Üzleti tippek

Autóbehozatal: felemás szabályok

A csatlakozás miatt nem kell rendkívüli szabályokat elsajátítani sem az EU más tagállamában autót vásárló magyaroknak, sem az itthon autót forgalomba helyezőknek, a módosított regisztrációs adóval, vagy a vám változásával viszont lesznek anyagiakban is érzékelhető változások.

Egy lépés előre, egy vissza. Így is értelmezhetjük a szakminiszter március végén megjelent, a „közúti járművek forgalomba helyezésének műszaki feltételeit” módosító új (35/2004. GKM), uniós harmonizáció jegyében született rendeletét. Környezetvédelmi szempontból mindenképpen visszalépés az új szabály, ugyanis az idén januártól a forgalomba helyezhető használt autókra itthon is kötelező lett – az ENSZ-EGB megállapodás szerinti szigorú –, Euro 3 zaj- és károsanyag-kibocsátási szabály. Ehelyett az új rendelet viszont ismét megengedi a zajosabb, „füstösebb” Euro 2-esek behozatalát, forgalomba helyezését. Mégis előrelépés a rendelet, mert megteremti a belső piacon „az áruk szabad áramlását”, amelyre hivatkoznak a jogalkotók. Igaz a szabályt – már egy hónappal május 1. előtt – hatályba léptették.

1. Csak azt az Euro 2 kocsit lehet Magyarországon forgalomba helyezni, amely:
– európai típus-bizonyítvánnyal rendelkezik,
– és az unió tagországainak valamelyikében volt forgalomban,
– ezekre a vám megszűnik május elsejétől.
2. A nem európai uniós származású, hanem például a tengeren túl, az Egyesült Államokban, a Távol-Kelet valamelyik államában „harmadik országban” forgalomban lévő kocsik importjánál viszont ezután is kötelező az Euro 3 norma.
– a vám esetükben májustól egységesen 10 százalékra csökken.

Ez a változás csak ízelítő a számos kisebb nagyobb módosításokból, amely a harmonizáció végső hajrájának az eredménye. Ember legyen a talpán, aki a február elsejétől a – már páratlan gyorsasággal azóta meg is változtatott – regisztrációs adó bevezetése óta nyomon akarja követni a gépkocsi-behozatallal, adózással kapcsolatos gyorsan változó szabályokat. Az Euro 2-es autók behozatalát újra megengedő rendelet ugyanis magában hordozza a további változás lehetőségét, hiszen nem egységes és különbséget is tesz az unióból származó és a nem EU-ból behozható gépjárművek között. Az „Euro 2″ norma a külföldről autót vásárolni szándékozó magánszemélyeknek, vállalkozóknak azt jelenti, hogy 1996-ban vagy ezután gyártott uniós kocsik kínálatából válogathat személyesen, vagy a világháló használtautókat kínáló oldalain.

Az eljárási rend szerint a szabványnak és a műszaki paramétereknek megfelelő gépkocsi behozatalától számított 30 napon kelül kell az illetékes megyei közlekedési felügyeleten bemutatni a járművet, hogy az előzetes környezetvédelmi felülvizsgálat után a forgalomba helyezés, a műszaki vizsgáztatás procedúrája elkezdődjék.

Újabb módosítások a regisztrációs adóval kapcsolatban

A legnagyobb változást a csatlakozás után – a március végi kihirdetés követő 45. napon, május 14-én hatályba lépő – új regisztrációs adó törvény okozza. A módosítással – a korábbi három sávos adótáblázatot – több hengerűrtartalom kategóriára, nyolc sávosra bontotta az Országgyűlés. Míg korábban a fogyasztási adót felváltó „első” regisztrációs adóról szóló törvénnyel csökkentek a kevésbé környezetkárosító gépjárművek adóterhei, a mostani módosítás valamennyi korszerű Euro 3, vagy annál is jobb besorolású kocsi adótételét növelte (egyetlen, elég nagy hengerűrtartalom kategória 1800–2000 cm3 benzin és 2000–2500 cm3 dízel kivételével), négy Euro 3-nál rosszabb osztályét pedig csökkentette. Az Euro 3-nál rosszabb, zajosabb, ártalmasabb motorral szerelt használt személyautók közül főleg a nagyobb 2000 és 2500 köbcentiméteres hengerűrtartalmú benzines, 2500–3000 köbcentiméteres dízel kocsik forgalomba helyezői járnak majd jobban a jelenlegi adótáblázathoz képest, mert az eddigieknél kisebb lesz az adó.

A legnagyobb terhet ugyanakkor a szélsőségnek számító, ritka 3000 köbcentinél nagyobb benzines, illetve 3500 köbcentiméternél nagyobb Euro 2 motorral szerelt dízel (használt) járművek új tulajdonosai vállalják majd, mert ezek adója viszont 1,6 millió forintról 2,7 millió forintra növekedett. Még sem ez, hanem a legkisebb kategóriákban bekövetkezett néhány tízezer forintos adóemelés hoz majd a költségvetésnek nagy bevételt, hiszen a forgalomba helyezett (tavaly például 208,4 ezer) új autó négyötöde ezekbe a mini-, kis-, illetve alsó-közép kategóriába tartozik. Az előző adótáblázathoz képes bonyolultnak tűnő változás ellenére a jogalkotók viszonylag egyszerű számítási modellt követtek. Az Euro 3, illetve ennél jobb gépkocsikra meghatározott adómértéknek mindig a felével növelték meg az Euro 3-nál rosszabbak számára.













Az új regisztrációs adó összege hengerűrtartalom és környezetkárosítási kategóriánként ezer forintban
Hengerűrtartalom köbcentiméterben benzines/dízel
Euro 3-nál jobb
Euro 3-nál rosszabb
1100-ig/1300-ig
120*
180**
1400-ig/1500-ig
180*
270*
1600-ig/1700-ig
240*
360 (benzinesnél**, dízelnél*)
1800-ig/2000-ig
390*
585*
2000-ig/2500-ig
540**
810**
2500-ig/3000-ig
780*
1170**
3000-ig/3500-ig
1200*
1800*
3000 felett/35000 felett
1800*
2700*
*A hatályoshoz képest növekedett
**A hatályoshoz képest csökkent


Külföldiek autóhasználata is változik

Árnyalja a képet, hogy az autózást érintő szabályok közül szintén uniós harmonizációs céllal a közúti közlekedésről szóló törvény is módosul. A parlament újra szabályozza egyebek között a bírságolás, a műszaki ellenőrzés mellett az uniós tagországokból érkező – nálunk például munkát vállaló – „külföldiek” autóhasználatát is. A jelenlegi szabályok szerint külföldi állampolgár ugyanis folyamatosan csak 30 napig közlekedhet, tartózkodhat külföldi rendszámmal Magyarországon, mert azután komoly büntetésre számíthat, ha fülön csípi a rendőr. A büntetés elkerülésére a határidő lejárta előtt vagy át kell lépnie a határt a kocsinak néhány napra, vagy magyarországi rendszámot kell kiváltani a tulajdonosnak, üzembentartónak. Számos külföldi, uniós tagként „belföldi”, de mégis „vegyesvállalat” alkalmazottja, vezetője azonban munkavállalási engedéllyel, vagy májustól akár anélkül több mint 30 napot tölt, és talán végleg fel kellene oldani az időkorlátot, amelyre a készülő törvénymódosításnak és a végrehajtási utasításnak kell választ találni.



Ajánlott videó

Olvasói sztorik