Üzleti tippek

Csatlakozás előtt vagy után vásároljunk autót?

A kis- és középvállalkozások – az autókereskedők tavaszi akcióit lehetőleg kihasználva – még az uniós csatlakozás előtt vásároljanak haszongépjárművet. Személyautóknál már nem egyértelmű a helyzet, bár az vélhetően jól jár, aki a közép vagy felső kategóriájú autóját a csatlakozás után veszi meg, viszont a kis kategóriájú autót vásárolni szándékozók jobb, ha igyekeznek még május előtt nyélbe ütni az üzletet.

Kapcsolódó jogszabályok az Opten Kft.-től:
2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról

„Van, hogy az aranynál is többet ér a vas, BMW és Mini árcsökkenés” – ezzel a direkt reklámfogással tudatta a reménybeli vevőivel a Wallis Motor, hogy az autói árát akár több millió forinttal is leszállította. Nincs egyedül, az Audi A8 4,2 literes motorral szerelt változatának alapára 2,4 millió forinttal lett kevesebb. A legtöbb felső kategóriás új autó forgalmazója is ringbe szállt az árcsökkentési versenyben. A varázslatot egyetlen, február 1-jétől bevezetett adóváltozás, a regisztrációs adóról szóló törvény okozta, amely a fogyasztási adót váltotta fel. Az áruk szabad áramlása miatt fel kellett oldani a májustól „belpiacnak” számító EU-ból származó használt autók behozatali tilalmát.


Autó-behozatali szabályok:
– 2003. január 1-jétől csak „euro 3″ zaj és károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő új autókat,
– 2004. január 1-jétől csak ugyanilyen euro 3-as használtautókat lehet forgalomba helyezni Magyarországon.
– az euro 1 illetve euro 2 zaj és károsanyag-kibocsátású kocsik után csillagászati regisztrációs adót kell fizetni,
– a 2000 köbcentiméternél nagyobb, euro 1-es dízelmotorral szerelt autó adótétele például 1,6 millió forint.

A magyar szakemberek – hogy eleget tegyenek Brüsszelnek, de mégse legyen tömeges a füstös, zajos, öreg kocsik behozatala – olyan adótáblát kapcsoltak a törvényhez, amivel számításuk szerint elvették a kedvét a hezitálóknak a használtautó-importtól. Ráadásul a regisztrációs adójával terhelt kocsi vételárát még 25 százalék áfával is megfejelik. Tehát egy „valahol Európában” 500-600 ezer forintnak megfelelő áron vásárolható hat-nyolcéves nagy dízelautó akár három millió forintba is belekerül a vevőnek, mire Magyarországon rendszámot kap.


A csatlakozás után – bár azt csak sejteni lehet, hogy az idén várhatóan májusban és nem novemberben – Magyarországon is életbe lépnek az unióban megváltozott autókereskedelmi szabályok. A brüsszeli bizottság autókereskedelemi liberalizációjáért felelős versenyjogi biztosa, Mauro Monti reformja egyebek között lehetővé teszi ugyanis, hogy a vevő bármely EU-tagországban vásárolhat magának új kocsit, viszont az otthon érvényes díjak és szabályok szerint helyezheti forgalomba. Ráadásul Monti a gyártók „kezét” is megkötötte az árak kialakításakor.


Autókereskedelmi szabályok az unióban:
1. A vevő az EU bármely tagállamában vásárolhat új autót, ám a forgalomba helyezéshez kapcsolódó terheket, díjakat a vevő állampolgársága szerinti országban kell megfizetnie.
2. A gyárak számára előírás, hogy az egyes országokba szállított azonos kivitelű kocsik közterhek nélküli gyári átadási árai 5 százaléknál többel nem térhetnek el egymástól.

Az ár-konvergencia Magyarországon már tavaly megkezdődött, ami eltérítheti a fogyasztói árakat. Az árkiegyenlítődés egyes autókategóriákban például fájdalmasan mérsékelheti az új kocsiknál – a regisztrációs adó okozta – árcsökkenést. A kelet-közép-európai régióban ugyanis korábban más árpolitikát alkalmaztak az importőrök. Az eladásban a nagy volument képviselő kis- alsó-középkategóriájú kocsik ára jóval kisebb volt, mint a kontinens nyugati felén. A középkategóriától felfelé viszont sokkal drágábbak voltak.

Az árkiegyenlítődés értelmében Magyarországon a kis és az alsó- közép kategóriában valamelyest emelkedhet, e felett csökkenhet 2005-ig az átadási ár. A közép és felső személygépkocsi-kategóriában a korszerűbb motorokkal szerelt autók regisztrációs adója is jóval kisebb, mint korábban a vételár százalékában meghatározott fogyasztási adó volt. A kisebb adó és az árkiegyenlítődés hatására ebben a szegmensben akár több millió forinttal is kisebb – lehet – a vételár. Még sem érdemes arra számítani, hogy az „adócsökkentés”, és az árkiegyenlítődés egészét megkapják a vevők, s a különbséggel csökken az új közép- és felsőkategóriás kocsik ára. Maróthy Miklós, a Renault Hungária kereskedelmi igazgatója a forint árfolyamváltozásával és a márkák versenypolitikájával magyarázza, hogy az árcsökkentő tényezők csak mérsékelten tükröződnek majd a fogyasztói árakban.













Várható árváltozás iránya: áremelkedés (+) vagy árcsökkenés (-) nem változik (0) gépjármű-kategóriánként
Személygépkocsi
Használt (euro 1-2)
Használt (euro 3) és új
Mini
+
0, –
Kis (1400 cm3-ig és 1700 cm3 dízelig)
+
0, –
Alsó-közép (1400 cm3-ig és 1700 cm3-ig dízel)
+
0, –
Közép
+
Felső-közép
+
Luxus
+
Egyterű
+
Terepjáró szabadidő-autó
+
Haszonjármű 5 tonnáig
+
+



Nagy változás várható a haszonjárművek árában

Maróthy Miklós a személyautó-piacnál is nagyobb változást vár viszont a haszonjárművek árában. A kisteherautókat, furgonokat ugyanis a piacépítés reményében sokkal kisebb áron értékesítették eddig az importőrök Magyarországon, mint például Nyugat-Európában. A differencia egyes típusoknál tetemes. A kis furgonoknál csak 10–15 százalék az árkülönbség, de a nagyobb teherbíró képességű áruszállítóknál akár kétszer akkora is lehet. Ennyivel kellene az árkiegyenlítődés érdekében emelni az átadási árakat. A fogyasztói árakra is drámaian ható áremelkedést persze elnyújtva próbálják majd elfogadtatni az autókereskedők a vevőkkel, ami azt jelenti, hogy egyes becslések szerint a következő két-három, mások szerint öt-hat év alatt érjük el a nyugati haszonjármű-árakat.

Mindez azt jelenti a potenciális vásárlónak, hogy felső-közép- kategóriás, nagy vagy luxus kocsi vásárlásával érdemes néhány hetet várni, amíg megnyugszik a piac és a márkaimportőrök kirukkolnak az árakkal. A kis kocsikat keresőknek viszont csak az áreső reményében nem biztos, hogy érdemes megvárni az uniós tagságot.

Flottacsomag kis- és középvállalkozásoknak

Sürgős dolga legfeljebb a korosabb, használt, nagy dízel kocsit vásárlóknak lenne. Az olcsó használt kocsikkal szemező vevőjelölt, ha még talál február 1-je előtt forgalomba helyezett kocsit, jól teszi, ha megvásárolja. Ezekből vélhetően szűkebb lesz a választék és az árak így növekedhetnek.

A haszonjárművekből is célszerű mielőbb beszerezni a kívánt darabokat, mert a kifutó készletekkel még az idén drágulás várható. Egy időre lecsenghet a pusztán árengedményes haszonjármű-akciók időszaka. Felértékelődnek az egyéb kedvezmények, mint amilyenekre a flottavásárlók számíthatnak. A kis-haszonjármű piacot vezető Renault az új, uniós feltételek alapján a kis- és közép-vállalkozások számára „testreszabott”, merőben új és Maróthy Miklós szerint kellemes meglepetéseket tartogató flottacsomaggal rukkol ki ez év vége felé.

A Ford nem tervez érdemi árváltozásokat

Február derekán még nem döntött, a konkurenciát és a piacot figyeli a Ford Hungária is. Madarász György kommunikációs vezető csak annyit árult el, hogy a Ford hosszú távra tervez. Szükség van az alaposságra, hiszen az árlista a forint árfolyam-ingadozásai ellenére negyedévre szól. Egyelőre azonban a márka nem tervez érdemi árkiigazítást, mivel a régióban meglehetősen egységes árakat alkalmazott a Ford és az árkiegyenlítésen már túljutott. Tehát a haszonjárműveknél sem fenyeget jelentős áremelkedés. Kedvezmény viszont várható. Február derekán javában tart a kisvállalkozásokat is csábító haszonjármű-akció, amellyel akár 310 ezer forintot is megtakaríthatnak a vevők.

A Peugeot árat csökkentett


Akciók a Peugeot-nál:
– A 307-es Peugeot-hoz olyan, 12-től akár 72 havi finanszírozási akciót kapcsolnak, amelynek 20 százalékos önrésszel is csak 3,07 százalék a teljes hiteldíj-mutatója.
– Emellé magasabb felszereltségnél akár ingyen extrákat, üzemanyagkártyát is kaphat az ügyfél.
– A kis- és középvállalkozókat egy olyan akcióval édesgeti a Peugeot, amelyben előnyös finanszírozás, 36 hónapra szóló szolgáltatási kedvezmény lesz a meglepetés.
– A vásárlói potenciállal arányos flottakedvezményekre is számíthatnak a vállalkozások új kocsi vásárlásakor.

A Peugeot Hungária már meghirdette az új árait. Fekete Csaba kereskedelmi igazgató átlagosan 1,6 százalékos árcsökkenésről tudott beszámolni, de természetesen a modellpalettán belül, az egyes motorváltozatok szerint is nagy az eltérés. A Peugeot „zászlós hajójának”, a 607-nek például 550 ezer forinttal szállították le az árát. A Peugeot kis-haszonjárművek ára viszont átlagosan négy százalékkal emelkedett az árkiegyenlítődés miatt. Az új autót vásárló ügyfelek használtautójának egyelőre nem emelik a beszámítási értékét, de a minőségi használt autót kereső ügyfeleknek külön értékesítési programot indítanak speciális finanszírozással és hat hónap garanciával.

Fekete Csaba a külföldön kocsit kereső autósokat nem áltatja. „Alkalmi vételek” mindig is lesznek, de érdemes kiszámítani, hogy az új szabályok bevezetése után tényleg jobban jár-e a vállalkozó szellemű vásárló, mintha itthon venne újat. Amikor minden kiadást hozzászámol, akkor kiderül, hogy nem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik