Üzleti tippek

Egymilliárd forint felett a fogyasztóvédelmi bírság

A fogyasztóvédelmi felügyelőségek által kiszabott bírságok összege tavaly először meghaladta az egymilliárd forintot – mondta Huszay Gábor, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója szerdán. A fogyasztóvédők idén az e-kereskedelem és a mobilszolgáltatás ellenőrzésére is készülnek.

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség (FVF) főigazgatója szerint a bírság összegének növekedése mögött az ellenőrzési módszerek javulása áll. Huszay Gábor a rekordösszegű bírságot kiváltó okok között említette az ellenőrzések számának növekedését, valamint azt is, hogy a vizsgálatokba bevont áruk nagyobb értéke húzódik meg. A főigazgató ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a hatóságnak nem a bírságolás a célja, hanem a jogkövető magatartás kikényszerítése.

Huszay Gábor szólt arról, hogy a fogyasztóvédők tavaly is jelen voltak a nagyobb országos rendezvényeken. Tapasztalatuk szerint az ellenőrzések hatására a rendezvényt szervezők a következő rendezvényre már nem engedik be azokat az eladókat, szolgáltatókat, akiket a fogyasztóvédők megbírságoltak.

Tavaly több mint 36 ezer üzletet ellenőriztek

A fogyasztóvédők az elmúlt évben 36 624 üzletet, szolgáltatóegységet ellenőriztek a 2002-es 32 931-gyel szemben. A kifogásolt üzletek aránya az egy évvel korábbi 49,8 százalékról 51,3 százalékra nőtt. A feltárt szabálysértések száma tavaly 12 491 volt, a szabálysértési bírság összege mintegy 137 millió forint volt.

Minőségvédelmi bírság határozatot 2 436 esetben hoztak, a minőségvédelmi bírság összege a 165 millió forintot is meghaladta. Reklámfelügyeleti bírságról 454-szer határoztak, ennek összege a 2002. évi 21,7 millióról 63,2 millióra emelkedett. A fogyasztóvédelmi bírságról szóló határozatok száma 4 726 volt tavaly, a bírság meghaladta a 677,6 millió forintot. A bírságok nyolcvan százaléka általában befolyik, csak a maradék húsz százalék esetében kell jogi útra terelni az ügyet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik