Üzleti tippek

Meglódulhat az import

Az uniós csatlakozást követően minden eddiginél élesebb lehet az élelmiszer-ipari termékek versenye. Akad hipermarket, amely már kapott uniós szállítási ajánlatot.

Év végére akár meg is duplázódhat az élelmiszerek behozatala – véli Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos arra számít, hogy május 1-je után az uniós tagországok kis- és középvállalatai szinte azonnal kihasználják az csatlakozók megszűnő importkvótáit. Ezután ugyanis például a magyar paprikának már nemcsak a szezonon kívül, hanem a főszezonban is versenyeznie kell a görög paprikával, a magyar baracknak az olasz barackkal.

Nem özönlenek az uniós ajánlatok

Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója ezzel szemben arra számít, hogy csak középtávon, vagyis három év múlva várható a 2000 milliárd forint forgalmat lebonyolító magyar élelmiszer-kereskedelem 11-13 százalékát adó import 18-20 százalékra növekedése. Abban ugyanakkor egyetértenek, hogy a hazai élelmiszer-beszállítók nem eléggé versenyképesek. A magyar háttéripar hatékonysága nem éri el a szlovák vagy lengyel gazdaságét sem.

A Tesco üzletlánc szóvivője, Danks Emese elmondta lapunknak, egyelőre nem jellemző, hogy özönlenének az uniós beszállítók ajánlatai, de azért már akadt cég, amely bekopogtatott hozzájuk. Hasonló a helyzet az Auchannál is. Neubauer Katalin, a CBA Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatója úgy véli, nem a szállítók keresik majd meg a láncokat, hanem fordítva. A CBA egyébként arra számít, hogy május elsejét követően a konkurencia uniós termékekre alapozva komoly akciókkal áll majd elő.

Jobb szervezés

A CBA jobban szervezett központi logisztika irányítással akarja felvenni a versenyt az új helyzetben. A külföldi áruk behozatalát az is elősegítheti, hogy a nemzetközi üzlethálózatok nem lokálisan, hanem regionálisan terjeszkedtek. Kozák Ákos szerint reális az esélye, hogy a jól ismert márkagyártók megjelennek úgynevezett B, vagyis második vonalbeli (alacsonyabb árszínvonalú) márkáikkal. További keresletet szívhat el a hazai termékek elől, hogy a csatlakozást követően megjelennek a piacon olyan magasan pozícionált márkák is, amelyek tőlünk nyugatabbra már ismertek, itthon azonban újnak számítanak.
A behozatal növekedése Kozák szerint nagyban függ a magyar agrárium életképességétől is. Ugyanakkor amelyik cég túléli a csatlakozást, az megerősítheti pozícióit, piacot kaphat a többi tagországban is. Információink szerint a Tesco az egyik legerősebb kiskereskedelmi exportőr idehaza, segítségével több magyar beszállító is ismertté vált a régióban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik