Üzleti tippek

Ránky Katalin

A kockáztató








Ránky Katalin 1

Eredmények
• A nulláról indulva 8 esztendő alatt átlagosan csaknem évi 1 milliárd forintos forgalomnövekedés a LOréallal
• Piacvezető pozíció elérése Magyarországon az otthoni hajfestékek, a sminktermékek, az arcápolók, a közönségcikkek és a patikai márkák kategóriájában
• A L’Oréal Magyarország által forgalmazott termékekből 2001-ben minden magyar lakosra fejenként több mint egy darab jutott

Ránky Katalin 1
Ránky Katalin 3

Fehér Hollónak is nevezhetnénk Ránky Katalint, hiszen ő az egyedüli a régióban, aki egy adott országban kezdetektől fogva a LOréal első embere. Személye azért is unikum, mert a térségben csak Magyarországon irányítja nem külföldi vezető a cég leányvállalatát.

A vegyészmérnöki diploma megszerzése után a Kőbányai Gyógyszergyárban (korábbi és mai nevén a Richter Gedeonnál) helyezkedett el, s öt éven át abban a csapatban tevékenykedett, amely a laboratóriumi szinten kifejlesztett technológiákat ipari méretűekre alakította. Ő dolgozta ki a reakciókövetési mérőmódszereket. Ezt követően éveket töltött Londonban, mert férjét oda szólította a munkája, s bár ekkor “hivatásos” anyuka volt, újabb oklevelet szerzett a London University analitikai kémia szakán.

Munkahelyére visszatérve piackutatással és termékmenedzseléssel foglalkozott, majd tíz éven át a gyár kozmetikai ágazatát vezette. Ez a Fabulon időszaka, s az üzletasszony ma is büszke arra, hogy irányításával fejlesztették ki a vállalat két következő márkáját, az első magyar luxuskozmetikumként jegyzett Fabulissimót, s a gyógynövény-kivonatos Richtofitot, amely kis módosítással 15 év elteltével ma is piacon van, méghozzá jelentős részesedéssel.

1991-ben aztán őt is utolérte a rendszerváltás: megkeresték a LOréaltól, s bár tartott a kudarctól, ráadásul jó állása volt – önállósággal, magas jövedelemmel, rengeteg utazással -, elfogadta a hazánkba akkor betelepülő multi cég ajánlatát. “Kezdetben egy kétszobás irodában rendezkedtem be, s emlékszem, akkor még Serényi János, a McCann-Ericsson reklámügynökség vezetője is ugyanilyen irodában fogadott” – szemlélteti az akkori állapotokat. A LOréal Magyarország 1994-ben kezdte meg a működését 42 fővel, s az első évben 34 millió forintos forgalmat produkált. Tavaly viszont közel 200 alkalmazottal 7,5 milliárd forintot ért el, az idén pedig 9 milliárd forintot prognosztizálnak. A világ piacvezető kozmetikai társaságának párizsi csúcsmenedzsmentje sem számított ekkora növekedésre, hiszen a nemzetközi tapasztalat szerint egy új termék bevezetése másfél évet vesz igénybe, s utána lehet megjelenni a következővel. Ránky Katalin igazolta a cég filozófiáját, mely szerint a piacépítésnek nem standardok alapján kell történnie, mert az emberi tényező mindennél fontosabb. Úgy ítélte meg, hogy idehaza nagy a hiány jó minőségű kozmetikumokból, s felpörgette a tempót, melynek következtében az első 3 év alatt 5 új márkát vezettek be.

Tudják róla, hogy kockáztató típus, elismerik az eredményeit, ám azon már a LOréal vezetőinek is meglepődtek, amikor azzal állt elő, hogy a cég Európában hatodik Lancőme Szépségcentrumát Budapesten hozzák létre. Egy ilyen kis piacon nem láttak ebben sok fantáziát. Végül mégis sikerült meggyőznie a vezetőséget, hogy most a Váci utca a legaktuálisabb, s júniusban meg is nyitották a szépségszalont – ráadásul a konkurencia szomszédságában.

Sikerei ellenére Ránky Katalin vallja, hogy az embernek mindig kételkednie kell magában, soha nem szabad elbizakodnia, mert ez könnyen bukáshoz vezet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik