Üzleti tippek

Olasz-horvát-szlovén-magyar találkozó a kereskedelemfejlesztésért

A kereskedelmi kapcsolatok és a közlekedés fejlesztése lesz a két fő témája a pénteki szlován-olasz-horvát-magyar találkozónak Ljubjanában, amelyen hazánkat Kiss Péter kancelláriaminiszter képviseli. A négyoldalú együttműködésben a jelenlegi szlovén elnökséget 2004 februárjától egy évre Magyarország veszi át.
A szlovén fővárosban találkozik pénteken Ivo Sanader horvát, Silvio Berlusconi olasz, Anton Rop szlovén miniszterelnök és Kiss Péter kancelláriaminiszter, hogy elsősorban a Délkelet-Európa és Nuygat-Balkán együttműködéséből fakadó kereskedelmi kapcsolatokról és lehetőségekről tárgyaljon.

A találkozó egyik apropója a 2004-es EU- és NATO-bővítés: Magyarország és Szlovénia az unió tagja lesz, utóbbi pedig idén csatlakozik a katonai szövetséghez is. Horvátország számára az EU Bizottsága a csatlakozás lehetséges dátumát 2007-re határozta meg, ez további kérdéseket vet fel a négy ország kereskedelmét tekintve.

A mediterrán térség felé irányuló regionális politika fontos eszköze az 1996-ban szlovén kezdeményezésre elindított magyar-horvát-olasz-szlovén együttműködés. A közös munkához 2000-ben csatlakozott Horvátország. Az együttműködést azért hozták létre a hasonló geopolitikai helyzetben levő országok, hogy megosszák egymással tapasztalataikat, és közös projekteket dolgozzanak ki. A jelenlegi szlovén elnökséget 2004 februárjától egy évre Magyarország veszi át.

A pénteki találkozót megelőzte egy hétfői, amelyen a négy ország közlekedési miniszterei tanácskoztak egymással. A megbeszélés fő témája a Magyarországot, Horvátországot, Olaszországot és Szlovéniát érintő közlekedési folyosó fejlesztésében való együttműködés volt. Magyarországot Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára képviselte.

A résztvevő országok képviselői beszámoltak a négy országot egymással, az Európai Unió délnyugati térségeivel, illetve a Kelet-Európával összekötő korridoron megvalósított közúti és vasúti fejlesztésekről és a jövőre vonatkozó terveikről.

Magyar részről hangsúlyozták a korridor Szlovénia és Olaszország felé vezető ágán jelenleg folyó vasút-korszerűsítési munkákat és Magyarország 2015-ig szóló gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési tervét, amelyben kiemelt helyen szerepel a folyosó részét képező M0, M3, M6 és M7 autópályák, illetve autóutak kiépítése. A miniszterek egyetértettek abban, hogy az V. folyosó fejlesztése közös érdekünk, és erősíteni kell a korridor nyugati irányú – a Trieszt-Lyon délnyugat-európai közlekedési tengellyel – és az Oroszországon át a Távol-Kelet felé vezető útvonalakkal a kapcsolatokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik