Üzleti tippek

Autóvásárlás

Az Üzlet&Siker minősített vállalkozásai közül az autókereskedelemmel foglalkozókat arról faggattuk: hogyan vélekednek a piac alakulásáról az uniós csatlakozást követően, illetve hogyan ítélik meg saját piaci pozíciókat az elkövetkezendő időszakban.

Alapjaiban változtatja meg a hazai autókereskedők tevékenységét a 2002-ben Brüsszelben elfogadott, úgynevezett csoportmentességi törvény, amely szerint 2005. október 1-jéig Európában meg kell szüntetni azt a gyakorlatot, hogy egy adott gépjárműmodell az unió egyes országaiban más és más gyári árat kaphat – hangsúlyozza Gablini Gábor, a Peugeot Gablini ügyvezető igazgatója. A szabályozás megalkotására azért volt szükség, mert az egyes uniós országokban az áreltérésekből adódó sokszor jelentős, akár 40 százalékot is elérő különbségek arra ösztönözték a vásárlókat, hogy egyik országból a másikba utazzanak, és ott vásároljanak autót, ahol a legolcsóbb. Az egész Európára kiterjedő új törvény szerint a jövő év végére az árakat és az árréseket úgy kell kiegyenlíteni, hogy azok 5 százalékon belül maradjanak. A személygépkocsik árát a jövőben a közepesnek mondható francia, illetve német árszínvonalhoz fogják igazítani az EU-ban és Magyarországon is ez lesz a bázis ár.

Az uniós tagsággal az is együttjár majd, hogy kikerülünk korábbi fejlődő piaci státuszunkból és megszűnik a kis- és közepes kategóriájú autóknál eddig érvényben volt 5–15 százalékkal alacsonyabb gyári ár, ami a kishaszon-gépjárműveknél elérhette akár a 10–40 százalékot is. Mindez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy Magyarország teljesíthesse az EU kritériumait, az új autók árát – a luxuskategória kivételével – mitegy 5–15 százalékkal emelni kell a gyári átadási árak növekedése miatt. A végső eladási árak tovább változhatnak a forint árfolyam-alakulásának függvényében. Ez az árkiegyenlítődés – mint Gablini Gábor mondja – 2004. január elsejétől megindult és nagyjából negyedévente fog egyre közelebb kerülni a végleges árszinthez.

Gyökeres változás a regisztrációs adóban

Az uniós csatlakozással együttjáró másik új szabályozás a Magyarországon 2004. február 1-jétől bevezetett regisztrációs díj, amely a fogyasztási adót hivatott kiváltani, és amelynek mértékét egy éves szakmai egyeztetést követően négypárti konszenzussal fogadta el az országgyűlés. A jogszabály célja az volt, hogy az új biztonságos és környezetkímélő kis- és középkategóriás autók adóterhei a korábbiakhoz képest mérsékeljék, és ezzel párhuzamosan az elavult, korszerűtlen és környezetszennyező használt gépjárművek behozatalát a megemelt adóteherrel korlátozzák. A sok szempontból kedvező új jogszabály azonban tiszavirág életűnek bizonyult, ugyanis megszületését követően alig telt el két hét és szintén négypárti konszenzussal olyan módosítására került sor, amely mindezzel homlokegyenest ellentétes és az új autók regisztrációs adójának megemelését, valamint a használt kocsikénak drasztikusan csökkentését írja elő.

Növekednek a működési költségek


Autóvásárlás 1

Gablini Gábor

Gablini Gábor úgy véli, hogy mindezen hatások a gépjármű-értékesítő szakma számára igen kemény időszakot jeleznek előre. A Brüsszelben meghozott csoportmentességi törvény egységes európai szerződést jelent a kereskedők számára, amiből az is következik, hogy a kereskedések felszereltségét, létszámát tovább kell emelni. Ugyanez a jogszabály azt is jelenti, hogy számos olyan szolgáltatásért, ami eddig ingyenes volt a kereskedők számára, ezután fizetni kell. A működési költségek növekednek, a megtérülés határa kitolódik, így a kereskedők rentabilitása az évente minimálisan eladott autók darabszámának drasztikus emelésével tartható csak fenn. Szakemberek szerint a korábbi évi 150–200 eladott gépjármű helyett óvatos becslés szerint a jövőben minimálisan 800 új autót kell eladnia egy kereskedőnek ahhoz, hogy talpon tudjon maradni, de vannak, akik szerint ez a szám inkább 1000–1200-ra tehető.

Magyarországon éves szinten mintegy 230 ezer új gépjármű talál gazdára, ami évi 800 autóval számolva kevesebb mint 300 kereskedés szükségességét jelenti. Vagyis a hazai gépjármű-kereskedések száma kevesebb mint a felére fog csökkenni 2006. év elejére, ami másik oldalon jelentős tőkekoncentrációval is együttjár majd. Gablini Gábor szerint azok a kereskedő cégek, amelyek 10–15 évvel ezelőtt a semmiből jöttek létre és egyre gyarapodva még mindig állják a versenyt, akár regionális szinten is jelentős piaci pozícióra tehetnek szert.

Tehergépjárművek: nem lesz nagy áremelés


Autóvásárlás 2

Takács János

A tehergépjárművek piacán nem számol jelentős áremelkedéssel az Iveco márka képvisletét ellátó Truck Savaria Kft. ügyvezető igazgatója, Takács János, mivel itt nem várható a beszerzési árak drasztikus növekedése. Jelenleg az unióban az árszint magasabb, mint Magyarországon, de az árak csökkenő tendenciát mutatnak, amit a forint árfolyamának változása befolyásolhat. Összességében Takács József nem számol jelentős változással. Cége az Iveco haszngépjárművek teljes palettáját kínálja a 3,5 tonnás furgonoktól a 72 tonnás kamionokig. A nemzetközi áruforgalomban a kisebb gépjárművek aránya a jövőben várhatóan csökkenni fog, és helyüket átveszik a közepes kategóriát képviselő 12–15 tonnás teherautók, amelyek még a német autópályákon díjmentességben részesülnek. A nemzetközi áruforgalomban részt vevő haszonjárművekre mindig is szigorúbb környezetvédelmi szabályok voltak érvényesek, mint a személygépkocsikra, így a magyar haszonjárművek ezen része jobb állapotban van, mint uniós társaik.

Takács János azt ígéri, hogy a hazai utakról pedig legkésőbb a jövő évben eltűnnek a régi, környezetszennyező Ifák. A hazai új haszonjárművek piacán egyébként az Iveco 25 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik. A Truck Savaria helyzete a hazai kereskedők között speciális, hiszen nincs vezérképviseletük, hanem maguk importálják a gépjárműveket, egyenesen a gyárból. Az uniós felkészülést a cég már évekkel ezelőtt megkezdte: 16 ezer négyzetméteres telephelyet hoztak létre azzal a céllal, hogy ott minden olyan szolgáltatást tudjanak nyújtani, ami egy teherautó javításához, karbantartásához szükséges. Az alkatrész saját maguk szerzik be, hatalmas raktárkészlettel rendelkeznek és a raktáron nem lévő alkatrészek beszerzését 72 órán belül vállalják. A cég az elmúlt évben hálózatépítésbe fogott, Győr és Szombathely után, Debrecenben és Miskolcon is vásároltak céget, illetve telephelyet, így jövő év elejétől az ország hét megyéjét lesznek képesek szolgáltatással lefedni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik