Üzleti tippek

Turizmus: lendületes szezon, pályázati bőség

admin

2003. 05. 04. 00:00

Bár a gyenge gazdasági konjuktúra, valamint a háborús hangulat nem kedvez az idegenforgalomnak, a hazai szakemberek egyelőre nem aggódnak. Igaz, az előrejelzések szerint a hazánkban legnagyobb létszámban érkező német turisták utazási kedve lankadt, – szállásfoglalásaikban a Balaton-régióban 10-12 százalékos csökkenés tapasztalható tavalyhoz viszonyítva -, tarthatónak tűnik a piac 5-6 százalékos növekedését előirányzó célkitűzés.

„A Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) a külföldi turizmus terén 2 százalékos, a belföldi terén pedig 6 százalékos forgalomnövekedést tűzött célul, és a terveken az elmúlt hónapok tendenciáit látva, nem változtattunk” – mondta el az Üzlet&Sikernek dr. Somogyi Zoltán, a cég igazgatóságának tagja. Hogy a célok valóban teljesüljenek, illetve az iraki háború miatti kedvezőtlen hangulatot ellensúlyozzák, az MT Rt. 100 millió forintos intenzív, piac élénkítő kampányt is tervez május – júniusban belföldön és külföldön is. A cég a kampánnyal most elsősorban azokat az európai országokat célozza, ahonnan hazánk közúton is könnyedén megközelíthető. Ezenkívül szeptemberben további 200 millió forintos reklámhadjáratot is terveznek, amelyet 50-50 százalékban finanszíroz a Magyar Turizmus Rt. és a fővárosi önkormányzat. A kampány Budapest vonzerejét hivatott növelni. A belföldi marketingben az egészségturizmus a legfőbb kampánytermék, ám egyre nagyobb hangsúlyt kap a vízparti, gasztronómiai, bor-, horgász-, kerékpáros-, lovas- és ökoturizmus. A belföldi utaztatás eddigi tendenciái igen kedvezőek: az első három hónapban több üdülési csekk fogyott, mint tavaly egész évben.

Promóció közösen

A piaci folyamatokra történő gyors reagálás érdekében az MT Rt. idén először gördülő marketingtervet készített, azaz a pontos reklámköltéseit tartalmazó akciótervet csak három hónapra előre dolgozza ki. A cég honlapján folyamatosan elérhető a következő negyedév akcióterve, amihez a hazai idegenforgalmi vállalkozások szabadon csatlakozhatnak. Ezáltal a regionálisan vagy tematikusan érintett vállalkozások a Magyar Turizmus Rt.-vel közösen, kedvezményesen helyezhetik el hirdetéseiket országos napilapokban és egyéb reklámhelyeken. Az MT Rt. következő negyedévi tevékenységét a turizmusban érdekelt vállalkozások a cég honlapján, a http://www.hungarytourism.hu oldalon, a szakmai oldalak linkre kattintva érhetik el. Az akciókhoz kapcsolódva a vállalkozások erősíthetik saját marketingkampányaikat, hatékonyabbá tehetik reklámköltéseiket.

Bár a regionális összejöveteleken a cég igyekezett a lehetőséget közvetlenül ismertetni a vállalkozásokkal, az érdeklődés elmaradt várakozásaitól. Levonva azt a tapasztalatot, hogy a potenciális vállalkozások számára az elektronikus elérés megteremtése nem elégséges, mindennapos munkájukat egyelőre nem jellemzi az aktív internetezés, az év második felében az MT Rt. ismét közvetlenül próbálja elérni a cégeket.

Turisztikai támogatások

Több mint félszáz témában, összesen 15 milliárd forint értékű állami támogatásra pályázhatnak 2003-ban a turisztikai vállalkozások, önkormányzatok és non-profit egyesületek. Ebből 8 téma – egészségturisztikai vonzerők fejlesztése, kereskedelmi szálláshelyek fejlesztése, várak, kastélyok turisztikai hasznosítása, turisztikai nagyrendezvények, Európai Uniós projektek előkészítése, egészségturisztikai oktatás, szállás- és vendéglátóhelyek akadálymentesítése, régiós jelentőségű projektek –, központi pályázatok keretében, 9 milliárd forint értékben került kiírásra. (Bővebben az Üzlet&Siker áprilisi számában.) A 9 turisztikai régióban 38 témában 1,8 milliárd forint értékben pályázhatnak a vállalkozások, míg a gazdaságilag elmaradott térségek turisztikai felzárkóztatására 1,7 milliárd forint pályázati összeget biztosít a Miniszterelnökségi Hivatal Turisztikai Államtitkársága. A regionális támogatások legnagyobb része termékfejlesztésre, a lovas, öko-, bor-, gasztronómiai, vízi, horgász- vagy kerékpárosturizmus lehetőségeinek hatékonyabb kihasználására jut.

A termékfejlesztés mellett a vállalkozások régiós támogartást szerezhetnek turisztikailag vonzerőt jelentő rendezvények szervezésére; a régió természeti adottságait, kulturális kínálatát bemutató marketingeszközök előállítására, idegenforgalmi szakemberek oktatására, továbbképzésére, az önkormányzatok pedig településeik összképének javítására, csinosítására kaphatnak forrásokat.

Regionális pályázatok

A pályázatok leadási határideje régiónként változik: míg például a balatoni vagy dél-alföldi régióban május 31-ig, a Budapest – Közép Dunavidéki Régióban október 31-ig pályázhatnak az érintettek. A kilenc turisztikai régió közül eddig csupán az észak magyarországi ezévi pályázatai jártak le, itt a beadási határidő áprilsi 30 volt. A pályázati kiírások, valamint a formanyomtatványok a Miniszterelnöki Hivatal honlapjáról tölthetők le.

A támogatások visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatások. Pályázni a projektek áfamentes költségeinek 50-70 százalékára lehet. Azok számára, akik projektjüket teljes egészében pályázati pénzből kívánják véghezvinni jó hír, hogy a legtöbb pályázathoz nem szükséges saját forrást felmutatni.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Mérk, 2017. április 4.
Koncányi Zsoltné, a Nő az esély című program tanulója viszi a tisztálkodáshoz szükséges eszközöket a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Harmónia Egyesített Szociális Intézményben Mérken 2017. április 4-én. Nő az esély címmel 7,5 milliárd forint keretösszegű pályázati program indult áprilisban mintegy kétezer, nagyrészt roma nő és pár férfi képzésének és foglalkoztatásának segítésére.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.