Üzleti tippek

Boom előtt az e-piac – Európa rádupláz

Az Európai Unió e-kereskedelmi irányelve a szabályozott, rendezett on-line szolgáltatások fellendülését szolgálja, az irányelvet már 12 tagországban alkalmazzák.

Az EU által kidolgozott irányelvek célja, hogy a vállalkozásoknak és fogyasztóknak törvény által garantált védelmet biztosítson az on-line szolgáltatások használata során. Működési elve egységes szabályok alkalmazásán alapszik.

Az előrejelzések szerint az európai internetezők 54 százaléka válik on-line vásárlóvá 2006-ig, így az irányelv sikeres alkalmazása alapvető az EU gazdasága számára. Európa on-line népessége 2002 végére elérte a 184 milliót, és az előrejelzések szerint 2004 végére a 200 milliót is meghaladhatja. Egy 2002 és 2006 közötti időszakot felölelő tanulmány kiemeli Németországot, mint a legfőbb változás helyét. Az internet epicentruma keletre mozdul – az Egyesült Királyságból Németországon át az új csatlakozók felé.

Ma még éles a kontraszt az egyes európai térségek és országaik között. Míg a nyugat a népesség 42 százalékát képviseli, addig kelet csupán a 13 százalékát. Kelet- és Közép Európára különösen jellemző az a trend, hogy a vállalkozások és szervezetek taposták ki az internethasználat útját. Idővel azonban szerepcsere történt, és napjainkra a vásárlói oldal határozza meg az e-nagykereskedelem növekedését. Drámai változások azonban a jövőben nem várhatók az európai e-kereskedelem terén.
A becslések szerint 2006-ra az e-kereskedelemből származó bevételek Közép- és Kelet-Európában elérik a 2,4 milliárd eurót, míg nyugaton a 226 milliárd eurós nagyságrendet. A múlt évhez képest közel kétszeresére emelkednek az európai on-line kiskereskedelmek és az utaztatók bevételei az eMarketer becslései szerint.

Az eladások a tavalyi 33,4 milliárd dollárról idén akár 60,7 milliárd dollárra is nőhetnek. A 2003-ra jósolt gyarapodás egy évvel később megismétlődhet, hiszen 2004-re már 114,1 milliárd dolláros bevétel várható Európa on-line életében. A növekedés valószínűleg azután sem áll meg, mivel a szakemberek 2005-re 178,6 milliárd, míg 2006-ra 243,4 milliárd dollárt jeleznek előre az európai virtuális kasszákba. Az utaztatók az on-line pénzköltés mintegy 20 százalékát generálják. Más piackutatók adatait is figyelembe véve, 2002-ben Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország, és Olaszország a nyugat-európai e-kereskedelmi értékesítéseinek 70 százalékát adták. Franciaországban, Németországban, és az Egyesült Királyságban az internet felhasználók 41 százaléka már legalább három éves on-line tapasztalatokat tudhatott háta mögött tavaly. Svédország, Dánia, Finnország, és Norvégia a tízes élmezőnyben végezett az e-businessre való felkészültség tekintetében, míg Kelet-Európából Csehország áll az élen a lista 27. helyén.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik