Üzleti tippek

Merjünk pályázni az EU-ba is!

A magyar kis- és középvállalkozások előtt is adott a lehetőség, hogy sikeresen pályázzanak az Európai Unió forrásaiért. Ehhez „csupán" ismerni kell az uniós támogatások intézményrendszerét, naprakész információkkal kell rendelkezni az éppen érvényes pályázati lehetőségekről, s persze nem árt némi nemzetközi kapcsolatrendszert is kiépíteni.

Egy sikeres pályázat összeállítása a Közösségi Programok keretein belül nem igényel több szakértelmet, mint egy hazai, bármelyik operatív program felhívásához benyújtandó anyag elkészítése – állítják szakértőink Bodó Balázs és Kitley Gábor a Geonardo Kft. ügyvezetői. Véleményük szerint ez annak ellenére is igaz, hogy a Közösségi Programok kritériumrendszere némiképpen eltér a Magyarországon megszokottól, bár a közeledés folyamatos.

A Függelék tartalma:
1. milyen programról van szó,
2. melyik prioritásra vonatkozik,
3. mi a felhívás neve, és az azonosítója,
4. a publikálás dátuma,
5. a beadási határidő: általában egy adott nap 17.00 óra, amely időpont pontosan értendő,
6. teljes költségvetés nagysága: ebben képet kaphatunk arról, milyen nagyságú a program, és hogy az adott évre a keret mekkora százalékát allokálják,
7. a bizottság azt is rögzíti, hogy a programban milyen eszközökkel lehet pályázni mely területeken,
8. minden eszköz esetén a felhívásban meghatározzák, hogy a konzorcium hány résztvevőből kell, hogy álljon, s mely országcsoportokból, (tagállam, tagjelölt állam, társult tagállam)
9. amennyiben a részvételnek egyéb feltételei, korlátozásai lennének, azt is rögzítik a felhívásban,
10. bizonyos esetekben a Bizottság kiköti, hogy a pályázó konzorciumnak előzetes konzorciumi megállapodást kell kötnie, és azt csatolnia kell a pályázathoz, (ez mindig az adott kiírástól függ),
11. minden kiírás tartalmazza, hogy milyen bírálati eljárás alá esnek majd a beadott pályázatok: az EU6 Keretprogram esetében a bírálók nevesített projekteket kapnak,
12. a munkaprogram részletesen tartalmazza a bírálati kritériumokat: ebben a pontban megtalálhatjuk, hogy pontosan mely paragrafus fedi ezeket le,
13. a Bizottság meghatározza, hogy a bírálati időszak körülbelül mennyi ideig fog tartani.

A szakértők szerint rutin, odafigyelés és némi szemléletbeli váltás szükséges ahhoz, hogy a pályázó „felvehesse a kesztyűt” az unió bővítése miatt élesebbé váló versenyben. A sikeres pályázó felkészült, ismeri az EU-s támogatások intézményrendszerét, naprakész információkkal bír a releváns pályázati lehetőségekről és rendelkezik a minimálisan szükséges nemzetközi kapcsolatrendszerrel. Ezekhez a vállalkozóknak sok időre, s nem egyszer sok pénzre is szükségük van, ezért érdemes meggondolni egy tapasztalt, számos uniós referenciát és kialakult nemzetközi kapcsolatrendszert maga mögött tudó tanácsadó cég szolgáltatásainak igénybevételét.

Aki támogatásban szeretne részesülni, annak először is a pályázati rendszert kell áttanulmányoznia, majd a pályázati felhívás szövegét kell alaposan megismernie. A pályázati felhívások szerkezete ugyanaz szinte minden program esetében. Minden felhívás megjelenik az Official Journal, az Unió Hivatalos Közlönyének egyik számában. A megjelenés után a felhívás érvénybe lép, és megjelenik az adott közösségi program hivatalos website-ján is.

A pályázati felhívásban minden olyan fontos információ szerepel, amely alapján eldönthetjük, hogy pályázhatunk-e, s ha erre igen a válasz, akkor jön a következő kérdés, hogy egyáltalán érdemes-e pályázni az adott kiírásra. Az alábbiakban az EU Hatodik K+F Keretprogram (6th Research and Technological Development Framework Programme www.cordis.lu) pályázati felhívásának Függelékét elemezzük.

A Függelék tartalmaz minden fontosabb, a pályázattal kapcsolatos információt. A kiírásban a rövidítések, jogszabályi vonatkozások is megtalálhatók a hivatkozások között, annak érdekében, hogy a pályázó a legtöbb információhoz jusson még a pályázat megírásának megkezdése előtt. A pályázati felhívásokhoz gyakran néhány kiegészítő dokumentumcsomag is tartozik. Ezek részletesen kifejtik az adott felhívás alá benyújtható témákat. Ilyen a Munkaprogram (Work Programme), illetve a pályázati űrlapokat is tartalmazó Útmutató (Guide for Proposers).

Munkaprogram


A munkaprogram az a dokumentum, amely az Európai Bizottság célkitűzéseit ismerteti az adott pályázati kiíráshoz kapcsolódóan. Míg a pályázati kiírás a pályázati célterületeket csupán címszavakban ismerteti, addig a Munkaprogram rendkívül részletesen tájékoztatja a pályázót a megpályázható területekről, illetve azokról a prioritásokról, amelyeknek a megvalósulását a pályázatnak támogatnia kell. A pályázatnak tükröznie kell a Munkaprogram célkitűzéseit, annak alapos ismerete nélkül nem lehet sikeres pályázatot készíteni.

Pályázati útmutató

A pályázati útmutató a pályázat elkészítésének formai követelményeit tartalmazza. Ez részletesen leírja, hogy a pályázat milyen fejezetekből kell, hogy álljon, s hogy az egyes fejezeteket milyen maximális terjedelemmel kell elkészíteni és milyen táblázatokat, diagramokat, mellékleteket kell tartalmaznia. A Pályázati Útmutatónak általában részét képezik a különféle formanyomtatványok, illetve az ezek kitöltéséhez szükséges részletes tájékoztató is. Végezetül pedig az Útmutató is ismerteti a pályázat beadásának módját (nyomtatott/elektronikus), idejét (Brüsszeli helyi időben megadva) valamint a címet, ahová a küldeményt el kell juttatni.

Konzorciumépítés

6 jó tanács a konzorciumépítéshez:
1. Kizárólag megfelelő referenciával bíró, a konzorciumot erősítő partnerek bevonása javasolt.
2. Szükséges egy konzorciális „mag” létrehozása: 2-3 személy és az intézmény, akik a pályázati anyag elsődleges elkészítői lesznek, s felelnek a végleges anyagért.
3. A pályázat elkészítésekor erős koordinációra van szükség, de a koordinátor a pályázat elkészítésével járó terheket ossza meg a partnerek között.
4. Nem árt, ha egyes konzorciumi tagok korábban már dolgoztak együtt valamely projektben, ez ugyanis erősítheti az együttműködést.
5. A konzorcium tagjai legyenek képesek ellátni a projekt során felmerülő összes feladatot, hogy ne legyen szükség alvállalkozók bevonására.
6. A konzorcium tagjainak tevékenysége, tapasztalata egészítse ki egymást, tehát legyen a konzorcium komplementer, ugyanakkor egyedi is.

Az uniós pályázatok esetében alapvető elvárás, hogy a pályázók nemzetközi konzorciumba tömörülve dolgozzák ki az adott projektet. E mögött az a tapasztalat áll, amely szerint az európai összefogás keretében megvalósított projektek hatékonysága jóval magasabb, mint az elszigetelt projekteké. Ennek oka részben az, hogy az azonos, de különböző helyeken megszületett ötletekről a kitalálók értesülhetnek, kicserélhetik tapasztalataikat. A fejlett technológia, a kreatív ötletek, a tőke és a képzett munkaerő összehozása szinergikus hatást fejt ki az egyes projektekben.

Az eltérő kultúrával, infrastrukturális háttérrel, technológiával rendelkező kutatók, művészek, sportolók és vállalkozók együttműködése viszi előbbre a Közösség gazdasági és egyéb irányú fejlődését. Ezek után felvetődik a kérdés, hogy hol találjunk partnereket. Sok vállalkozó bizonyára nem is gondolná, hogy erre igen sok lehetőség adódik.

A konzorcium szervezésekor, az együttműködő partnerek kiválasztásakor érdemes néhány jó tanácsot megfogadni a vállalkozóknak annak érdekében, hogy sikerüljön egy jó konzorciumot létrehozniuk. A jó konzorcium komplementer és egyedi. Az abban résztvevők közös érdeke, hogy az adott problémára megoldást találjanak. Fontos az is, hogy a konzorcium előre kidolgozza a projekt komplexitásának megfelelő menedzsment struktúrát. Szükség van egy jól kidolgozott kommunikációs rendszerre, s fontos feltétel az is, hogy a közösen megtervezett projektmenedzsment segítse az eltérő kultúrájú partnerek munkáját.

A jó konzorcium ismérvei közé tartozik az is, hogy megfelelő számú partner van a konzorciumban ahhoz, hogy a kitűzött projektcélok megvalósulhassanak. Az nem kétséges, hogy a partnerek minden, a projekthez kapcsolódó feladatot képesek ellátni. Az esetleges későbbi viták megelőzése érdekében az együttműködés formájában és menetében a partnerek egyhangúlag megállapodnak, és erről szerződést – Konzorciumi Megállapodást – kötnek. A partnerek együttesen és egyénileg is felelősek az Európai Bizottsággal megkötött Szerződésben lefektetett célok megvalósításáért.


Partnerkeresés:

1. Nemzetközi partnerkereső szolgáltatásokkal: www.eucenter.org – az uniós pályázatok összesítő honlapja; www.europa.eu.int/comm – a Közösségi Programok /Főigazgatóságok/ hivatalos honlapjain keresztül.
2. Sikertörténetek böngészése közben is rátalálhatunk a megfelelő partnerre.
3. Hazai oldalak partnerkereső szolgáltatásinak segítségével: www.euoldal.hu.
4. Korábbi kapcsolatrendszer felhasználásával, korábbi konzorciumi tagok bevonásával – kölcsönösségi alapon.
5. Üzleti alapon megbízhatunk megfelelő kapcsolatrendszerrel és referencialistával rendelkező céget partnerkereséssel. Ilyen szolgáltatáscsomag lehet például az Európa Klub (www.europaklub.hu).
6. Euro Info Központ (ITD), International Relay Centre hálózatai révén.
7. Információs napokon vagy Pályázatíró Oktatónapokon való részvétel is adhat számunkra ötletet (www.euoldal.hu).

Ajánlott videó

Olvasói sztorik