Üzleti tippek

Hurrá, nyaralunk! – Lakókocsik és lakóautók

admin
admin

2002. 06. 25. 14:18

Fokozatos nő az érdeklődés a lakókocsik és lakóautók iránt. Az új autók ára 2 -20 millió forint között mozog, ám vásárlás előtt érdemes a használt kocsik piacán is szétnézni.

A lakókocsikat a legcélszerűbb a befogadóképesség és a felszereltség alapján csoportosítani. A legkisebbek 2-3 személyesek, alvásra jók, csak mosdóval felszereltek, zuhany és WC nincs a fedélzetükön. A nagyobb, hosszabb típusok rendszerint már négy személynek biztosítanak fekhelyet, és zuhanyozóval illetve vegyi WC-vel felszereltek.

A nagyobb kocsik inkább kényelemben és szolgáltatásban gazdagabbak, nem az altatható személyek számát növelik: külön hálójukban az ágyakat nem kell hajtogatni, állandóra kialakítottak, a zuhany is különálló, nem a mosdó padlója a fülke alja. A legnagyobb, kéttengelyes kocsik másfél-két tonnás össztömegűek, s a nyaralás összes kényelmével ellátottak.

A lakókocsik ára kétmilliónál indul

Magyarországon a szlovén Adria, a német Dethleffs, Hymer és a Knauf Eifeland lakókocsigyártóknak van hivatalos képviseletük, közülük az első három lakóautókat is kínál. A legolcsóbb új lakókocsik ára 2 millió forinttól indul; ezért a pénzért alapfelszereltségű, zuhanyzó nélküli, 2-3 személyes modellt kapni.

Azonos befogadóképességű, de konyhával, fűtéssel jól felszerelt típusok ára 2,5-3 millió forint között van. Az eggyel nagyobb méretű, legnépszerűbb kategória legolcsóbb darabjaiért legalább 2,5 millió forintot kérnek a képviseletek. A négyszemélyes, zuhanyzós, WC-s, konyhás, legjobban felszerelt modellek ára eléri a 4 millió forintot.

A még nagyobb, rendszerint kéttengelyes kocsik alapfelszereltsége gazdag, így a 3,5-4 milliós indulóáruk sem meglepetés. Csúcsmodelljeik ára tv-vel, videóval, légkondival, téliesítve, fűtéssel üti a 10 milliót.

A lakóautók ára tízmilliónál kezdődik

Az önjáró lakóautók ára ott kezdődik, ahol a leggazdagabban felszerelt lakókocsiké véget ér. A lakóautók legkedveltebb alapjárműve a Fiat Ducato és testvérmodelljei: ezek kétharmad részben uralják a piacot. A fennmaradó hányadon a Mercedes, a Renault és a Volkswagen kisteherautói osztoznak.

Tízmillió forint körüli összeget kérnek a rendszerint kétszemélyes alap-lakóautókért, ezek WC-vel és zuhanyzóval felszereltek. A következő lakóautó-kategóriát már fülkés alvázakra építik, egyedi karosszéria-felépítménnyel. A legkisebbek közülük továbbra is kétszemélyesek, viszont jobban felszereltek, áruk 13 millió forinttól indul. Hasonló az indulóára a kevésbé felszerelt, viszont már alkóvos, azaz a vezetőkabin fölött kialakított hálófülkével szerelt lakóautóknak is.

A nagyobb modellek a bázisautók nyújtott tengelytávú vázaira épülnek, kényelemben és szolgáltatásban bővülnek, és persze többe kerülnek: legalább 14-17 milliót kell értük a kereskedőnél hagyni. A lakóautók királyainál a bázismodell felismerhetetlen, teljesen új karosszériát építenek az alvázra. Az ilyen csúcsmodellek ára eléri a 20 millió forintot.

Extrák széles skálája

A lakókocsikhoz és lakóautókhoz a kiegészítő felszerelések széles skáláját kínálják a kereskedők. Ezek egy része műszaki tartozék, amellyel a gyárit lehet leváltani. A lakókocsikhoz rendelhető az eredetinél erősebb támasztóláb, a stabilizált zsírmentes vonófej; a fejben fékpofaszerű elemek ölelik a vonógömböt, csökkentik a bólintó és a szitáló mozgást, erősebb kormánymozdulatot követően megakadályozzák a kocsi belengését.

Rendelhető nagyobb víz- és szennyvíztartály, nagyobb hűtő; a hűtők három üzemmódban működhetnek: 12 V-ról, 230 V-ról és gázüzemmel, az első menet közben használható, a második, ha a kocsi hálózatra köthető, a gázüzem pedig vadkempingezésnél.

A konyha berendezése is gazdagítható komolyabb tűzhellyel, mikrosütővel, elszívóval. Fontos lakókocsi- és lakóautó-tartozékok a napellenzők és az elősátrak, ezek ára 40 000 és 250 000 forint között mozog. A gyártók előre összeállított extracsomagokat is kínálnak, például a gyengébb felszereltségű lakókocsikhoz árnyékolórolókat, WC-t, nyitható ablakokat vagy tetőablakot, továbbá fűtést, könnyűfém felnit. Egy-egy extracsomag átlagára 200 000 forint, a csomagban szereplő tételeket külön-külön megvásárolni még drágább.

Érdemes körbenézni a használt lakókocsi-piacon is

Használt lakókocsik, elsősorban az idénykezdés előtt, viszonylag nagy számban érkeznek az országba, leginkább Hollandiából és Németországból hozzák be őket. Hollandiában adják el Európában a legtöbb lakókocsit, jó 20 000 darabot értékesítenek ott évente, 2-3 ezerrel többet, mint a lényegesen nagyobb lélekszámú Németországban.

A Magyarországon képviselt márkák mellett így színesítik a kínálatot a német Bastei, Bürstner, Fendt, Hobby típusok. Bár az új lakókocsik és lakóautók a megvásárlásuk után az autókhoz hasonlóan 15-20 százalékot vesztenek az értékükből, az értékesésük később szinte megáll. Főképpen az óvott, zárt térben tárolt lakókocsik ára lehet még 5-6 évesen is újközeli.

Használt lakókocsi vásárlásánál figyeljünk a berendezés állagára

A használt lakókocsik vásárlásakor a futott kilométerek számánál jobban kell figyelni a berendezés állagára. A lakókocsik legnagyobb ellensége a víz – még a neves és drága Hymer is csak hat év garanciát vállal a beázásra. A víz jelenlétéről nemcsak az erős dohszag és az elszíneződött belső berendezési tárgyak, hanem a penész is árulkodhat. Érdemes benézni minden tárolórekesz aljára, a szekrényekbe, s ha lehet, a hűtők és a tűzhely mögé is.

Használt lakókocsival nyaralva érdemes vinni egy tubus szilikonpasztát is, hogy az addig észre nem vett beázást helyben lehessen orvosolni. Vásárláskor több kényelmi szempont legalább olyan fontos, mint a kocsi állapota. A jó átszellőztetésért fontosak a nyitható ablakok (sok mai alaptípus is készül még nyithatatlan ablakkal). Kerülni kell az éles bútorokkal berendezett lakókocsikat, amúgy is kicsi bennük a hely, fölösleges a minduntalan bevert könyökök és térdek miatt szenvedni.

A jó felszereltség mindig előny, viszont használt kocsi vásárlásakor csak a zuhanyért és beépített WC-ért szabad sokat áldozni, az összes többi extra utólag is megvásárolható. A szakadt elősátor nem lehet kizáró ok, mivel a kempingezésre szakosodott kereskedők meg tudják javíttatni a sátrakat.

(Lakókocsi-bérlésről egy hét múlva olvashat részletesebben.)

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.