Üzleti tippek

Az EU-átlagnál öregebbek a magyar autók

Magyarország személygépkocsi-állománya tavaly év végén 2,6 millió volt, az átlagéletkor magas, 11,7 év, ami mintegy három évvel magasabb a közösségi átlagnál.

A Központi Statisztikai Hivatal szerint bíztató viszont, hogy a kocsipark öregedésének a kilencvenes évekre jellemző trendje megfordulni látszik: 2000-2001-ben az átlagéletkor 11,8 évnél stagnált, ehhez képest 2002-ben már némi javulás tapasztalható.

Tavaly, évtizedek óta először fordult elő, hogy Magyarországon már nem Lada gépkocsiból található a legtöbb, hanem az Opel-gyártmányokból. Az Opel-gyártmányú személygépkocsik darabszáma 308 ezer, az átlagéletkora 8,7 év, míg a Ladából tavaly 295 ezer volt 17,3 éves átlagéletkorral. A következő leggyakrabban előforduló gyártmány a Suzuki, ebből tavaly 219 ezer darabot számláltak, átlagéletkoruk 4,3 év. A 100 ezres darabszám fölött található még a Skoda, a Ford, a Renault, a Fiat, és a Wartburg.

A személygépkocsi-ellátottság tekintetében Magyarország Európa gyengébbik régióiban foglal helyet. Nagy a lemaradás az EU-15-ök átlagos ellátottságához képest, ahol két lakosra majdnem egy autó jut, míg nálunk 100 lakosra 26.

A tagjelölt országok közül a személygépkocsi-ellátottság jóval magasabb Máltán, Szlovéniában, Cipruson és Csehországban, kisebb mértékben, de magasabb Észtországban és Litvániában is. Közel azonos az ellátottság északi szomszédoknál, némi előnnyel rendelkezik Magyarország Lettországgal és Lengyelországgal szemben.

Az ellátottságot illetően nagy a régiók, megyék közötti eltérés. Budapesten, és a nyugat-magyarországi megyékben magasabb a személygépkocsi-ellátottság, a kelet-magyarországi megyékben alacsonyabb. Emellett a kocsik összetételében és átlagéletkorában is jelentős eltérések vannak, míg az előbbieknél a fiatalabb, új gyártmányok és modellek vannak túlsúlyban, addig az utóbbiaknál több a korosabb, az egykori KGST-gyártmányú kocsi.

Tavaly a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett autók száma magasabb volt, mint 1990 óta bármikor. A magas reálbér-növekedés, valamint a használt autókra vonatkozó, kedvező behozatali vámszabályozások is hozzájárultak ahhoz, hogy a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett kocsik száma 25 százalékkal haladja meg az előző évi darabszámot. A 239 ezer forgalomba helyezett személygépkocsiból 161 ezer új, 2002-ben gyártott, illetve 177 ezer három év alatti.

Tavaly Magyarországon az Opel-gyártmányból került a legtöbb, 45 ezer a forgalomba, a Suzuki volt a második legnépszerűbb, ebből a típusból 36 ezret hoztak forgalomba, a Renault 22 ezer darabbal a harmadik helyen állt. A három gyártmány együttesen a magyar piac 43 százalékát birtokolta.

A legtöbb személygépkocsit, 64 ezret Budapesten helyezték forgalomba, ez az országos szám 27 százalékát teszi ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik