Üzleti tippek

Meglódulhat az import

admin
admin

2004. 03. 11. 00:00

Az uniós csatlakozást követően minden eddiginél élesebb lehet az élelmiszer-ipari termékek versenye. Akad hipermarket, amely már kapott uniós szállítási ajánlatot.

Év végére akár meg is duplázódhat az élelmiszerek behozatala – véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos arra számít, hogy május 1-je után az uniós tagországok kis- és középvállalatai szinte azonnal kihasználják az csatlakozók megszűnő importkvótáit. Ezután ugyanis például a magyar paprikának már nemcsak a szezonon kívül, hanem a főszezonban is versenyeznie kell a görög paprikával, a magyar baracknak az olasz barackkal.

Nem özönlenek az uniós ajánlatok

Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója ezzel szemben arra számít, hogy csak középtávon, vagyis három év múlva várható a 2000 milliárd forint forgalmat lebonyolító magyar élelmiszer-kereskedelem 11-13 százalékát adó import 18-20 százalékra növekedése. Abban ugyanakkor egyetértenek, hogy a hazai élelmiszer-beszállítók nem eléggé versenyképesek. A magyar háttéripar hatékonysága nem éri el a szlovák vagy lengyel gazdaságét sem.

A Tesco üzletlánc szóvivője, Danks Emese elmondta lapunknak, egyelőre nem jellemző, hogy özönlenének az uniós beszállítók ajánlatai, de azért már akadt cég, amely bekopogtatott hozzájuk. Hasonló a helyzet az Auchannál is. Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója úgy véli, nem a szállítók keresik majd meg a láncokat, hanem fordítva. A CBA egyébként arra számít, hogy május elsejét követően a konkurencia uniós termékekre alapozva komoly akciókkal áll majd elő.

Jobb szervezés

A CBA jobban szervezett központi logisztika irányítással akarja felvenni a versenyt az új helyzetben. A külföldi áruk behozatalát az is elősegítheti, hogy a nemzetközi üzlethálózatok nem lokálisan, hanem regionálisan terjeszkedtek. Kozák Ákos szerint reális az esélye, hogy a jól ismert márkagyártók megjelennek úgynevezett B, vagyis második vonalbeli (alacsonyabb árszínvonalú) márkáikkal. További keresletet szívhat el a hazai termékek elől, hogy a csatlakozást követően megjelennek a piacon olyan magasan pozícionált márkák is, amelyek tőlünk nyugatabbra már ismertek, itthon azonban újnak számítanak.
A behozatal növekedése Kozák szerint nagyban függ a magyar agrárium életképességétől is. Ugyanakkor amelyik cég túléli a csatlakozást, az megerősítheti pozícióit, piacot kaphat a többi tagországban is. Információink szerint a Tesco az egyik legerősebb kiskereskedelmi exportőr idehaza, segítségével több magyar beszállító is ismertté vált a régióban.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Bavaria's State Premier Markus Soeder speaks to supporters after first exit polls were announced on public television at the Bavarian regional government building after the Bavaria state election in Munich, southern Germany, on October 14, 2018. (Photo by Christof STACHE / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.