Üzleti tippek

Kormányzati segítséget kér a balatoni turizmus

Veszprém megye nagy adu ászának tartott turizmus nehéz időket él át: az előzetes becslések szerint idén 30 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhetnek el a Balaton-parti idegenforgalmi vállalatok.

A megyei vendéglátósok azonban nem értenek egyet azzal a kormányzat által hangoztatott indokkal, mely szerint a bevételt leginkább hozó német turisták elmaradásának oka, hogy a szolgáltatások színvonala megállt a 15–20 évekkel ezelőtti szinten. A turisták elmaradása nemcsak magyar jelenség, ahhoz azonban, hogy az újra az országhatárokon túlmerészkedő külföldiek Magyarországra jöjjenek, a turizmussal foglalkozó vállalkozások teljes összefogására van szükség – mondja Rákos Györgyi, a három utazási irodát működtető Opus Idegenforgalmi Kft. tulajdonos-ügyvezetője. A szállásadóknak, a programszervezőknek fel kell ismerniük, hogy önmagában a tó már nem elég.” Olyan programcsomagot kell kínálni, amelyben egymásra épül a pihenés, szórakozás, gasztronómia, s amely azt közvetíti: nemcsak nyáron érdemes a Balatonra jönni, hanem tavasszal és ősszel is, amikor – mondja az idegenforgalmi szakember – a nyári szezonhoz képest 30 százalékkal olcsóbbak az árak. A balatoni turistákat megkopasztó, a hírnevet rontó hiénákkal kapcsolatban pedig szerinte az engedélyeket kiadó önkormányzatoknak kellene körültekintőbbnek lenniük. Sok turista ugyanis az irreálisra tornázott árak miatt mondott búcsút a Balatonnak.
Az idei év tanulsága az is, hogy nemcsak a külföldi, hanem a magyar vendéget is ide kell csalogatni. A cég igyekezetét jellemzi, hogy az Opus az eddigi kizárólag német nyelvű weblapja hamarosan magyarul is olvasható lesz.
Programot mindig mindenből lehet csinálni – vallja Punk Ferenc, a tihanyi Ferenc Pince és Borárium tulajdonosa – a balatoni halászatból, a szüretből, a borból, a levendulavirágzásból. „A Balaton gyémántbánya, csak ki kell aknázni.” – mondja. Ehhez azonban az idegenforgalmi szakemberek állítása szerint csak részben tudnak saját maguk propagandát csinálni. A külhoni és hazai turisták visszacsalogatásához sokkal inkább kormányzati program és ehhez kapcsolódó átfogó, a Balaton vidéki turizmust népszerűsítő kampányra van szükség. A vállalkozások vezetői szerint nagy segítség lenne, ha idegenforgalmi adót csak a bevételt hozó szezonban kellene fizetniük a vállalkozásoknak. A minőségi turizmust jelenleg azonban Punk Ferenc szerint maguk a hatályos törvények is akadályozzák. A jogszabály szerint például szőlőhegyre környezetvédelmi szempontból nem lehet WC-t építeni és higiéniai okokból eldobható műanyagpoharat kell használni. „Jól is nézne ki az a bórkóstolás, ahol a német vendég a magyar díjnyertes borokat gyertyafény mellett egy műanyagpohárból szürcsölve ismerhetné meg.” – fakad ki a vállalkozó.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.