Üzleti tippek

Fiatalodhat a gépkocsipark

Évi ötvenmilliárd forintot jelent ma a büdzsének a gépkocsik fogyasztási adója – és legalább ennyire számít a pénzügyi tárca a regisztrációs adóból is. Az öreg autók behozatalára szakosodott importőröknek várhatóan elmegy a kedvük az üzlettől.

Az eddiginél tisztább feltételeket teremt a regisztrációs adó – állítják szakértők. A jövő májustól bevezetendő új adónem tételes lesz, tehát fixen meghatározható, előre kalkulálható, míg a mostani százalékos fogyasztási adót a beszerzésről kiállított számlán szereplő összeg befolyásolja. A gépkocsiimportból származó fogyasztásiadó-bevétel 50 milliárd forintot jelent a büdzsének, s ennyire lehet számítani a regisztrációs adóból is. A kormányzat feltételezései szerint a használt kocsik esetében még többletbevétel is keletkezik, hiszen míg ma az import „levetett” autók 90 százalékánál alulszámlázással ügyeskednek a kereskedők, erre a jövőben nem lesz módjuk.

Az adófizetési kötelezettség a személygépkocsi (lakóautó) első hazai forgalomba helyezésekor keletkezik, és a forgalmi engedély kiadását megelőző napig meg kell fizetni. Ezt a mostani rendszerhez hasonlóan a vámhatóság veti ki és szedi be. Az adó összege alapvetően attól függ, mekkora térfogatú a motor, s milyen a kocsi műszaki, környezetvédelmi állapota. A törvény-előterjesztésben a gépkocsikat egy sajátos magyar környezetvédelmi besorolás (6/1990/IV. 12. rendelet) szerint kétféle – 5-ös vagy annál jobb, illetve rosszabb – kategóriába sorolják. Előbbibe az Euro 3-as és 4-es motorok tartoznak, az utóbbiba az elavultabb, Euro 1-es és 2-es típusok. A legalacsonyabb adót, 90 ezer forintot annak kell fizetnie, aki 1400 köbcentiméteresnél nem nagyobb, benzinüzemű új autót vásárol. A legnagyobb összegre – 1,6 millió forintra – az számíthat, aki 1800 köbcentisnél nagyobb benzines régi autót szeretne forgalomba állítani.

Az uniós csatlakozás után elvileg nem lesz akadálya annak, hogy bármilyen autó bekerüljön az országba, ám az új adónem bevezetése erősen elgondolkodtathatja az importőröket, mit hozzanak be és mit ne. Annyi biztos: a nagyon rossz állapotú, öreg motorral szerelt kocsikat már nem lesz érdemes behozni. Annyira megnő az utánuk fizetendő regisztrációs adó, hogy abból az összegből egy kisebb, jobb állapotú autó ára is kitelik. Ezért szakmai várakozások szerint csökken a behozatali kedv: sokaknak nem fogja megérni, hogy ezzel az üzletággal foglalkozzon.

A regisztrációs adóról szóló törvény 2004. május 1-jén lép hatályba, így értelemszerűen csak akkor váltja fel a fogyasztásit az új adónem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik