Üzleti tippek

Szigorodó fogyasztóvédelmi szabályok

A magyar törvényalkotás már az uniós követelményeknek megfelelően alakította ki a hazai fogyasztóvédelmi szabályozást, amelynek életbe lépésével jelentős változásokra lehet számítani az áruk kereskedelme és forgalmazása során.

Köncse Tamásné a magyar EU-tárgyalódelegáció fogyasztóvédelmi munkacsoportjának vezetője elmondása szerint a harmonizáció fontos lépéseként a Polgári törvénykönyv július 1-én életbe lépő módosításával az unió belső piacához hasonlóan Magyarországon is 2 éves szavatosság védi a fogyasztókat valamennyi eladott terméknél.

Fogyasztói alapjogok

Az uniós szabályozás szerint fogyasztói alapjog, hogy a terméknek biztonságosnak, az egészségre ártalmatlannak kell lennie, a fogyasztót maradéktalanul tájékoztatni kell a termék használatáról, tulajdonságairól, származási helyéről és közölni kell a vásárlóval a jogorvoslati lehetőségeket.

A közösség ugyancsak alapvető jogként jelöli meg a fogyasztók önszerveződéséhez és gazdasági érdekeinek védelméhez való jogát. Az unió a termékek biztonságára helyezi a fő hangsúlyt és nem a minőségre, amelyet piaci kategóriának tekint. A termékek biztonságáért a gyártók, ismeretlen gyártó esetén pedig a kereskedők a felelősek.

Nő a gyártók felelőssége

A gyártóknak nem csupán a gyártás folyamán, hanem piacra kerülés után is ellenőrizniük kell azt, hogy biztonságosak-e az általuk előállított termékek és nem következtek be változások a forgalmazás során. Szükség esetén intézkedniük kell a termék kivonásáról és értesíteni kell a forgalmazókat a termékhez kapcsolódó veszélyről. Ha a kereskedő nem győződik meg arról, hogy a termék rendelkezik-e a jogszabályban előírt tanúsítványokkal, a forgalomba kerüléstől kezdve ő a felelős a termék biztonságáért.

Jogorvoslat helyett inkább békéltetés

Az árucikkeken kötelező feltüntetni a gyártó, a forgalmazó nevét és az árat; ez utóbbi esetében a bruttó árat. Ha több árcédula is szerepel rajta, akkor a legalacsonyabb ár az érvényes. Nem csupán a fogyasztói ár, hanem az egységár feltüntetése is kötelező, amennyiben az nem egyezik meg a csomag eladási árával.

A jogorvoslatra az EU elsősorban a kamarák által működtetett békéltető testületeket ajánlja a gyártóknak, a forgalmazóknak, illetve a fogyasztóknak. Ez gyors és olcsó, illetve a forgalmazók marketing eszközként is használják, feltüntetve az üzletben, hogy panasz esetén alávetik magukat a választott testület ítéletének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik