Kapcsolódó jogszabályok az Opten Kft.-től: 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról |
Autó-behozatali szabályok: – 2003. január 1-jétől csak „euro 3″ zaj és károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő új autókat, – 2004. január 1-jétől csak ugyanilyen euro 3-as használtautókat lehet forgalomba helyezni Magyarországon. – az euro 1 illetve euro 2 zaj és károsanyag-kibocsátású kocsik után csillagászati regisztrációs adót kell fizetni, – a 2000 köbcentiméternél nagyobb, euro 1-es dízelmotorral szerelt autó adótétele például 1,6 millió forint. |
A csatlakozás után – bár azt csak sejteni lehet, hogy az idén várhatóan májusban és nem novemberben – Magyarországon is életbe lépnek az unióban megváltozott autókereskedelmi szabályok. A brüsszeli bizottság autókereskedelemi liberalizációjáért felelős versenyjogi biztosa, Mauro Monti reformja egyebek között lehetővé teszi ugyanis, hogy a vevő bármely EU-tagországban vásárolhat magának új kocsit, viszont az otthon érvényes díjak és szabályok szerint helyezheti forgalomba. Ráadásul Monti a gyártók „kezét” is megkötötte az árak kialakításakor.
Autókereskedelmi szabályok az unióban: 1. A vevő az EU bármely tagállamában vásárolhat új autót, ám a forgalomba helyezéshez kapcsolódó terheket, díjakat a vevő állampolgársága szerinti országban kell megfizetnie. 2. A gyárak számára előírás, hogy az egyes országokba szállított azonos kivitelű kocsik közterhek nélküli gyári átadási árai 5 százaléknál többel nem térhetnek el egymástól. |
Az árkiegyenlítődés értelmében Magyarországon a kis és az alsó- közép kategóriában valamelyest emelkedhet, e felett csökkenhet 2005-ig az átadási ár. A közép és felső személygépkocsi-kategóriában a korszerűbb motorokkal szerelt autók regisztrációs adója is jóval kisebb, mint korábban a vételár százalékában meghatározott fogyasztási adó volt. A kisebb adó és az árkiegyenlítődés hatására ebben a szegmensben akár több millió forinttal is kisebb – lehet – a vételár. Még sem érdemes arra számítani, hogy az „adócsökkentés”, és az árkiegyenlítődés egészét megkapják a vevők, s a különbséggel csökken az új közép- és felsőkategóriás kocsik ára. Maróthy Miklós, a Renault Hungária kereskedelmi igazgatója a forint árfolyamváltozásával és a márkák versenypolitikájával magyarázza, hogy az árcsökkentő tényezők csak mérsékelten tükröződnek majd a fogyasztói árakban.
Várható árváltozás iránya: áremelkedés (+) vagy árcsökkenés (-) nem változik (0) gépjármű-kategóriánként | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Személygépkocsi |
Használt (euro 1-2) |
Használt (euro 3) és új | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mini |
+ |
0, – | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kis (1400 cm3-ig és 1700 cm3 dízelig) |
+ |
0, – | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alsó-közép (1400 cm3-ig és 1700 cm3-ig dízel) |
+ |
0, – | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Közép |
+ |
– | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felső-közép |
+ |
– | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Luxus |
+ |
– | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyterű |
+ |
– | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terepjáró szabadidő-autó |
+ |
– | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Haszonjármű 5 tonnáig |
+ |
+ |
Nagy változás várható a haszonjárművek árában
Maróthy Miklós a személyautó-piacnál is nagyobb változást vár viszont a haszonjárművek árában. A kisteherautókat, furgonokat ugyanis a piacépítés reményében sokkal kisebb áron értékesítették eddig az importőrök Magyarországon, mint például Nyugat-Európában. A differencia egyes típusoknál tetemes. A kis furgonoknál csak 10–15 százalék az árkülönbség, de a nagyobb teherbíró képességű áruszállítóknál akár kétszer akkora is lehet. Ennyivel kellene az árkiegyenlítődés érdekében emelni az átadási árakat. A fogyasztói árakra is drámaian ható áremelkedést persze elnyújtva próbálják majd elfogadtatni az autókereskedők a vevőkkel, ami azt jelenti, hogy egyes becslések szerint a következő két-három, mások szerint öt-hat év alatt érjük el a nyugati haszonjármű-árakat.
Mindez azt jelenti a potenciális vásárlónak, hogy felső-közép- kategóriás, nagy vagy luxus kocsi vásárlásával érdemes néhány hetet várni, amíg megnyugszik a piac és a márkaimportőrök kirukkolnak az árakkal. A kis kocsikat keresőknek viszont csak az áreső reményében nem biztos, hogy érdemes megvárni az uniós tagságot.
Flottacsomag kis- és középvállalkozásoknak
Sürgős dolga legfeljebb a korosabb, használt, nagy dízel kocsit vásárlóknak lenne. Az olcsó használt kocsikkal szemező vevőjelölt, ha még talál február 1-je előtt forgalomba helyezett kocsit, jól teszi, ha megvásárolja. Ezekből vélhetően szűkebb lesz a választék és az árak így növekedhetnek.
A haszonjárművekből is célszerű mielőbb beszerezni a kívánt darabokat, mert a kifutó készletekkel még az idén drágulás várható. Egy időre lecsenghet a pusztán árengedményes haszonjármű-akciók időszaka. Felértékelődnek az egyéb kedvezmények, mint amilyenekre a flottavásárlók számíthatnak. A kis-haszonjármű piacot vezető Renault az új, uniós feltételek alapján a kis- és közép-vállalkozások számára „testreszabott”, merőben új és Maróthy Miklós szerint kellemes meglepetéseket tartogató flottacsomaggal rukkol ki ez év vége felé.
A Ford nem tervez érdemi árváltozásokat
Február derekán még nem döntött, a konkurenciát és a piacot figyeli a Ford Hungária is. Madarász György kommunikációs vezető csak annyit árult el, hogy a Ford hosszú távra tervez. Szükség van az alaposságra, hiszen az árlista a forint árfolyam-ingadozásai ellenére negyedévre szól. Egyelőre azonban a márka nem tervez érdemi árkiigazítást, mivel a régióban meglehetősen egységes árakat alkalmazott a Ford és az árkiegyenlítésen már túljutott. Tehát a haszonjárműveknél sem fenyeget jelentős áremelkedés. Kedvezmény viszont várható. Február derekán javában tart a kisvállalkozásokat is csábító haszonjármű-akció, amellyel akár 310 ezer forintot is megtakaríthatnak a vevők.
A Peugeot árat csökkentett
Akciók a Peugeot-nál: – A 307-es Peugeot-hoz olyan, 12-től akár 72 havi finanszírozási akciót kapcsolnak, amelynek 20 százalékos önrésszel is csak 3,07 százalék a teljes hiteldíj-mutatója. – Emellé magasabb felszereltségnél akár ingyen extrákat, üzemanyagkártyát is kaphat az ügyfél. – A kis- és középvállalkozókat egy olyan akcióval édesgeti a Peugeot, amelyben előnyös finanszírozás, 36 hónapra szóló szolgáltatási kedvezmény lesz a meglepetés. – A vásárlói potenciállal arányos flottakedvezményekre is számíthatnak a vállalkozások új kocsi vásárlásakor. |
Fekete Csaba a külföldön kocsit kereső autósokat nem áltatja. „Alkalmi vételek” mindig is lesznek, de érdemes kiszámítani, hogy az új szabályok bevezetése után tényleg jobban jár-e a vállalkozó szellemű vásárló, mintha itthon venne újat. Amikor minden kiadást hozzászámol, akkor kiderül, hogy nem.