoknak kell eltelnie ahhoz, hogy a támogatás, vagy annak egy része megérkezzen Brüsszelből. A vállalkozásoknak viszont rendszerint ezt megelőzően is szüksége van finanszírozásra. A Citibank az ügyfelek minősítése során meghatároz egy hitelkeretet, amelyet egy éven belül azok saját ütemezésük és szükségleteik szerint használhatnak fel. A hitelfedezet hiányára jelent megoldás az a Hitelgarancia Rt.-vel kötött megállapodás, amely lehetővé teszi a bank számára, hogy a piaci érték 120-130 százalékáig is finanszírozza a kis- és középvállalkozások által felajánlott fedezetet.

2. Uniós források

Az uniós pályázatok jelentős finanszírozási forrást jelenthetnek a kis- és középvállalkozások egyes projektjei számára, ám nem könnyű kiigazodni az angol nyelven meghirdetett számos pályázat között, nem egyszerű feladat a konzorciumokhoz partnereket találni, szükség van számos információra és arra a knowhowra is, amely a sikeres pályázt megírásához szükséges. Mivel az Európai Bizottság mindössze néhány éve kezeli kiemelt prioritásként a kis- és középvállalati szektor támogatását, így általában elmondható, hogy az európai uniós vállalatok nem ismerik eléggé az EU pályázati lehetőségeit. A Geonardo Kft ezért ma már Európa szinte valamennyi országában szervezi az EU Pályázati Oktatónapok International tréningjét, ahol angol nyelven, helyi meghívott előadókkal kiegészítve segítik a tagállamok vállalatait kiigazodni az uniós pályázatok útvesztőiben. Bodó Balázs, a Geonardo Kft ügyvezetője szerint az a gyakorlat-orientált, dinamikus és fiatalos stílus, ami mindig is jellemezte a Geonardo tréningjeit, a külföldön is ugyanakkora sikert arat mint Magyarországon. Ha valaki részt kíván venni a tréningeken, érdemes az Euoldalon (www.euoldal.hu) utánanéznie, hogy éppen hol turnézik a cég.

A Geonardo Kft másik felkészítő szolgáltatása az Európa Klub (www.europaklub.hu), amely idehaza először vállalkozott arra, hogy a kis- és középvállalkozások igényeit felmérve, számukra testreszabott, megoldásokat nyújtson. A cég itt elsősorban azokra az ügyfelekre számít, akik korábban befizettek ilyen-olyan „pályázatfigyelő” szolgáltatásokra és csalódtak. A szolgáltatás lényege, hogy a Geonardo Kft átadja azokat az ismereteket, amelyek a régió talán legsikeresebb EU projektfejlesztő cégévé tették, és segít abban, hogy ezeket az ismereteket a tagvállalatok a lehető leghatékonyabban alkalmazzák a saját szakterületükön.

Közlekedés, szállítmányozás

1. Gépjárművek


A gépjárművek kereskedelmében két jelentős változást hoz az uniós csatlakozás: az egyik, hogy megszűnik az értékesítőhelyek márkakizárólagossága, a másik, hogy megszűnik a gépjárművek árának országonkénti meghatározása. Eddig a gyártók saját értékesítési hálózatokat hozhattak létre, amelyek kizárólagos értékesítési jogosítványokkal bírtak és amelyek között feloszthatták egy adott ország területét. A csatlakozást követően azonban Magyarországon is érvényes lesz a nyílt verseny, ami azzal is jár, hogy az egyes kereskedésekben nemcsak egy márka modelljeit értékesítik majd, mondja Eric Rigaux, a Peugeot marketingigazgatója. A cég négy fő szempontot határozott meg, amelynek meg kell felelnie egy kereskedésnek, ha Peugeot gépkocsikat kíván értékesíteni: az emberi tényező, a szalon kinézete, a pénzügyi helyzet, valamint a jogi kérdések. Minez az ügyfelek számára kedvező lesz, hiszen a szolgáltatások színvonalának emelkedését hozza. A Peugeot dealerei már készülnek az új helyzetre, amelynek november elsejéig kell megfelelniük és az országban számos helyen az új előírásoknak megfelelő szalonokat építenek. A másik előírás az árak alakítását a hazai vásárlók számára nem túl kedvezően befolyásolja, hiszen megszűnik az a lehetőség, hogy a gépkocsik árait az adott ország fizetőképes keresletének figyelembevételével határozzák meg. A csatlakozást követően 2005 év végéig valamennyi országban nagyjából egységes árszintet kell kialakítani, ami a hazai árak növelését jelenti majd. Jelenleg a személygépkocsik árában mintegy 10, a kisteherautóknél pedig 30 százalékos a különbség, amelyet a Peugeot fokozatosan kíván kiegyenlteni. Mint Eric Rigaux elmondta, csak akkor teszik meg az árnövekedés irányában a lépéseket, ha a piac felkészült rá. Erre példa, hogy amikor a hazai piacon bevezették a regisztrációs adót, a Peugeot átmenetileg némiképp csökkentette aktuális árait.

2. Üzemanyag

Az ország csak akkor válhat felkészültté az uniós csatlakozásra, ha a gazdaság szereplői rendelkeznek az unióval, a csatlakozással kapcsolatos információkkal– véli Mészáros Sándor, a Shell értékesítési igazgatója és hozzáteszi – éppen ezért a Shell nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnerei a csatlakozást követően is megőrizhessék, vagy javíthassák versenképességüket. Ezért is csatlakoztak az Üzlet&Siker kis- és középvállalkozói projekthez támogató partnerként. A Shell olyan üzemanyagkártyát bocsát a vállalkozások rendelketézésére, amelyet az uniós tagállamokban 20 ezer helyen fogadnak el fizetőezközként és nem csak üzemanyagvásárlásra. Használója fizetheti vele az útdíjat, a kompot, az alagutat, az autómentést, cstlakozik hozzá assistant szolgáltatás és ingyenes balesetbiztosítás is. Mindezeken túl a kártyával kedvezményesen lehet megvásárolni az üzemanyagot, hiszen halasztott fizetést tesz lehetővé és mennyiségi kedvezményt is nyújt. A kapcsolódó és interneten elérhető flotta menedzsment szoftver segítségével pedig a cég nyomonkövetheti és optimalizálhatja üzemanyagköltéseit, amelyekről elektronikus számlaadatokat kaphat könyveléséhez is. A kártyához kapcsolódó szolgáltatás továbbá, hogy külföldi áfavisszaigénylését a Shell intézi, így az akár két héten belül is megérkezhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik