Üzleti tippek

Csökkenő adóteher – tervek és forgatókönyvek

admin

2003. 07. 14. 00:00

Bár az adórendszer strukturális reformjáról nincs szó, az előzetes forgatókönyvekben számos új adókulcs szerepel. Középtávon csökkenteni kívánja a kormány a forgalmi adót és újra terítékre került a társasági adó mérséklése is.
A 2004-es költségvetést érintő adójogszabályi változásokról és hazánk versenyképességének hosszabb távú javításáról tárgyalt hétfőn Csillag István a hazánkban működő multinacionális cégek képviselőivel, vállalati érdekképviseletekkel, és szakmai szervezetekkel.

Az egyensúly az első

Az üzleti szféra szereplői és a kormányzat képviselői a közeljövőben többször is tárgyalóasztalhoz ülnek, hogy a 2004-es költségvetés összeállításának őszi hajrájára a kormány felmérhesse a különböző javaslatok súlyát, hatékonyságát és támogatottságát – fogalmazta meg a találkozó célját a gazdasási és közlekedési miniszter. A tárgyalások három prioritás köré szerveződnek. Az első a gazdaság teljesítményének növelése, ehhez kapcsolódóan a költségvetés és a külkereskedelmi mérleg hiányának mérséklése és az antiinflációs politika folytatása.
Hasonlóan fontos a befektetői oldal szempontjainak, érdekeinek szem előtt tartása, Magyarország versenyképességének növelése. Nem véletlenül vetette fel nemrég Csillag István a társasági adó csökkentését, melyet azonban akkor „zsigerből cáfolt” László Csaba pénzügyminiszter. A gazdasági és közlekedési tárca vezetője a hétfői sajtótájékoztatón ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: „több más javaslattal együtt a kormányzat vizsgálja a társasági adó csökkenthetőségének lehetőséget is”.

Iparűzési adó, kontra társasági adó

Ezzel párhuzamosan az is elhangzott, hogy a 18 százalékos adókulcshoz képest a kedvezményekkel kurtított valójában befizetendő átlagos társasági adókulcs körülbelül tíz százalék. A miniszter beszámolt arról a lehetőségről is, mely szerint az iparűzési adó beleszámíthatna a társasági adóba, így a nyereség után fizetendő adó csökkenne, ám az iparűzési adóval gazdálkodó önkormányzatok bevétele nem.
Ennél jóval határozottabban beszélt viszont a középtávú tervek között Csillag István a legmagasabb, illetve az átlagos ÁFA-kulcs csökkentéséről melynek elsődleges célja, hogy rávegye a magyar lakosságot, hogy (többek között a tartós fogyasztási cikkek piacán) itthonról szerezze be azt, amit eddig esetleg külföldön vásárolt meg. Mindez egybevág az uniós elképzelésekkel is, hiszen a miniszter előrejelzése szerint 2007-re „megszülethet” a forgalmi adó maximumát szabályozó uniós határozat is. (Az Európai Unió jelenleg csupán a megengedhető legkisebb Áfa-kulcs nagyságát szabályozza.). Szintén a tőke hazánkba csábításának, és megtartásnak egyik eszköze lehet, az uniós tárgyalások legszikrázóbb vitáival tarkított téma, a befektetési adókedvezmény. Ezzel kapcsolatban a kedvezményre jogosító küszöbérték csökkentésének lehetőségéről beszélt a miniszter cseh illetve szlovák példára hivatkozva.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Le·nyfalu, 2009. november 14.
Egy civil gÈpkocsiba rejtett traffipax Le·nyfalun. Az idÈn ·prilis Ès j˙nius kˆzˆtt nagymÈrtÈkben nıtt a hal·los kˆz˙ti balesetek sz·ma, Pest megyÈben, ezÈrt szolg·latba ·llÌtottak egy "l·thatatlan traffipaxot", egy "rendıri jelleg nÈlk¸li civil szemÈlygÈpkocsit", amely mozg·s kˆzben is kÈpes rˆgzÌteni a szab·lysÈrtÈseket. V·con Ès Le·nyfalun pedig, sebessÈgmÈrı rendırt ·br·zolÛ b·bukat is "szolg·latba" helyeztek a megelızÈs vÈgett.
MTI FotÛ: Kov·cs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.