Üzleti tippek

Magyar autószervízek – csatlakozás után beindul a szekér?

Az olcsó magyar konkurenciától tartanak az osztrák autószervizek. Itthon a rezsióradíj emelését kívánja elérni a szakszövetség, amelynek vezetője arra figyelmeztet: másfél év múlva komoly szereplőcserék várhatók a magyar piacon.

Az uniós csatlakozás után sokan fogják igénybe venni magyarországi autószervizek szolgáltatásait – erre hívták fel a figyelmet az elmúlt hetekben az osztrák lapok. Az autószerviz-turizmus oka a jóval alacsonyabb hazai rezsióradíj – mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) elnöke.

Magyarországi tapasztalat szerint viszont már az elmúlt másfél-két évben megjelentek az osztrák autósok a nyugat-magyarországi szervizekben.
A magyarországi márkaszervizek korszerűbbek a nyugatiaknál, mert itt később alakult ki a hálózat, s az importőrök megkövetelték a minőséget.

Az alacsony óradíj azonban komoly gondokat okoz a márkaszervizeknek. A magyarországi működési költségek ugyanis – a munkaerő árát leszámítva – ugyanakkorák, mint az EU-ban, sőt a gépek, berendezések még drágábbak is. A magyarországi biztosítók azonban nem fogadnak el magasabb óradíjat.

A Gémosz elnöke úgy látja, még legalább öt évig megéri Magyarországra hozni a karbantartandó autókat. Kevés a teljes mértékben kihasznált márkaszerviz, és a beépített alkatrészekkel is nő a kereskedő, valamint a márkaimportőr forgalma. Ez pedig kompenzálja a rezsióradíj okozta veszteséget – mondta Gablini Gábor, aki számításai szerint egy “fehéren”, bejelentett dolgozókkal működő szerviznek – amely a veszélyes anyagokat is hivatalos úton semmisítteti meg – nettó 8-10 ezer forint rezsióradíjjal kellene működnie. Így 5 százalékos lenne a profit. Ezzel szemben Magyarországon nettó 4,2-6,5 ezer forint az általános, míg Ausztriában 18 ezer forintnyi euró az átlag.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik